TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, November 30, 2011

Tips Melawat Cameron Highlands : Makanan Halal...




Dikemaskinikan pad 6 Mei 2017.


Catatan ini mendapat hits terbanyak setiap minggu membuktikan ramai yang ingin mencari makanan yang halal di sini. 

Baguslah membuat persiapan dan maklumat awal supaya tidak tersasar nanti mencari lokasi.

Ini adalah soalan yang popular jugak di kalangan kawan-kawan yang datang ke sini dan pastinya mereka amat mementingkan kedai makan yang halal untuk dikunjungi maklumlah kalau anda berada di Brinchang, amat terhad kedai makan melayu ataupun halal berbanding di Tanah Rata. 

Insyallah saya akan cuba berkongsikan kedai makanan yang halal dan mengikut pekan rasanya lebih elok supaya senang anda merancang perjalanan anda.


Senarai ini adalah cadangan semata-mata tanpa ada rasa 'personel interest' untuk mempromosikan kedai makan tertentu.. yang penting HALAL ...

RINGLET 

Food Court Ringlet ada 4 kedai makan melayu dan yang paling popular adalah di bahagian hujung iaitu Kedai Kari Kepala Ikan Sahak. Serta gerai makan di sebelahnya.

Waktu beroperasi ada yang buka untuk sarapan dan ada yang bukan hanya untuk makan tengahari dan juga malam.

Gerai makanan juga Masakan melayu juga terdapat berhadapan dengan Stesen Minyak Petronas. 

HABU

Untuk makan Sarapan dan tengahari anda boleh ke kedai makan Kak Yan ( Kalau tak silap) iaitu bersebelahan dengan jalan masuk ke Boh Tea Centre Habu.

Jika waktu malam kalau anda melalui Habu dan bertemu dengan Padang permainan kanak-kanak dan padang bola, terdapat kedai makan Tomyam Amir yang dibuka sekitar pukul 5 petang sehingga awal pagi.

Menghala pula ke Tanah Rata atau Batu 33, untuk bersarapan terdapat sebuah kedai makan Sinar Pagi dan juga kedai makan Pak Su Omar  ditepi jalan. 

Kedai makan Pak Su Omar juga dibuka pada waktu petang.

TANAH RATA:

Diringkaskan sebab banyak juga pilihan :

Sarapan , Makan Tengahari , Petang dan Malam:
  Food Court Baru Tanah Rata (4 buah kedai)
  Food Court Lama Tanah Rata (6 Buah kedai)
  Gerai MDCH dihadapan AMBANK
  Gerai MDCH di hadapan Maybank 
  Kedai Makan Orkid (Kami kenali sebagai kedai makan DO) di sebelah tapak pasar malam   Tanah Rata 
  Kedai Makan Pak Leh Chicken Rice
  Kafeteria Hospital Sultanah Hajah Kalsom.
  Rasa Sayang Restoran di Marigold Square
  Restoran Al Raudah - makanan Nasi Arab di Cameron Highlands
  Terbaharu di Marigold Square ; Pak Leh Chicken Rice
  Restoran Masakan Melayu di Royal Lily Apartment 

Restoren Dapur Malaysia di Royal Lily Apartment
Gerai MDCH Depan Maybank Tanah Rata
Restoran Attilia bersebelahan dengan Klinik Ayob
Nasi Kandar Mamu Ismail 
Nasi Kandar Shukeri


Petang dan Malam:
Kedai Makan Selera Kelate di Royal Lily Apartement

Sarapan dan Tengahari:
Kedai Makan Nasi Bungkus di Royal Lily Apartement
Gerai makan Pasar Tanah Rata

Tengahari dan Petang:
Food Court Jalan ke Hospital 
Gerai Makan Pak Ya sebelah Pejabat Kesihatan bahagian Vektor

Terbaru, Terminal Fressia atau terminal bas juga mempunyai gerai makan iaitu makanan sarapan dan petang. 

Hanya pada hari bekerja sahaja.

BRINCHANG:
Sarapan , Makan Tengahari , Petang dan Malam:
Food Court Brinchang
Restoran Naimah , Pekan Brinchang Baru
Restoren Ghazali , Pekan Brinchang Baru
Restoren Fauzi Tomyam di Pekan Brinchang Baru
Restoran Raihan di Hotel Titiwangsa,
Restoran Naimah,

Petang dan Malam:
Koptiam Alkae,
Pok Nik Ikan Bakar
Kedai Makan sebelah Masjid Brinchang
Restoran Nasya di jalan lama Pekan Brinchang
Arked Orkid di sebelah food court
Anje Corner di hadapan De La Rosa Hotel
Kedai Makan Tomyan di hadapan Rumah Rehat Sri Pahang
Kedai Makan dalam POS Malaysia
Kedai Makan Pok Nik Ikan Bakar 2

KAMPUNG RAJA:
Arked Makanan GPW Kg Raja


MENGIKUT MENU
SATE;
Food Court Baru Tanah Rata 1 kedai
Food Court Lama Tanah Rata 1 kedai
Food Court Brinchang 1 atau 2 kedai (Kalau cuti baru buka yang satu lagi)

STEAMBOAT:
Elmelda di atas Food Court Baru Tanah Rata
Kedai Makan Orkid  di sebelah tapak pasar malam Tanah Rata 
Kedai Makan Tomyan Fauzi
Snack and Steamboat Corner, sebelah De La Fern Hotel 
Restoren 1 Malaysia , Pekan Brinchang Baru
Terbaharu di buka : De Bambo Steamboat and Grill di Kg Taman Sedia

NASI KANDAR
Terdapat beberapa kedai makan yang mengklasifikasikan mereka sebagai NASI KANDAR tetapi terpulang kepada anda untuk mencubanya.

Nasi Kandar Mamu Ismail di Taah Rata
Nasi Kandar Shukeri di Tanah Rata

MAKANAN SEGERA:
Marrybrown di Tanah Rata- berhadapan Stesen Bas 
KFC di Brinchang bersebelahan Shell



Komplek Membeli Belah ARONDA NOVA , KEA FARM: 
Teh Tarik Palace
Old Time White Coffee

Popular : Cafe Lorong

GERAI BURGER:

Tanah Rata : 
Kedai Makan di Orkid Corner ataupun Kedai DO bersebelahan kedai cenderahati.
Di hadapan Maybank 
Gerai MDCH di Persiaran Dayang Endah menuju ke Hospital

Brinchang:
Anje Corner
Aye Burger di hadapan Pasaraya Jimat
Gerai Burger di hadapan Balai Bomba.

Khidmat Katering:

Kebanyakkan kedai sanggup mengambil katering makanan berkumpulan.

Kalau ada yang inginkan bantuan, sila tinggalkan pesanan, mungkin saya updatekan senarainya nanti.

Khidmat Penghantaran:
Anje Corner di Tanah Rata

PASAR MALAM:

Pasar Malam tentunya menjadi pilihan keranan terdapat pelbagai pilihan makanan dan mudah dikunjungi dan hanya untuk dibungkus bawa pulang ke hotel.

Paling popular pastinya di Pasar Malam Brinchang yang diadakan setiap hari cuti ataupun sepanjang cuti sekolah. Minggu biasa malam Sabtu dan Ahad.

Pasar Malam Tanah Rata setiap Ahad malam Isnin

Pasar Malam di Ringlet Setiap Hari Selasa malam Rabu

Pasar Malam di Kg Raja setiap Hari Isnin malam Selasa

Pasar Malam di Kuala Terla setiap Rabu Malam Khamis

Pasar Malam di Bertam Valley setiap hari Ahad malam Isnin.

Update 20 July 2012: Tip 2 dalam 1...


Jika anda ingin menjimatkan masa untuk melawat dan makan di tempat lawatan anda saya ada beberapa cadangan lokasi.

Maklumlah, bangun pagi dari holiday apartment nak pergi sarapan dulu di kedai baru boleh berjalan memerlukan banyak masa yang terluang.

Jika anda melawat stesen Mardi , anda boleh terus ke sana dan ke Rose Garden Cafenya yang menawarkan makan sarapan dan tengahari. Jimat masa anda, keluar dari apartment terus ke sini dan makan sekali. Catatanya di SINI

Kedua kalau hendak ke kebun strawberry, YZ Agrofarm ada menawarkan manakan pagi. Sambil makan terus tengok strawberry. Catatanya di SINI

Atau ke Tea Centre samada Bharat atau Boh, masing-masing ada menawarkan cafe tetapi harganya agak mahal sedikit dan terhad menunya.

Jimat masa kan ...
SELAMAT MENCUBA DAN MENJAMU SELERA...
Tips:
  • Jika mengambil khidmat katering yang tidak berkedai, anda boleh menjimatkan perjalanan rombongan anda dengan merancang untuk menikmati makanan di lokasi yang tertentu supaya anda tidak berpatah semula ke pekan tertentu hanya untuk makan. 
  • Bertanya dahulu harga ikan bakar ataupun ikan besar sebelum menempahnya.
  • Bertanya dahulu harga makanan jika ramai.
  • Pilih kedai makan yang selesa.
  • Jika datang secara rombongan lebih elok anda menempah awal makanan kerana takut kehabisan dan terpaksa membeli dari beberapa gerai yang berbeza. Terdapat beberapa gerai yang menyediakan pakej katering dimana anda boleh terus ke kedai mereka dan disediakan menu khas yang telah di tempah.
  • Pejabat Kesihatan amat mengambil berat aduan anda memandangkan Cameron Highlands adalah pusat perlancongan. Lapor jika berlaku keracunan makanan.
Selain tempat makan, anda boleh membuat carian maklumat berkaitan di ruang search di atas dengan menaip kata kunci carian seperti tempat menarik, apartment percutian, kebun strawberry dan sebagainya (Hanya dekstop version view).
Semoga ada catatan saya yang dapat membantu anda membuat perancangan percutian anda ke sini. 

Selamat Bercuti.

37 comments:

Najib Ariyan Ali Basha said...

Salam Kumai... apa khabar? jarang jarang aku bagi komen kat blog ni... apa pun thanks bagi tips tu, selalu jugak aku ke Cameroon Highland ni.. tapi banyak masa pegi hujung minggu kan... ko gi pasar tani jer.. kat sana ada jual makanan jugak kan??

Mrkumai @ Jack said...

thank Abg Bear..
Saya ada updatekan. Ingatkan nak buat dalam tips yang khas bawah tajuk pasar malam..

Atie Alwi said...

salam abg kumai..saya suka sgt tips yg abg bg kt cni..25 n 26 oct ni nk g cameron n blog ni amat membantu..tp saya nk tanya..klu nk mkn english style food mcm cake or scone, kat mna tmpat yg sedap n harga berpatutan..nk sgt mrasa..mklumlah org mlyu skali skala nk mkn omputih style..tq :)

Mrkumai @ Jack said...

Salam Atie. Terima kasih kerana singgah di sini..
Untuk makanan ala barat terdapat beberapa pilihan.

Jika sekadar mahu makan scone + cakes, saya rasa disekitar Taman Sedia seperti KHM strawberry farm ada menyediakan scone. Anda cari catatan mengenainya disini.

Kalau mahu santai pemandangan ladang teh, ketiga-tiga hentian teh menyediakan scone dan cake. Sedikit mahal .. cuba cari catatan Sungei Palas Tea Centre, Bharat Tea Centre.

Kalau mahukan suasana english style tapi mahal la jugak, anda boleh cuba sperti Smoke House, Lake House atau Bala Chalet. Semuanya ada scone dan cake serta high tea.

Kedai-kedai biasa selalunya makanan melayu.

ooo Lupa, ada di Glory 79 Steamboat and Snake bersebelahan dengan Fern Hotel di antara Tanah Rata dan Brinchang.. ada steamboat dan makanan barat dan selesa tempatnya... catatan belum saya buat lagi...

Saya rasa itu sebahagian cadangan yang boleh atie pertimbangkan..

selamat melancong ...

Mrkumai @ Jack said...

yang atas ni bukan snake tapi snack.. salah typing...

Anonymous said...

Salam En Sham,
Saya dan keluarga dalam 36orang akan ke CH dan akan menetap di Brinchang & Tanah Rata pada Feb2013.Boleh tolong suggestkan caterer yang kami boleh tempah & anta terus ke penginapan kami? Dari Haniez

Mrkumai @ Jack said...

untuk penghantaran terus ke pintu rumah anda, di sini terdapat sebuah kedai, anjer corner yang menyediakan perkhidmatan tersebut. Buat Carian khidmat penghantaran di ruang search blog saya . satu catatan mengenainya saya kongsikan sebelum ini.

Untuk caterer yang siap, saya selalunya kalau urusan pejabat dan majlis kecil akan menempah di Pak Din seperti tiga hari yang lepas. Mungkin boleh telepon beliau di 019566844 ...

harap membantu..

Anonymous said...

Salam En Sham,
Terima Kasih kerana sudi membantu.Really appreciate it very much. Dari Haniez

hafizulhakim said...

bagusnya blog ni. terima kasih banyak bagi info :)

Anonymous said...

Salam,
Maaf no tel Pak Din catering tu kurang 1 nombor.Saya dah cuba tak dapat.Mungkin tersalah taip. Harap sudi bagi no yang betu. Terima Kasih..Haniez

Anonymous said...

Assalamu'alaikum En Sham

Terjumpa blog ini secara tak langsung. Dah baca sepintas lalu beberapa entri. Info yg sangat berguna. Teruskan menulis, moga menjadi saham akhirat kelak. Dah lama sy berhajat nak ke CH, tambah sekarang anak2 dah besar.

En Sham boleh usahakan bilik utk disewa, jika tidak homestay. Offer jadi tourist guide pun bagus, mulakan dengan waktu hujung minggu.

Wassalam
Pn Maz

Mrkumai @ Jack said...

cuba no ni 0195666844

Mrkumai @ Jack said...

Pn. Maz,
Terima kasih diatas cadangan .. untuk menjadi runner tourist guide.. sebabnya tak berminat sangat ke arah tu .. yang saya minat ... berkongsi catatan sebegini .. harapan saya catatan saya mengenai Cameron Highlands dapat membantu samada sedikit ataupun banyak kepada pembaca...

Anonymous said...

salam. sy akan buat fmily day di cameron. jika dpt list kan no.phone restaurnt yg ade trima tmpahan catering, sy amat memerlukannya.

Mrkumai @ Jack said...

cuba hubungi Pak Din.. saya selalunya berurusan dengan beliau untuk katering dan makan-makan.. 0195666844

Anonymous said...

saya mkn kat kedai pak nik ni smlm, ari ni habis sakit perut kena cirit birit. so, saya bagi rating haktuih je la buat kedai pak nik ni...

Anonymous said...

Salam Sham. 1/3/14 konvoi motorsikal kami akan tiba di CH. Boleh recommend tempat makan tengahari yg best & sesuai untuk 60org di CH.

Mrkumai @ Jack said...

untuk konvois seramai itu, saya mencadangkan anda ke Restoran Erra di Marigold Square di Tanah Rata sebelah dengan pejabat tanag CH.

sebabnya..
ruang parking luas
jenis buffet sepanjang hari ..
Pilihan lauk pauk yang banyak untuk berulang alik ambil makan
RM 10 seorang . mungkin boleh dirundingkan lagi
selesa..

jadi inilah pandangan saya..
kalau ke kedai lain, nak makan pun meja tak cukup.
kena tunggu turn
parking tak de
lauk pauk belum tentu banyak..

Unknown said...

Salam..sy dh berada di bronchang CH sudah 3 mlm.. tp xde kedai mkn yg bukak.. setiap mlm sy mkn meggi dan burger je..mmg selepas cuti sekolah panjang kedai mkn semua ttp ke?? Disebabkn sy kesorgan jd sy tidak ke tnh rata ..

Mrkumai @ Jack said...

Zur Dean,
kesian pulak saya membaca makan meggi dan biskut aje..

tapi memang dah macam tu Cameron Highlands, lepas cuti sekolah mesti kedai tutup seminggu dua... maklumlah dah mengutip untung berganda masa cuti sekolah ..

jadi berehat dan istilah mengira untung la jawabnya..

tapi di Tanah Rata masih ada kedai makan yang dibuka... walaupun terhad...

azri said...

Akum...isnn dpn sy kena bw delegasi dr Thailand utk msyuarat smbil bw jln2 d CH. Kt mn tmpat yg mnarik dan mgkin ekslusif utk mkn tgh hari atau steambot? Blh bntu tak? Nk bw tmpt yg hebat sbb nk tnjuk khebatan negara kita. Klw d hotel dh selalu dh...

Mrkumai @ Jack said...

Saya sekadar mencadangkan .. kalau delegasi dan tak mahu hotel saya rasa anda boleh ke Glory Steamboat atau ke Kelab Golf yang ada kafe dan pemandnagan yang mnarik.

Mahu lebih eklusif tapi mahal dah tentu masih di hotel dan smoke house boleh dicuba.

Anonymous said...

Assalam.thanks atas info yg dberikan..sya dh 4x smpai ke CH..wlaupun pning smntara nk smpai, tp suka jer..hehe..raya haji ni saya bercadang nak bwak famli pergi CH..kedai2 makan bukak x raya haji..

Linda Hashim said...

Assalamualaikum...saya dpt feedback baik ttg kedai mkn fauzi steamboat. Tp tk sure samada betul sesuai dibawa utk family besar

Anonymous said...

Salam Tuan...

Dari stimbot yang disenaraikan dm blog tuan yang mana paling sedap?

T.kasih atas tip ...

ania

Mrkumai @ Jack said...

Steamboat yang saya suka pergi adalah Glory 78 di sebelah Hotel De La Fern.

Tapi terbaru pula De Bambo Steamboat dan Grill di Kg Taman Sedia oleh pengusaha tempatan. Konsepnya buffet.

Boleh cuba di sana..

Anonymous said...

Dalam 2 minggu lepas saya ada kesana CH dan try satu keluarga di Glory78 selebah De La Fern.

Review dari saya

Harga: agak mahal dari dari apa yang dihidangkan. Bukan buffet ianya adalah set hidangan.

Rasa : Biasa-biasa sahaja.

Layan: Baik

Memang orang ramai makan disitu waktu malam. Munkin kerana tiada pilihan tempat lain atau tidak tahu mana nak pergi. Lagi pun glory78 tempat strategik tepi jalan dan org senang nampak.

Harapan munkin tuan empuya blog sekiranya ada kesempatan boleh bagi review tempat lain yang diusaha oleh org tempatan atau muslim yang lain.

Saya lihat kebanyak perkerja utama di restoren tersebut ramai yang bertatoo.

Itu sahaja pandang peribadi saya.

Mrkumai @ Jack said...

Cadangan untuk ke steamboat di De Bamboo Steamboat and Grill di Taman Sedia.

Mengenai pekerja yang bertatoo di Glorry 78 saya tak boleh komen sebab setahu saya kedai makan tu ada pengesahan HALAL.

Mungkin anda boleh panjangkan aduan dan komen kepada pemilik mereka.

Unknown said...

Pertama kali ke sini,apa yg dpt saya simpulkan,warung sarapan pagi amat terhad. Warung area brinchang agak mahal hgnyer. Rasa mcm tk berbaloi utk hg sepinggan nasi lemak berlaukkan telur rebus separuh dgn sedikit sambal hgnya RM2.50. Pok nik ikan bakar pun agak mahal harganya.

Unknown said...

Pertama kali ke sini,apa yg dpt saya simpulkan,warung sarapan pagi amat terhad. Warung area brinchang agak mahal hgnyer. Rasa mcm tk berbaloi utk hg sepinggan nasi lemak berlaukkan telur rebus separuh dgn sedikit sambal hgnya RM2.50. Pok nik ikan bakar pun agak mahal harganya.

PESONA said...

Assalamualaikum,

INFO yang amat baik Walaupun sudah 3 kali berssama Family ke cameron highland dan dijangkakan akan ke sana pada 6 Feb 2016 ini ... Terima kasih

Anonymous said...

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

tq tuan atas info tuan yang berguna. saya cuma nak share pengalaman saya sewaktu makan di kedai pak leh nasi ayan. saya pergi pada chinese new year 2016. tiba di kedai saya oder nasi ayam 2, sup ayam dengan nasi kosong, nasi goreng pataya. tp sangat menDUKACITAkan - servis lambat. sy hanya dapat 2 nasi GORENG ayam -yg tidak pernah saya oder. sejuk pulak tu ayamnya. saya tau lah cuaca CH ni sejuk tp takkanlah hidangkan makanan sejuk pada palancong. Makanan lain kami x dapat. nak kata ramai pelanggan, saya rasa ada tiga meja je pelanggannya. air saya tunggu tak sampai2 hingga saya ty semula mana air saya. lepas tu bila dh hbs makan saya nak byr, dia cakap sup ayam saya dh nak siap.of course saya takkan bayar. dah berjanggut tunggu...

pendek kata. no recommended pada pengunjung lain..

Anonymous said...

Saya nak tumpang tanya, kedai2 di cameron highlands memang tutup selepas cuti sekolah ke? Semua kedai? Berapa lama biasanya? Seminggu atau dua minggu selepas cuti sekolah?

Unknown said...

thanks for sharing.. saya akan bercuti di CH hari sabtu ni.. info2 dalam entry ni sangat2 membantu... TQVM

Anonymous said...

As Salam..saya nak tanya adakah Rumah Rehat Sri Pahang masih wujud?? Coz apabila sy call, smuanye akan cakap "salah nombor".

aina said...

salam mr kumai. saya nak tanya tentang hotel emerald point dekat brincang. ada yang kata hotel tu ok. saya nak tahu lokasi dan bangunan sekitarnya yang terdekat.kalu boleh uploadkan gambar hotel dan bangunan bersebelahan. tq

Unknown said...

Good.. very informative blog.....thank you admin

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock