Apa kata anda klik info ini.. saya tak marah ...

Gambar terkini di Facebook mrkumai.blogspot.com

Buat Carian Pantas seperti tempat makan, tips bercuti, strawberry dan sebagainya di sini:

Friday, December 13, 2013

Cameron Highlands : naik helikopter?

Dua tahun lepas ada seorang pembaca blog ini menghantar mesej bertanya samada di sini ada perkhidmatan bersiar-siar menaiki helikopter untuk melihat pemandangan dari udara.
 
 
 
Beliau berkongsikan pengalaman beliau menaiki helikopter di New Zealand katanya yang ada menawarkan perkhidmatan sebegitu.
 
Jawapan saya tiada kalau dari Cameron Highlands sendiri.
 
Tetapi kalau berdasarkan pengalaman saya, sebenarnya terdapat perkhidmatan helikopter dari Subang Sky Park yang membawa pelancong ke sini dengan khidmat sewa khas dan pastinya bukan berdasarkan trip 10-15 minit yang biasa ditawarkan di negara yang popular dengan perlancongan.
 
Tapi catatan saya bukan mengenai perkhidmatan sewa khas tersebut tetapi sekadar nak berkongsi gambar-gambar helikopter yang selalu datang ke sini samada disewa khas oleh pelancong yang kaya raya seperti dari Eropah dan Arab yang biasanya akan menginap di hotel yang besar seperti Cameron Highlands Resort yang selalu menjemput ketibaan pelancong yang menginap di hotel mereka.
 
 
Selain itu juga kawasan daerah ini memang memerlukan helikopter untuk melihat keseluruhannya kerana kawasan seluas 72 000 km persegi ini berbukit bukau dan jaringan jalan yang terhad.
 
Saya ada dua catatan mengenai pemandangan Cameron dari atas semasa berpeluang terbang sekali dulu serta koleksi dari rakan-rakan.
 
Cuma kelemahan yang ketara adalah bukan setiap hari cuaca baik dan jika berkabus tebal sukar untuk melihat dan mendarat.
 
Keduanya tempat mendarat pun kini kian sukar dan ini saya hadapi sendiri semalam ketika menguruskan kebenaran mendarat helikopter yang membawa pelawat ke syarikat saya.
 
Kalau dahulu ada tapak pendaratan helikopter yang besar dan selesa di Kem Brinchang, kini ianya telah ditutup.
 
Pilihan kedua biasanya di Padang MDCH tetapi juga ditutup untuk kerja naik taraf padang dan pembinaan stadium mini. Kalau tidak dinaiktaraf kalau bertembung dengan aktiviti di padang tak boleh guna juga untuk keselamatan pengunjung di sana.
 
Pilihan ketiga adalah di Kem Slim tetapi hanya terhad untuk kegunaan ketenteraan dan kerajaan.
 
Mujurlah pilihan keempat di padang TNB di Habu berjaya diperolehi kebenarannya sejam sebelum dijadualkan mendarat!!!. Terima kasih TNB.
 
Namun pilihan selain itu adalah di padang sekolah yang kecil samada di Ladang Teh atau di Kea Farm atau di Kg Raja. Untuk VVVIP , biasanya Padang Golf digunakan. Mesti triple VVV ke atas sahaja.
 
 
Rasa nak buat helipad sendiri pulak nanti selepas ini jika dikenang-kenang kesusahan semalam.  
 
Errr.. berapa sewa helikopter. Entah saya sendiri tak pasti tapi orang kata sejam RM 3000-5,000 mengikut jenis dan muatan penumpang .... !!!!
 
Masih berminat ?
 
Klik di sini untuk koleksi helikopter yang pernah saya rakamkan.. banyak lagi cuma nak kena cari dimana simpannya koleksi terdahulu.. macam-macam model ada!!!
 

Tuesday, December 3, 2013

Cameron Highlands: Mencari sisi yang berbeza .. siri 3 ...

Nak mencari sisi yang berbeza kan ? Dah baca cadangan saya untuk siri yang pertama dan kedua? Masih belum berbeza? Susah ni ...
 
Ok. Untuk siri ketiga mencari sisi yang berbeza di Cameron Highlands, saya rasa kena jugak berkongsi mengenai genre sebegini...
 
Apa kata anda tinggalkan kemewahan menginap dan memanjakan diri anda. Kali ini anda berikan cabaran kecil kepada diri anda dan keluarga anda dengan mencuba berkhemah dan melakukan aktiviti alam semulajadi....
 
Bagaimana? Pertama, jangan sewa apartment atau ambil hotel . Cari khemah dan juga perkakasannya.
 
Hubungi Pejabat Hutan Dearah Cameron Highlands atau datang sahaja ke kawasan perkhemahan mereka di Kem Sungai Pauh. di sini

 
Pasang khemah anda. Persiapkan dapur dan bbq anda... Rehat. Santai .. bergembira bersama anak-anak anda serta mungkin kawan-kawan...
 
Bila malam menjelma, pasang dapur BBQ dan lagi santai bersama pasukan anda. Lupakan rancangan bola langsung dari London atau stadium.
 
Bersembang dan bergurau bersama keluarga. Yang pasti anda akan bertemankan kesejukan dan kedinginan yang mencucuk tulang.. Nikmatinya sepenuhnya...
 
 
Saya bersama keluarga juga sering melakukan aktiviti ini walaupun jaraknya sekitar kurang 3 km sahaja dari rumah saya. klik sini...
 
Esoknya atau petang sebelumnya, anda bawak anak-anak bersantai di denai kembara yang mudah di lalui. Sekadar melaluinya dan belajar dekat dengan alam. Tak perlu ke ladang tea atau ke strawberry.
 
Atau anda memang ekstrem nak mendaki gunung... yang sederhana mencabar seperti Gunung Jasar, Gunung Berembun, Gunung Brinchang dan juga Gunung Perdah.


Mungkin catatan pengalaman saya bersama keluarga dan rakan-rakan boleh membantu....
Klik sini ... sini  .. sini ... sini ..  sini .. sini ....
 
Yang nak berbasikal, laluan disini juga santai. Yang ini akan saya kongsikan dalam sisi yang berbeza siri 4 nanti...

Cameron Highlands : Mencari sisi yang berbeza 2...

Siri kedua catatan ini lebih kepada cadangan semata bagi mereka yang mencari sisi Cameron Highlands yang berbeza untuk diterokai.
 
Saya rasa untuk sisi yang berbeza kali ini adalah mengenai bagaimana kalau anda menjengah  atau melawat kawasan kampung-kampung atau penempatan Orang Asli yang berada di sekitar daerah ini.
 

(Untuk pelajar IPT yang membaca catatan ini, tolong jangan email saya untuk saya merancangkan perjalanan aktiviti anda samada untuk program atau kajian. Anda sudah tahu bagaimana caranya dan janganlah selalu nak short cut. Usahakan sendiri.... tangga kejayaaan - pengalaman saya menerima permintaan dan 'arahan' dari pelajar IPT sebelum ini).
 
Nampak dan dengarnya agak menarik bukan ? Mendekati kaum istimewa yang sedikit berbeza gaya hidup, budaya dan juga atur sosial yang berbeza. Padat dan kaya dengan budaya mereka yang tersendiri.  Unik dengan wajah-wajah yang berbeza rupanya dari kita namun mereka masih berbangga menjadi sebahagian dari MALAYSIA.
 
Bagaimana caranya untuk mendekati mereka?
 
Yang termudah, anda ambil pakej lawatan yang banyak disediakan oleh agen-agen tempatan. Bayarannya mungkin sedikit mahal sekitar RM 60-90 seorang untuk sehari perjalanan tetapi lebih berbaloi untuk aturan perjalanan yang mudah dan terus ke sasarannya tanpa perlu anda memikirkan adakah kenderaan anda sesuai memasuki penempatan mereka atau adakah anda boleh mendekati mereka dengan mudah?
 
Jadi yang tidak mahu susah memikirkan sebegini, anda boleh memilih mana-mana agensi perlancongan yang terdapat di sini. Mudah.
 
Kedua, anda merencanakan sendiri aturan dan perjalanan anda. Saya mempunyai beberapa catatan mengenai kunjungan saya ke perkampungan Orang Asli baik yang saya rancangankan sendiri ataupun memang mengikuti program yang diaturkan.
 
 
Untuk santai bersama keluarga, mungkin kunjungan kami ke Kampung Sungai Ubi ini boleh dijadikan panduan. Klik sini 
 
Juga catatan ini juga boleh dijadikan sebahagian atucara anda kelak. Klik sekadar meraikan kanak-kanak Orang Asli yang anda temui. 
 
Beramah mesra dan mendekati mereka dengan sama-sama menghormati perbezaan yang ada kerana itulah keistimewaan masing-masing bukannya mencemuh dan menghina. 

Kita pun bukan hebat sangat pun kan...  
 
 
Juga anda boleh ke perkampungan Orang Asli yang lain yang berdekatan.
 
Antaranya seperti ke Kampung Kuala Boh  atau ke Kampung Pangan atau Kampung Rantau atau Kampung yang Leryar dan kampung-kampung yang lain..

Klik sini .. atau sini... atau sini ... atau sini .... dan sini ... dan sini ... sini jugak... tak cukup ? kat sini pun ada .. situ jugak... kat sana pun tak mahu tertinggal jugak ...
 
Secara pasti , kunjungan anda ke sini pasti memberikan sisi yang amat berbeza untuk anda selami selepas menerokainya... 
 
mungkin ini sisi yang berbeza yang anda cari di sini ...

Monday, December 2, 2013

Cameron Highlands ; Mencari sisi yang berbeza... siri 1

Saya menerima kunjungan rakan lama di UiTM yang bercuti di sini minggu lepas. Selain bersembang kisah silam, politik dan cerita yang lain, beliau menceritakan keseronokan bercuti di sini biarpun sudah memasuki kali keempat dalam tahun ini sahaja.
 
Seronoknya melebihi seronok bercuti di Langkawi. Cuma beliau tercari-cari sisi yang sedikit berlainan dari kunjungan biasa untuk kunjungan yang akan datang.
 
Soalan yang sama pernah saya terima daripada pembaca laman ini mengenai sisi yang sedikit berbeza untuk diterokai selain ikon wajib daerah ini seperti ladang teh, strawberry, kebun bunga dan juga sayur-sayuran...
 
Saya terfikir, apakah sisi Cameron yang boleh anda terokai untuk kunjungan anda kelak.
 
Pertama saya melihat bagaimana kumpulan pengembara dari luar khasnya "backpacker" yang selalunya datang ke sini dan berpandukan panduan dari buku backpacker mereka. Antaranya mereka akan ke Robinson Fall dan beberapa denai kembara yang mungkin berbeza dengan kembara di negara mereka. Mereka berjalan kaki memasuki setiap lorong denai yang dicadangkan tanpa rasa takut dan janggal.
 
Namun untuk mencadangkan kepada pelancong tempatan, saya rasa tiada tarikan kerana mereka sudah biasa.
 
Jadi ke mana untuk saya cadangkan?
 
Saya membelek-balik catatan lama saya dan saya rasa mungkin beberapa catatan lama ini boleh memberikan anda pilihan untuk diterokai jika bersesuaian dengan anda...
 
Jom lihat apa yang ada:
 
Kembara di Jalan Shum Yip Leong.
 
Laluan ini unik kerana terdapatnya kebun bunga komersial yang terletak berselebelahan jalan utama yang kecil dan dahulunya di penghujung jalan terdapat ladang teh yang menggunakan jenama Golden Moutain Tea yang kini sudah tiada kecuali bangunan kilang tehnya.
 
 
Juga saya difahamkan pemilik ladang tersebut menawarkan aktiviti menunggang kuda yang boleh anda ikuti untuk laluan di sekitar kebun di sini untuk tempoh dua jam. Saya ingin sangat mencuba aktiviti ini namun anak kecil saya tidak sesuai pula untuk ikut serta.
 
Catatan mengenai jalan ini boleh anda ikuti di sini.. klik.. 
 
Bagi pengemar bunga, tanaman bunga kekwa atau crisanthemun sememangnya amat mudah ditemui di sini. klik sini untuk koleksi bunga kekwa yang saya rakamkan di sekitar laluan ini dan tips ke sana...
 
 
Kembara Water Crest di Jalan Boh ...
 
Juga terletak di Habu laluan sepanjang 5-6 km ini juga menjanjikan sedikit berbeza bilamana anda akan melalui kawasan water crest farm yang terletak di sepanjang bahu jalan.
 
 
Uniknya ianya bertingkat-tingkat degnan aliran air secara graviti memenuhi kolam tanaman selada air ini.
 
Dari jauh anda dapat melihat teres demi teres yang sedikit berlainan dengan tanaman yang lain.
 
Meniti batas kolam tanaman ini juga amat mengujakan cuma perlu berhati-hati.
 
Klik sini untuk ke catatan water Crest saya yang terdahulu .. klik atau di sini.. klik
 
Kembara Kebun sayur..
 
Selalunya anda akan membeli sayur-sayuran yang ditanam di sini namun saya pasti amat kurang dari anda yang menjelajah ke kebun-kebun sayur yang berada di sini. Mungkin tidak boleh masuk atau takut untuk singgah.
 
 
Sekitar kawasan kea farm terdapat kebun sayur di tepi jalan yang boleh sahaja anda singah dan saya mencadangkan anda berbual sapa dengan pemilik atau pekerjanya terlebih dahulu.
 
Bagi pelancong perempuan tu, jangan keseorangan pula. Juga jaga keselamatan diri anda jangan terlalu over excited. 
 
Kalau anda mendaki secara berkereta ke puncak Gunung Brinchang untuk ke Mossey Forest juga boleh singgah di beberapa lokasi kebun sayur yang terdapat di sepanjang laluan tersebut.
 
 
Lebih exktrem? Menghala ke Tringkap atau Kuala Terla ataupun ke sebelah selatan iaitu di Ringlet dan Bertam Valley untuk pemandangan kebun sayur yang sedikit berbeza.
 
Antara catatan saya mengenai kebun-kebun sayur di sini seperti di sini .. sini ...
 
Cukup? belum ? tak apa ini untuk siri yang pertama sisi yang berbeza yang boleh anda terokai sendiri ke sini. Untuk siri kedua, saya akan kongsikan pula berkenaan,...... tunggu aje lah ... belum dapat ilham ...

Friday, November 15, 2013

Cameron Highlands: Jalan Pahang (Tapah) terkini...

Catatan ini saje-saje dibuat. Saya menerima 4 soalan mengenai keselamatan mendaki atau melalui laluan Tapah ataupun nama sebenarnya Jalan Pahang ini dalam masa seminggu. Maklumlah, cuti sekolah akan bermula esok.
 
 
Nak kata semuanya sempurna tidak boleh sebab sebelum semalam, saya kali terakhir melaluinya pada cuti hari raya haji yang lalu.
 
Namun semalam, saya melaluinya kembali sendiri kerana perlu menghadiri tugasan di Kuala Lumpur.
 
Saya bertolak seawal 5.15 pagi semalam dengan sedikit hujan renyai mengiringi saya dan pulang juga seawal waktu yang sama pagi tadi.
 
Dan saya rasa saya lebih baik berkongsikan pengalaman naik kerana akan dilalui oleh anda dari arah yang sama kelak jika menggunakan jalan ini.
 
Seawal 5.16 pagi saya melepasi Tol Tapah dari Kelana Jaya dengan bayaran sebanyak RM 19.20. Jajaran yang pertama adalah melalui kawasan Kampung Pahang dan ketika awal sebegini tiada kenderaan yang banyak membolehkan saya memecut sekitar purata kelajuan 90-110 km.
 
Selalunya, saya setiap kali mengunakan jalan ini akan meletakan sasaran masa untuk sampai ke Ringlet sekitar kurang sejam mengikut keadaan laluan dan jumlah kenderaan. Untuk memastikan saya dalam lingkungan masa tersebut saya menetapkan sasaran dari satu tempat ke tempat yang lain.
 
Contohnya saya menetapkan masa perjalanan ke Kedai Runcit Kumar dalam tempoh 10 minit. Dan dengan kelajuan yang diatas saya berjaya sampai dalam tempoh 8 minit pagi tadi.
 
Sebelum sampai ke Kedai Runcit Kumar, anda boleh melihat Kampung Kuala Woh yang sebenarnya mempunyai daya tarikan.

Apa dia ? Klik sini untuk catatan saya terdahulu.
 
 
Selepas anda melalui persimpangan ke Kg Kuala Woh ini, laluan berliku bermula namun masih di peringkat awal. Ketika di sini kelajuan saya berkurangan sekitar 60-80 km/jam.
 
Sasaran masa saya yang kedua adalah Lata Iskandar yang juga pernah saya kongsikan kisahkan.
 
Klik sini untuk catatan awal saya mengenainya. Saya selalunya menetapkan sekitar 25 minit dari Pondok Tol untuk sampai ke sini dan pagi tadi saya sampai selepas 23 minit.
 
Jarak di sini ke Tanah Rata adalah 24 km seperti tertera di papan tanda sebelum sampai ke lata ini.
 
Di Lata Iskandar, anda boleh berhenti seketika dan menikmati pemandangan di air terjun ini atau lebih ekstreem mandi manda di sini.
 
 
Namun yang selalunya membantutkan kami berhenti adalah kerana tiada tempat meletak kereta yang selamat dan selalunya perlu jauh di tepi jalan sebelum berjalan ke sini. Jadi, tepuk dada tanya selera.
 
Mungkin berbaloi untuk mencuba singgah di sini biarpun sekadar mengambil gambar kenangan.  
 
Sasaran masa ketiga adalah empangan di batu 17 yang saya tetapkan sekitar 3 minit sebelum lagi 4 minit untuk sampai ke Empangan Sultan Yusoff dan sekitar 5 minit lagi sampai pula ke Jambatan panjang.
 
Jambatan Panjang ini dikatakan menandakan separuh perjalanan anda dari pondok Tol ke Tanah Rata.
 
Biasanya selepas Lata Iskandar, laluan selekohnya bertambah tajam dan sempit dan saya sekadar bergerak dalam kelajuan purata 50-70 km sejam sahaja.
 
Seterusnya terdapat sasaran perkampungan asli yang saya tetapkan dalam tempoh 8 minit.
 
Di 3 km terakhir pendakian, anda perlu berhati-hati kerana terdapat 3 buah selekoh yang berkeadaan merbahaya kerana ada lintasan air dan tanah ketika hujan serta permukaan jalan agak tidak rata.
 
Bagaimana nak tahu 3 km terakhir? Jika anda lihat Petanda jarak mengatakan Tanah Rata 16 km, anda tolak sahaja 13 km untuk jarak ke Ringlet. 
 
Saya selamat sampai di Pekan Ringlet pada pukul 6.10 minit pagi dan berjaya mengekalkan sasaran masa dibawah satu jam.
 
Saya sampai di Tanah Rata pada 6.25 pagi dengan selamat. Alhamdulillah.

Namun sasaran pemanduan saya ini terpakai hanya ketika saya memandu berseorangan sahaja. Kalau dengan keluarga biasanya kami akan lebih perlahan dan santai. 
 
Secara keseluruhan, laluan ini selamat. Masih selesa biarpun terdapat beberapa lokasi terutama selepas Lata Iskandar yang sedang giat dibaik pulih kerana tanah runtuh atau mendap.
 
Malah pihak JKR telah menaik taraf longkang di sisi jalan bagi mengelakan air melintasi laluan ini ketika hujan dan ada jajaran yang dibina tembok ruble wall untuk mengukuhkan tebing bukit.
 
Bagi anda yang tidak biasa dengan laluan ini, saya mencadangkan anda lebih santai memandu. Tidak terburu-buru dan sentiasa berhati-hati. Hayati kembara asli yang boleh anda temui di sepanjang laluan ini,catatanya anda klik sini.
 
 
Cabaran pemanduan di sini selain laluan selekohnya adalah ketika berselisih dengan lori sayur yang besar dan panjang. Selalunya mereka sedikit laju menuruni bukit ini untuk menghantar sayur ke pasar utama.
 
Lori ini biasanya akan menggunakan laluan bertentangan atau istilah 'makan jalan" setiap kali di selekoh tajam. Apa yang boleh anda lakukan perlahan dan kalau perlu berikan laluan. Anda ibarat kancil dan mereka adalah gajah.
 
Juga cabaran yang lain adalah penumpang yang akan mabuk dan muntah. Jika berhenti, pilih tempat yang sesuai dan jangan di selekoh tajam dan terselindung. Juga pastikan kanak-kanak tidak keluar dan berada di tepi jalan kerana laluan yang sempit menambah risiko untuk dilanggar.
 
Selainya kalau memandu di dalam hujan perhatikan jarak kenderaan anda dan juga kemungkinan tanah runtuh di hadapan. Jangan bergerak laju.

Juga kalau ingin mengisi minyak, stesen minyak terdekat selepas Tapah atau R&R Tapah adalah di Ringlet sekitar 64 km jaraknya dan ditutup seawal 10.30 malam.  Bersedia lebih awal.
 
Selamat mencuba laluan ini. Saya sukakannya...

Wednesday, November 13, 2013

Cameron Highlands : Drama Terukir di Bintang berlatarkan Cameron

Saya bukan wartawan atau blogger hiburan tetapi kali ini pertama kali saya nak kongsikan drama di TV3 yang sedang ditayangkan iaitu Terukir Di Bintang.
 
Yang nak datang ke Cameron Highlands, yang nak tahu kampung Taman Sedia, Ros Chalet, Strawberry serta lokasi lain, drama ini menggunakan lokasi sekitar Cameron Highlands.
 
Jadi anda boleh menonton drama dan melihat lokasi menarik di Cameron Highlands.
 
Cuma.... best ke tidak ceritanya saya tak tahu. Tak mahu menilai dan tidak mahu meletakkan cadangan...  
 
Samarinda TERUKIR DI BINTANG sebanyak 15 episod mulai 6 November 2013, setiap hari Isnin hingga Rabu jam 10.00 malam di TV3.
nikkhazami.blogspot.com

 

Sinopsis Drama Terukir Di Bintang. Pengorbanan Sebuah Cinta Yang Tidak Kesampaian

Adam (Wan Elyas) seorang chef muda yang bekerja di sebuah hotel 5 bintang di Cameron Highland, bercita-cita tinggi untuk mendapat tempat dalam pertandingan memasak di peringkat antarabangsa. Peluang untuk ke pertandingan tersebut terbentang luas bila Adam mendapat perhatian daripada Ketua Chef di tempat kerjanya tetapi Adam perlu melalui beberapa pertandingan sesama chef ditempat kerjanya untuk maju ke pertandingan tersebut.
 
Dalam masa yang sama, Adam berkawan baik sejak kecil dengan Jee (Shiha Mentor), seorang gadis yang berperwatakan kasar. Jee berkerja bersama keluarganya yang membuka perusahan ladang Strawberry di mana Jee menghantar bekalan buah Strawbery kepada hotel Adam setiap pagi. Dalam diam, sebenarnya Jee menaruh hati terhadap Adam tetapi tidak meluahkannya manakala Adam pula hanya menganggap Jee sebagai teman biasa.
 
Dalam kesibukan Adam berkerja sambil menyiapkan diri bertanding dengan sekutu chef mudanya Rizman di hotel tempatnya bekerja, tiba-tiba muncul Asmara (Tasha Shilla), seorang gadis dari Kuala Lumpur menginap di Hotel dimana Adam bekerja. Adam sangkakan Asmara ialah seorang pengintip dari hotel lain untuk mengorek rahsia resepinya bagi pertandingan memasak tetapi sangkaan Adam meleset apabila mendapat tahu bahawa Asmara adalah seorang pengkritik makanan malahan Adam menjadi bertambah mesra dengan Asmara apabila Asmara membantunya dalam membuat persiapan untuk pertandingan tersebut. Adam telah jatuh hati terhadap Asmara dan mengetahuinya tetapi menganggap Adam sebagai teman baik sahaja.
 
Sebenarnya Asmara telah bertunang dengan Zen tetapi tanpa pengetahuan keluarga dan tunangnya, Asmara telah berhenti kerja dan melarikan diri ke Cameren Highland bila mengetahui dirinya menghidap radang hati. Jee lalu memgambil keputusan untuk menjadi kawan rapat kepada Asmara dengan harapan dapat mencungkil rahsia siapa diri Asmara sebenarnya tetapi akhirnya Jee terlepas cakap bahawa dia sebenarnya mencintai Adam.

Cameron Highlands : Jalan mana ke sini yang lebih sesuai

Menjelang cuti sekolah ini, saya diajukan soalan-soalan berkaitan bercuti di sini antaranya jalan manakah yang paling sesuai, selamat dan selesa...
 
Saya tiada jawapan kerana bergantung kepada anda. Jika saya laluan Tapah menjadi kegemaran kami tetapi pastinya tidak menepati anda pula nanti.. jadi saya kongsikan catatan saya mengenai laluan ke sini untuk anda baca dan buat perbandingan serta pilihan kelak...
 
Laluan Simpang Pulai - Kg Raja, Cameron Highlands:
 
Laluan ke Cameron Highlands selain laluan Jalan Pahang (Tapah) dan JalanPos Betau yang pernah saya kongsikan dahulu adalah laluan Simpang Pulai ke Tanah Rata. Laluan yang kedua dibina selepas Jalan Pahang pada tahun 2000 ini amat popular kepada pelancong yang mahu ke tanah tinggi ini.
Laluan ini bermula di Simpang Pulai, Perak ataupun Ipoh ini merupakan jajaran baru yang bukan sahaja menghubungkan daerah ini tetapi kemudian dilengkapkan dengan laluan merentasi Daerah Kecil Lojing sehingga ke Daerah Gua Musang, Kelantan.
 
Baca seterusnya di SINI
 
 
Jalan Pahang (Tapah ke Ringlet):
 
Kisah mengenai Jalan Pahang ataupun dikenali juga dengan Jalan Tapah -Ringlet pastinya tidak akan lengkap tanpa mengaitkannya dengan kisah masyarakat Orang Asli yang sememangnya telah lama berada dan bertapak di jajaran jalan ini.

Malah agak unik kerana rata-rata kehidupan mereka masih berindentitikan kebudayaan asal mereka seperti kegiatan harian memburu, menuai hasil hutan dan sebagainya.

Manakala kehidupan harian juga berlatarkan perkampungan orang asli yang masih berumahkan buluh dan beratap rumbia. Bekalan air masih menggunakan air sungai hutan semulajadi.

Lokasinya masih sekitar hutan belantara samada di atas bukit, pinggir bukit ataupun tebing sungai malah menghampiri kepada empangan janakuasa elektrik milik TNB.
 
Klik ini untuk catatan sepenuhnya. Klik
 
 
Jalan Pos Betau (Sungai Koyan) ke Ringlet:
 
Dalam beberapa catatan saya terdahulu samada ditulis sendiri atau memanjangkan catatan pihak ketiga ada saya terangkan bahawa untuk sampai ke Cameron Highlands boleh melalui 4 laluan tidak termasuk laluan udara.
 
Pertamanya laluan lama yang menjadi nadi kepada daerah perlancongan ini iaitu Jalan Pahang ataupun lebih dikenali dengan jolokan nama Jalan Tapah- Ringlet. 

Klik sini untuk catatan sepenuhnya. Klik .
 
Jalan Gua Musang- Lojing - Cameron Highlands :
 
Catatan keempat mengenai laluan ke Tanah Tinggi Cameron ini dilengkapi dengan laluan Gua Musang - Lojing - Cameron Highlands. Laluan baru ini dibina sekitar tahun 2000 menghubungkan Negeri Kelantan dan Pahang melalui Daerah Gua Musang.
Kedudukan laluan Gua Musang- Cameron Highlands ke Simpang Pulai atau ke Tapah atau ke Raub atau ke Kuala Lipis dapat anda lihat dari cetakan Google Map ini. Semuanya menghubungi Cameron Highlands.
Pada tahun 2009, Jajahan Kecil Lojing diwujudkan bagi memisahkan pentadbirannya dengan Jajahan Gua Musang.
Laluan sejauh 121 km ini menghubungkan Gua Musang melalui laluan utaranya sebelum kembali ke arah barat ke Lojing. Laluan ini sama seperti di laluan Simpang Pulai dimana jajaran baru ini melengkapkan perhubungan di antara Negeri Kelantan dan Negeri Pahang dan Negeri Perak.
 
Klik untuk catatan penuh. Klik 
 
Jadi keempat-empat laluan ke Cameron Highlands telah anda baca dan tentunya mempunyai pilihan yang mana satu akan digunakan nanti mengikut lokasi dan arah perjalanan anda.
 
Berhati-hati memandu... datang dengan niat melancong bersukaria bukannya berdukacita..

Cameron Highlands: Selamat atau tidak bercuti di sana ..

Dalam seminggu ini saya mendapat beberapa pertanyaan dari mereka yang membaca do blog ini tentang keselamatan untuk datang bercuti ke sini mulai minggu hadapan bersempena cuti sekolah.
 
Saya rasa ada kewajaran soalan sebegitu ditanya selepas beberapa peristiwa besar yang melibatkan alam sekitar di sekitar daerah ini.
 
Peristiwa  banjir kilat yang melanda Pekan Lembah Bertam pada 23 Oktober 2013 dan terbaru pada dua hari yang lalu melibatkan tanah runtuh di pinggiran pekan Brinchang.
 
 
Akhbar arus perdana juga banyak memaparkan beberapa isu yang relevan berkaitan dengan kemusnahan alam sekitar di sini ekoran kejadian tersebut.
 
Antaranya tajuk seperti " Ibarat Bom Jangka" seperti memberi gambaran daerah perlancongan ini tidak selamat. 
 
Jadi saya menerima soalan-soalan mengenai statusnya dari kalangan pembaca.
 
Jawapan saya :
 
Pertama : saya bukan pihak yang mempunyai kredit atau wajar untuk menyatakan selamat atau tidak. Pihak yang boleh anda ajukan soalan ini tentunya Pihak Polis DiRaja Malaysia, Pejabat Tanah Daerah atau Majlis Daerah Cameron Highlands.
 
Anda boleh melayari laman web mereka untuk mendapatkan kepastian. Mereka lebih dan pihak yang tepat untuk menyatakan status keselamatan dengan jaminan.
 
Kedua : Anda boleh membuat semakan dengan laman web Jabatan Meteorlogi Malaysia (MET) untuk mengetahui ramalan hujan dan juga cuaca di Cameron Highlands ketika tempoh kunjungan anda nanti untuk lebih bersedia.
 
Biarpun ini jawapan standard yang selalu saya berikan, masih ada yang mencuba bertanya secara peribadi pula , apa pendapat saya.
 
Jawapan saya :
 
Pertama: Kedudukan lokasi kejadian banjir lumpur di Pekan Lembah Bertam jauh dari lokasi tumpuan sekitar Tanah Rata dan ke atasnya. Jaraknya menghilir 16 km ke arah Laluan Pos Betau ke Ringlet.
 
Kedua: Tanah runtuh di pinggiran Pekan Brinchang juga tidak melibatkan kawasan perlancongan kecuali laluan ke bengkel kereta dan juga laluan keluar dari Big Strawberry Farm yang masih dibuka tanpa henti.
 
Ketiga : Tips yang boleh digunakan ketika memilih kawasan penginapan ianya mestilah selamat. Selamat maksudnya risiko rendah seperti tidak berada sebelah bukit, tebing atau laluan air.
 
Keempat : Rancang perjalanan anda kalau ke sini. Dapatkan maklumat awal dari JKR atau PDRM keadaan laluan ke sini baik dari Simpang Pulai, Tapah , Raub ataupun Lojing. Laluan ini mungkin baharu pertama kali anda menggunakannya. Jangan terlalu laju atau berkejar sesama kenderaan yang lain.
 
Kelima : Bersedia dengan ramalan cuaca seperti hujan dan tanah runtuh.
 
Kelima-lima jawapan saya adalah peribadi. Tiada sebarang liabiliti saya tawarkan diantaranya.
 
Jika anda yakin. Selamat datang ke Cameron Highlands.
 
 
Cuma jangkakan kepada kesesakan di beberapa lokasi tumpuan nanti.
 
Cuma beberapa minggu lalu selepas peristiwa banjir kilat di sini, saya menumui pengusaha kedai makan di Brinchang yang mengatakan jumlah pelancong berkurangan kerana wujud rasa "bimbang" banjir kilat tersebut akan berulang.
 
Saya akui ramai yang tidak mengetahui sebenarnya lokasi kejadian. Malah saya sendiri pada ahri kejadian dan selepas itu mendapat banyak panggilan keluarga, rakan dan juga kenalan jauh yang bertanyakan samada rumah saya terlibat atau tidak.
 
Alhamdulillah, kami jauh sangat dari lokasi kejadian... 

Monday, November 11, 2013

Cameron Highlands : Tanah Runtuh di Brinchang

Kejadian tanah runtuh semalam di Brinchang kembali hangat mengisi ruang sejuk dan dingin Cameron Highlands.
 
Setelah tidak sampai 2 minggu lebih, mata dan pandangan seluruh negara tertumpu ke daerah tinggi ini akibat banjir kilat di Lembah Bertam, perasaan ingin tahu kembali memuncak dengan kejadian tanah runtuh ini.
 
 
Selamatkah Cameron Highlands ? antara soalan yang ditujukan kepada saya melalui pesanan yang diterima di facebook saya.
 
Saya tidak mahu menjanjikan apa-apa cuma anda perlu bertanya kepada diri sendiri, yakinkah anda dengan keadaan di sini.
 
Saya? secara peribadi masih yakin kerana melibatkan hanya kawasan yang tertentu sahaja setakat ini. Insyallah didoakan sentiasa selamat.
 
 
Untuk kisah semalam, saya hanya mengetahui sekitar pukul 8.30 malam melalui whatsapp rakan-rakan namun tidak tergerak untuk ke sana kerana suasana masih hujan lebat.
 
Melalui rakan saya yang rumahnya hanya 100 meter dari tempat kejadian menyatakan, mangsa yang juga pemilik bengkel kereta, Che Mat masih terperangkap namun selamat. 
 
Rakannya pula masih terperangkap tetapi mengalami kecederan kaki dan pihak Bomba dan Penyelamat masih berusaha membawanya keluar dari sisa runtuhan bengkel dan tanah runtuh. 
 
Saya sempat menjengah kawasan kejadian tengahari tadi dan melihat bagaimana kesan runtuhan yang berlaku malam tadi. 
 
 
Dari perhatian amatur saya, tanah yang runtuh melibatkan seolah-olah satu blok bahagian bukit dari keseluruhan cerun. Ianya kelihatan mengelungsur ke bawah dari ketinggian 30-40 meter dengan membawa beban pokok-pokok dan air hujan yang lebat ketika itu. 
 
Mujur juga saya melihat bagaimana arah gelunsuran tanah tersebut mengena bengkel kereta sahaja.
 
Kalau ianya berganjak sekitar 10-15 meter ke sebelah kanan, tentu tiada terbayang kerana di situlah kediaman pemilik bengkel ini bersama keluarga yang berada di dalam rumah tersebut.
 
Alhamdulillah selamat.
 
Cuma melihat kemusnahan kereta yang dihantar untuk dibaiki di bengkelnya, saya pasti Che Mat juga gusar dengan ganti rugi yang perlu ditanggungnya termasuklah keretanya miliknya sendiri yang turut terlibat.
 
 
 
Apapun kepada Che Mat dan keluarga serta rakan-rakannya yang terselamat saya sama-sama memanjatkan syukur kepada Illahi diatas peluang yang diberikannya... 
 
Gambar-gambar selebihnya di sini.. klik     

Cameron Highlands: Tanah Runtuh dan Hujan lebat 10 November 2013

Semalam hujan lebat turun di sini. Memang terasa lebatnya. Cuma berapa mm saya tak pasti pula sebab weather station saya dihantar untuk servis.
 
Apapun jika dilihat dari kesannya memang terbukti lebat.
 
Kesan yang pertama kejadian tanah dibeberapa lokasi antaranya yang terburuk adalah di laluan lama Brinchang iaitu bengkel-bengkel kereta di Jalan Sultan Abu Bakar.
 
Kejadian tanah runtuh di Bengkel Kereta di Brinchang lama,
koleksi dari Mohlis Mohd Saidi
 
Kereta yang terlibat di Bengkel Kereta Brinchang- Mohlis Mohd Saidi

Dua orang terperangkap selama lebihs ejam sebelum berjaya dibawa keluar oleh pasukan Bomba dan Penyelamat.
 
Juga beberapa lokasi yang lain seperti di laluan utama ke Brinchang di hadapan Glory 78 Snack & Steamboat yang menutup sebahagian laluan utamanya.
 
Jumlah paras air jelas kelihatan memenuhi semua laluan Sungai Bertam dan jelas kelihatan dengan beberapa kepinng gambar di sekitar Kampung Taman Sedia.
 
di Taman Sedia, gambar koleksi Kak Rose
juga Sungai Bertam di Taman Sedia, koleksi FB Aidil
 
Menghadap Pejabat Jabatan Hutan CH
Manakala buat pertama kali, Taman Pertabalan Tanah Rata juga ditengelami air seluruh kawasan dan meninggalkan lumpur yang tebal.
 
Taman pertabalan TR - Hazrin
 
Sungai di Jalan Masjid sebelah Taman Pertabalan - Hazrin
 
Nampaknya buat sementara ini kanak-kanak di sini terpaksa memilih jenis riadah yang lain kerana saya pasti kerja pembersihan mengambil masa untuk disiapkan.
 
Gambar-gambar yang  saya kongsikan di atas di ambil dari laman FB rakan kenalan saya. 
 
Saya agak sibuk hari ini untuk menjengah kawasan yang terlibat kecuali taman pertabalan sahaja. Insyallah kalau berkesempatan, saya akan ke sana.

Thursday, November 7, 2013

Cameron Highlands : Perkampungan Orang Asli Pangan

Sebuah kampung orang asli yang dilalui oleh kami peserta kayuhan Thompson Trail adalah Kampung Pangan iaitu yang terletak di penghujung Ladang Teh Boh bahagian Farlie.
 
 
Namun jika mengikut laluan TT yang baharu ini, Kampung ini terletak di permulaan sebelum masuk ke kawasan ladang teh.
 
Jika dahulu kampung ini adalah kampung pertama dilalui untuk perkampungan orang asli yang lain di bahagian dalam termasuklah ke Kampung Kuala Boh, Relung, Rantau, Pos Mensun, Teji, Tiat , Cheros , Pos Telanok dan sebagainya, kini laluanya berubah menjadikan kampung mereka kampung terakhir di penempatan ini.
 
Bagaimana hendak menyebut nama kampung ini. Sebutan suku katanya adalah Pan - Gan
 
Ini adalah sebutan yang betul kerana semasa saya ditanya mengenai kampung ini oleh salah seorang rider, saya menyebut Pangan tetapi seorang kanak-kanak orang asli membetulkan sebutan saya dengan Pan - Gan.
 
Saya sempat bersembang dengan salah seorang penduduk dewasa di sini. 
 
Katanya, jumlah penduduk sekitar 250-300 orang bercampur peringkat umur. Cuma saya terlupa nak bertanyakan suku kaum mereka di sini .
 
Rasanya masih lagi suku kaum Semai yang merupakan majoriti suku kaum di Cameron Highlands.
 
Penduduknya ada yang bekerja di Ringlet, pembinaan empangan dan juga sebagai pekerja ladang teh bersebelahan perkampungan mereka.
 
Saya menemui kanak-kanak di sini. 
 
Mereka sama seperti kanak-kanak Orang Asli yang lain yang masih malu-malu tetapi berani untuk mendekati kami bila tidak diperhatikan. 
 
Mereka teruja melihat pelbagai jenis basikal yang melalui kampung mereka ini biarpun dari jauh sahaja.
 
 
Mereka juga memberikan pose yang amat menarik setiap kali lensa saya menghala ke arah mereka. 
 
Senyuman mereka, melirik manja dan sedikit reaksi takut dipamerkan secara ikhlas.
 
 
Saya kongsikan gambar yang saya rakamkan dengan mereka dan masing-masing ketawa dan seronok mengerumuni saya. 
 
 
Insyallah di lain kali saya akan mencuci gambar-gambar mereka ini sebelum kembali ke kampung mereka dan menyerahkan kepada mereka sebagai tanda kenang-kenangan. 
 
Biasanya saya akan bersama keluarga kecil saya mengunjungi kampung orang asli sebagai aktiviti di hujung minggu dan cuti . 
 
Seperti catatan saya ke Perkampungan Sungai Ubi berdekatan di Tanah Rata di sini.
 
 
Seronok sebenarnya membuat aktiviti sebegini yang sedikit berlainan.
 
Terkilan pula bila memikirkan kalau di Kg. Kuala Boh, kanak-kanak di sana diberikan sedikit cenderhati dan buah tangan dari para rider yang disediakan oleh pihak penganjur.
 
Mujurlah saya mempunyai beberapa bar coklat yang saya bawa dan dikongsikan bersama mereka biarpun sedikit.
 
 
Mengikut sembang-sembang dengan beberapa orang dewasa di sana, terdapat 4 jenis bentuk rumah bantuan yang terdapat di kampung ini.
 
Yang asalnya adalah rumah tradisional mereka. Setiap tahun, kerajaan membina beberapa unit rumah baharu secara percuma kepada penduduk dari jenis kayu seperti rumah peneroka felda sehinggalah rumah batu.
 
Bentuknya berubah-ubah mengikut tahun dan terkini adalah bentuk rumah yang dijadikan tempat rehat para rider yang kelihatan selepas melalui laluan off road.
 
Singgah di kampung ini memang melegakan bagi sesetengah rider kerana melepasi satu peringkat yang amat meletihkan mereka.
 
Untuk lagi koleksi gambar di Kampung Pangan boleh dilihat di sini
    

Cameron Highlands : Perkampungan Asli Kuala Boh

Catatan mengenai Orang Asli ini saya bawakan dari kesempatan saya bersama masyarakat orang asli di sini ketika Thompson Trail 2013 yang berlangsung baharu ini.
 
Antara kampung yang di singgahi adalah Kampung Kuala Boh.
 
 
Kali terakhir saya ke sini adalah pada tahun 2008 melalui jalan masuk utamanya ketika itu iaitu Ladang Teh Boh, Habu.
 
Ketika itu laluanya adalah berturap simen dan mempunyai beberapa bahagian yang telah rosak kerana tanah runtuh. Manakala jalan baharu Sungai Koyan ke Ringlet masih dalam fasa pembinaan.
 
Namun masih dapat dilalui kenderaan hilux saya.
 
Kesempatan kali ini arah jalan masuknya berubah dengan melalui Pos Menson. Laluannya masih yang sama cuma arahnya kini berbeza.
 
 
Perkampungan ini masih lagi seperti dahulu dalam pengamatan saya kecuali beberapa buah rumah baharu telah dibina oleh pihak kerajaan.
 
Pastinya bersama kanak-kanak masyarakat orang asli di sini menjadi tumpuan bukan sahaja kepada saya tetapi juga peserta kayuhan TT ini.
 
 
Malah saya lihat kanak-kanak juga nampaknya seronok melayan kerenah dari pelbagai ceruk rider yang datang sambil sempat bermain-main dengan basikal yang pelbagai bentuk.
 
 
Juga bersembang-sembang dengan Tok Batin beliau menyatakan seramai 350 orang penduduk masyarakat orang asli menetap di sini dan ada di antaranya bekerja di TM Salini, pembinaan empangan yang baharu berdekatan.
 
Saya kongsikan gambar kanak-kanak di sini untuk kita hargai wajah unik ini.
 
  
 
Mereka bersekolah di Sekolah Kebangsaan Pos Menson yang terletak di laluan masuk ke perkampungan mereka bagi peringakat sekolah rendah.
 
Manakala bagi peringkat sekolah menengah, mereka berulang alik ke SMK Ringlet yang terletak hampir 20 km jauhnya setiap hari.
 
Namun ada juga pelajar yang menetap di Asrama Smk Sultan Ahmad Shah tanah rata. 
 
 
Melihat wajah-wajah unik yang kalau tak silap saya dari suku kaum Semai ini memang agak tertarik.
 
Di sebalik kenaifan wajah mereka terselit sikap lucu yang dipamerkan setiap kali bersembang dengan mereka.
 
 
Juga yang pasti sikap malu tetapi ingin tahu mengenai kunjungan kami ke sana.
 
 
Apapun jika anda ke sini, bawakan sedikit kegembiraan kepada anak-anak kecil ini dengan membawa sedikit buah tangan seperti makanan ringan, peralatan menulis dan sebagainya sebagai tanda penghargaan ini kepada masyarakat mereka yang unik ini.
 
Koleksi gambar selebihnya di sini .Klik
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...