TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, November 19, 2012

Felda Kumai... kebanggaan kami...

 Felda Kumai jika anda telah membaca catatan awalnya menghimpunkan 1 MELAYU se MALAYSIA. Cuma yang tiada asal peneroka dan penerokawatinya mungkin dari Sabah dan Sarawak. Namun bagi negeri yang berada di Semenanjung, saya pasti mempunyai wakil anak negeri masing-masing ke bumi permai ini.
 
Himpunan anak-anak negeri dalam satu kawasan tanah rancangan sebegini membawa kepada pelbagai adat dan resam yang tersendiri dan juga amalannya. Antaranya, seni silat yang pelbagai telah diamalkan serta diajar.
 
Saya masih ingat dahulu ada Seni Silat Gayong, Seni Silat Pulut, Seni Silat ... (saya terlupa, insyallah saya masukkan jika sudah teringat) malahan seni Tomoi juga diajar dan membuka gelangganya di sini.
 
Antara yang amat aktif dan menjadi kebanggaan warga felda ini adalah Seni Silat Gayong yang dari zaman saya masih kecil lagi sudah terbangun gelanggangnya dan aktif mendidik pelajarnya bersilat.
 
Namun tanpa warga Felda Kumai sedari, salah seorang pengasasnya merupakan Mahaguru Silat Gayong yang amat disegani dan tersohor di negeri Pahang.
 
Kisah yang saya ingin kongsikan adalah mengenai Pak Long Zali... saya petik dari laman blog anak-anak silat gayong ini sendiri...
 

Cikgu Ghazali bin Mat Tahir (Paklong Zali) 


Paklong Zali merupakan seorang peneroka di Felda Kumai, Bera yang mana telah berpindah ke sana pada 11.08.1986.(saya rasa tarikh atau tahun ini salah, 1986 saya dan anak Pak Zali, Khairul Nizam dah masuk tadika dan bersekolah sama-sama dah).
 
Pada saat tersebut dan ikhlas perjuangan Gayong, beliau menubuhkan gelanggang silat seni Gayong di Felda Kumai. (Gelanggangnya bersebelahan rumah Bilal Osman).
Kini bukan sahaja di Felda Kumai tetapi selain daripada Daerah Bera, beliau telah menubuhkan gelanggang di sekitar Temerloh, Kuantan, Muadzam dan beberapa kawasan di Pahang dengan bantuan guru-guru latih PSSPGM luar dan anak-anak murid beliau.
 
Kesungguhan perjuangan dan kepimpinan beliau cukup disegani di Pahang dan terpilih menjawat jawatan Pengerusi PESAKA di sana.

 
Selain daripada seorang individu yang pernahh mendapat asuhan daripada tangan ADMAR di gelanggang Gurun serta asuhan Pakandak Majid Mat Isa, beliau dikatakan mempunyai susur galur persaudaraan dengan beberapa tokoh Gayong yang lain. Ini memberikan beliau beberapa kelebihan dalam menuntut ilmu ditambahkan lagi dengan kesungguhan beliau.
 
Pada amatan peribadi saya (Cikgu Shams) beliau seorang yang terdidik dengan amalan kerohanian dan diasuh oleh beberapa tokoh yang dikatakan mahir dan pakar amalan kebatinan dan kerohanian Gayong. Daripada perbualan dan cerita-cerita perjuangan beliau dalam Gayong dan beberapa cerita tambahan daripada pihak lain, boleh dikatakan pengamatan tersebut benar. Maka rugi sekiranya guru lama sebegini tidak dilawati dan dikenali dengan lebih dekat.
 
Namun yang pastinya, Paklong merupakan orang yang mudah mesra dan diajak berbual. Malah orangnya amat-amat tidak kedekut pengalaman dan ilmu.
 
 
Pihak kami amat berharap semangat Gayong ini dapat diserapkan kepada pejuang Gayong muda di negeri Pahang serta sikap merendah diri dan islamik beliau dapat dijadikan contoh kepada Anak Gayong Pahang.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock