TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Tuesday, December 31, 2019

Cuti sekolah 2019 nak habis.


Cuti sekolah dah nak habis..
Maka legalah kami sebagai penduduk tempatan yang tanpa kepentingan ekonomi berkaitan industri perlancongan, orang biasa-biasa ajer..
Terima kasih atas kunjungan anda...
Terima kasih atas kerjasama anda...
Terima kasih atas toleransi anda...
Terima kasih atas penerimaan anda seadanya...
Maaf jika banyak terkurang ...
Maaf jika ada pahit dalam mengejar manis kenangan...
Maaf jika lebih berduka dari kegembiraan yang diharapkan...
Selamat pulang... silalah datang kembali jika ada kelapangan..
Nak kata kami menyambut dengan rela dan ikhlas tidaklah sepenuhnya tetapi dah adat berkampung di kawasan perlancongan tumpuan, 1.7 juta pelancong kami alu-alukan... membawa rahmat tanpa sedar... berkongsi istimewa sejuk dan damai bersama-sama.. seadanya.
Ucapan terima kasih juga kepada semua Encik dan Cik Polis yg menjaga keamanan dan juga kelancaran trafik baik dalam sejuk angin bertiup atau hujan menitik . Jugak kepada Pak Cik Makcik RELA juga...
Kepada semua petugas Alam Flora juga terima kasih.. tanpa pelancong sedar sehabis petang, kawasan tumpuan ditinggal bersampah sana sini, namun ketika mereka tidur, dalam kedinginan malam anda selesaikan .. esoknya yang datang dan baru sampai melihat kebersihan Cameron Highlands...
Terima kasih ya..

Nota Tambahan :
Jiika ada kekurangan dan cadangan silalah ajukan kepada Majlis Daerah Cameron Highlands selaku pentadbir tempatan di sini.
Mereka pasti memerlukan maklumbalas dan cadangan daripada anda dalam perbincangan post mortem tahunan selepas cuti (jika ada) untuk menambahbaik kemudahan perlancongan di sini.
Jika mereka lakukan apa sahaja penambahbaikan, dapatlah kami sebagai penduduk tempatan menumpang nikmat bersama... Amin...

Sunday, December 15, 2019

16 ANGGOTA PPH TERKORBAN DALAM KEJADIAN SERANG HENDAP PENGANAS PKM

#InfoPeristiwa


Pada 17 Jun 1968, kira-kira jam 5.30 petang, konvoi batalion pertama Pasukan Polis Hutan (PPH) yang berpengkalan di Kroh (kini Pengkalan Hulu), Perak telah diserang hendap oleh pengganas Parti Komunis Malaya (PKM) ketika dalam perjalanan ke Betong, Thailand bagi menjalankan "Ops Sawade Salam". 

Konvoi yang melibatkan empat buah kenderaan polis itu bertujuan memperkuatkan pertahanan di Kem Betong, selepas menerima makluman awal ia bakal menjadi sasaran PKM. 

Sebaik pasukan konvoi yang diketuai oleh Inspektor Malik Arshad itu memasuki kawasan sempadan Kroh-Betong, pengganas PKM yang mengetahui pergerakan tersebut melepaskan tembakan bertalu ke arah mereka. 

Inspektor Malik dan kesemua anak buahnya segera membalas tembakan dan berjuang habis-habisan walaupun tiada tempat untuk mereka berlindung dari pihak musuh. 

Malangnya, serangan yang berlangsung lebih 20 minit itu menyaksikan seorang demi seorang anggota PPH rebah menyembah bumi.

Kedudukan dan strategi pihak musuh yang menyerang dari tiga penjuru bukit sewaktu pasukan konvoi melalui selekoh tajam, menyukarkan lagi pasukan keselamatan untuk mematahkan serangan mereka.  

Walaupun terdapat sebuah kenderaan konvoi lain yang dipimpin ASP Tan Hun Tiong berada hanya beberapa meter di hadapan, mereka tidak dapat membantu kerana turut diserang pihak musuh.

Peristiwa berdarah itu menyaksikan 16 anggota PPH terbunuh di tempat kejadian manakala Inspektor Malik dan 16 anggota lainnya mengalami kecederaan parah. 

Lebih menyedihkan, ada dalam kalangan mereka yang terkorban telah diseksa pihak musuh dengan dicungkil mata, dikerat tangan dan dipotong kemaluan. 

Serang hendap itu juga menyebabkan kenderaan pasukan rosak teruk dengan kesan tembakan musuh selain kesemua senjata, kelengkapan dan set komunikasi radio turut dirampas.

Ingin ketahui lebih banyak lagi informasi berkaitan sejarah dan artifak PDRM? Ayuh layari dan 'Like' FB Muzium Polis Diraja Malaysia!

Saturday, December 14, 2019

Perhatian kepada Marshall konvoi ke Cameron Highlands

Yang datang berkonvoi ke Cameron Highlands dan menggunakan marshall baik motorsikal kecik yang amat atau besor gedabak, kereta, lori,  basikal kecuali kereta terbang, jangan halang laluan trafik hanya untuk kesenangan konvoi anda...




Yang melihat kejadian, minta penumpang ambil video dan viralkan.... bagi mudah pihak berkuasa ambil tindakan seperti  kejadian ini di mana kepala monyet yang memandu kereta Kia Forte dan Myvi yang mungkin lesen besor dari negara pasir berdengung telah menghalang laluan di simpang semata mata nak lepaskan konvoi 17 ekor monyet mereka melalui simpang2. 

Di Cameron Highlands selalu berlaku... jadi kita viralkan.... kecuali kalau polis beruniform yang mengiringi mereka.... 

Patuhi arahan dan peraturan keselamatan ... pokok teh tetap di situ tak akan lari walau lambat sejam dua... strawberry pun banyak stok.. jagung cameron habis jagung chemor banyak lagi... cuma anggur aje kalau dah habis musim korang laju sepantas cahaya pun tetap dah habis....

Sunday, December 8, 2019

SCAM ALERT: PENIPUAN MENGGUNAKAN IDENTITI MAHKAMAH

Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan Malaysia menasihatkan orang awam untuk berhati-hati agar tidak tertipu dengan sindiket penipuan (scam) yang menggunakan identiti mahkamah.

Sumber: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

Sila layari Media Sosial Rasmi PDRM dan klik 'Like' untuk mendapatkan pelbagai informasi terkini dari kami di:


#PolisDirajaMalaysia
#RoyalMalaysiaPolice
#PDRM
#RMP
#InfoPDRM
#InfoBersama
#ScamAlert

ABU CHIN PENG: CELAKA DAN LAKNATLAH SELAMA-LAMANYA


Saya tak ada masalah langsung dengan abu chin peng yang nak di bawa masuk secara haram ke tanah kelahiran chin peng yang diakui secara haram juga, yang mana dia telah duduki secara haram juga melalui perang keganasan yang dia ketuai. Tetapi sebagai bekas Ketua Platun Harimau dan Ketua Jurulatih Platun Harimau dan the last breed atau generasi terakhir Platun Harimau atau Unit Combat Intelligence Squad (UCIS), saya wajib melontar rasa hati dan perasaan saya, demi nyawa dan darah anggota-anggota saya. Lebih-lebih lagi apabila 14 anggota kami termasuk dua orang jeneral terkorban dalam peristiwa helikopter NURI di Lundu, Sarawak yang sedang terbang ke Sematan bagi menutup Kursus Khas Platun Harimau yang mana saya adalah Pegawai Latihnya dan kursus khas dan rahsia ini semata-mata bertujuan memerangi pengganas komunis hingga ke lubang cacing. PARAKU adalah kumpulan pengganas komunis yang menjadi sasaran terakhir Platun Harimau selepas kami berjaya memerangkap UP Ke-6 di Semenanjung hingga tertangkapnya Chong Chor di Kuala Lumpur. Nyatanya chin peng telah menyebabkan negara berada dalam huru-hara, pembunuhan tidak berkesudahan, memusnahkan ketenteraman rakyat dan negara tidak membangun selama lebih dua dekad (1969-1989 First Emergency). Sejak awal lagi saya katakan 'no problem at all' dengan abu chin peng.

Jika 26 orang daripada 27 orang bangsa yang sama dengan dia yang dilahirkan pada tarikh yang sama dan di kawasan yang sama, boleh ada surat beranak sebagai bukti nyata rakyat Tanah Melayu tetapi kenapa hanya chin peng seorang sahaja atau 'the only one' yang tidak ada surat beranak? Kau faham ke tidak ni? 

Abu atau ketul tahi dia mungkin dibawa masuk secara haram ataupun secara terbuka dengan konvoi yang berjela atau beratus kilometer sekalipun oleh sesiapa sahaja atau pun dibawa masuk secara senyap-senyap. Buang atau taburlah dalam apa cara sekalipun, di mana sekalipun walaupun di atas tanah watan Tanah Melayu yang mana dia akui secara haram tanah kelahirannya tanpa sebarang bukti dengan sokongan rakyat Malaysia yang tidak bertanggungjawab khususnya orang Melayu yang tidak sedar diri.

Taburlah di belantara yang menjadi saksi tak berbicara yang mana ia telah membunuh dan menzalimi ribuan perajurit tentera dan PDRM, dan juga penduduk yang tinggal jauh di pedalaman. 

Buanglah di lembah, di perbukitan gunung nan hijau yang di mana dia telah bersembunyi dan menyerang hendap kepada perajurit tentera dan polis.

Hanyutlah di muara atau lautan yang mana ia guna untuk datang secara haram.

Buang dan tabur dalam apa pun cara dan di mana pun lokasinya, langsung tidak membekas di hati saya. Nak tabur separuh di lautan dan separuh lagi di belantara, ikut suka kau lah. TETAPI yang menarik perhatian dan menjentik rasa kebencian saya sebagai rakyat Malaysia yang bertanggungjawab dan sayangkan negara saya; ialah kepada mana-mana rakyat Malaysia atau individu atau institusi yang berada di belakang usaha jahat ini. Tindakan anda adalah satu penderhakaan tahap dewa dan cubaan berniat jahat berhati kaudu yang membusung busuknya. Tindakan anda sebenarnya cuba bermain api, cuba menghidupkan semula sebuah kumpulan pengganas, cuba menyuburkan kembali ideologi yang salah dan ganas yang mana moyang poyang kita telah haramkan.

Inilah yang menarik perhatian saya. Kenapa? 
Kerana ini adalah masalah maruah pejuang pasukan tentera dan polis.
Kerana ini adalah masalah negara sebenarnya.
Kerana ini adalah masalah keselamatan negara yang tercinta.
Maka kerajaan harus dan wajib menangani isu ini dengan lebih serius dan menghormati semangat perjuangan terdahulu. Jika tidak atau jika ia dibuat secara wewenang, maka 'may Allah bless you all in the next election'. 

Wahai Rakyat Malaysia yang tercinta,
Ketahuilah bahawa chin peng adalah ketua pengganas yang telah lama mampus. Ini termasuklah dengan Chong Chor, dan Cha Ku Teng.

Ketahuilah bahawa Parti Komunis Malaya adalah parti pengganas yang telah lama berkubur, yang telah memusnahkan kehidupan harmoni rakyat, yang cuba memusnahkan agama.

Nak sedih ke, atau nak rasa apa sekalipun dengan abu chin peng ni, ikut suka makcik kau lah tapi usaha membawa balik ke sebuah negara yang telah lama merdeka dan terang-terang menolak keganasan pengganas komunis; adalah satu cabaran. Ini kerana sebagai seorang anggota tentera, perjuangan saya dalam menentang pengganas komunis tidak pernah mati dan ia tidak akan mati-mati sampai bila-bila. Bacalah catatan perjuangan Tiger Platoon,  'the unsung warrior' dalam buku Platun Harimau misi 1 dan misi 2.

Jika kerajaan yang bertanggungjawab dan suka kepada keamanan tidak menawarkan proses serah diri atau apa sahaja nama yang ikut suka mak cik kau nak letakkan; nescaya di akhir tahun 1989, geng Platun Harimau  yang saya ketuai hanya beberapa langkah sahaja di belakang anda, akan menerkam dan menggempur anda habis-habisan dan jika ada peluang itu, akan saya pastikan tulang temulang dan daging anggota pengganas komunis berterabur cebisan demi cebisan di bukit, di gunung, di lembah waima lautan dan muara sekalipun.

Celaka dan laknatlah kau pengganas komunis dan sesiapa sahaja yang menyokong atau bersimpati dengannya. Saya juga berdoa agar semua puak-puak babi ini, tatkala musim hujan lebat ini, akan di panah petir. Biar hitam legam terbakar. Puihhhhhh. Cilanat.

Nota:
1. Abu ni hanya utk test ground shj. Grand Strategy dia ialah utk jadikan sambutan tahunan. 

2. Jgn sesekali sebarkan gambar2 mereka kerana itu yg mereka mahu. Cukuplah dgn tulisan shj.

LETUPAN LANDASAN KERETA API OLEH PENGGANAS PKM


#InfoPeristiwa


Pada 12 April 1956, sebuah landasan kereta api di Tapah, Perak telah diletupkan oleh pengganas Parti Komunis Malaya (PKM). 

Letupan itu menyebabkan kepala sebuah kereta api bersama lapan gerabak barang yang sedang melalui landasan tersebut tergelincir. 

Pihak PKM telah menggunakan dinamit untuk meletupkan landasan tersebut dan ia merupakan kejadian kegelinciran kereta api paling dahsyat dalam sejarah darurat negara. 

Meskipun tiada kehilangan jiwa dan hanya tiga individu dilaporkan cedera, namun negara terpaksa menanggung kerugian lebih RM100,000 atas segala kerosakan yang berlaku. 

Tindakan PKM itu sebagai sabotaj bagi melemahkan sistem ekonomi dan perdagangan pemerintah, di samping menimbulkan rasa takut dan bimbang dalam kalangan rakyat dan pekerja awam.

Ingin ketahui lebih banyak lagi informasi berkaitan sejarah dan artifak PDRM? Ayuh layari dan 'Like' FB Muzium Polis Diraja Malaysia!

Friday, November 29, 2019

Kisah Minggong bunuh 41 pengganas komunis


Minggong bunuh 41 pengganas komunis

IBAN Minggong Anak Panggit, bekas anggota Sarawak Renjers, tidak pernah bangga sekalipun dapat membunuh 41 pengganas komunis selama berkhidmat dalam pasukan keselamatan. Malah, sepanjang kariernya sebagai anggota keselamatan, beliau terbabit dalam 29 pertempuran. Dalam semua pertempuran itu, pasukannya dapat membunuh 114 pengganas komunis.

Bagi Minggong, apa yang dilakukannya semata-mata kerana tugas dan tanggungjawab terhadap negara. "Saya tidak pernah berasa bangga dengan kejayaan itu. Saya hanya menunaikan tanggungjawab sebagai rakyat," kata Minggong yang dilahirkan pada 12 April 1933 di Lubok Antu, Sarawak.

Minggong menyertai pasukan Sarawak Ranjers sewaktu usianya 15 tahun. Pada waktu itu tidak ramai belia Iban menyertai pasukan tentera kerana lebih suka dengan kehidupan tradisi di pendalaman tanpa sebarang gangguan. Minggong yang juga pernah berkhidmat sebagai anggota tentera British, berkata beliau mengikuti latihan rekrut di Port Dickson pada 1948. "Sebagai belia Iban, saya tidak menghadapi masalah menyesuaikan diri dengan kehidupan di dalam hutan. Saya memang sudah biasa dengan keadaan seumpama itu, seperti menghidu atau menjejak musuh," katanya. Malah, sejak kecil lagi beliau diasuh oleh bapanya mengenai ilmu kebatinan, kepercayaan serta adat resam bangsa Iban.

Baginya, setiap ilmu yang diturunkan perlu diamalkan dengan penuh keyakinan bagi bekalan zaman dewasa. "Sebaik menyertai pasukan renjers, saya memang sudah meramalkan akan bertempur dengan pengganas komunis pada bila-bila masa sahaja. Lagipun, pada waktu itu pengganas komunis ramai dan sering mengancam rakyat," katanya yang mula berkhidmat dengan pasukan Sarawak Renjers sewaktu zaman darurat pada 1948. Malah, pertempuran pertama beliau dengan pengganas komunis ialah pada 22 September 1948, tidak lama selepas menyertai Sarawak Renjers. Pertempuran itu berlaku di Sungai Siput, Perak. Dalam pertempuran itu, pasukannya dapat membunuh 14 pengganas komunis. Dan, beberapa bulan kemudian pasukannya bertempur sekali lagi di kawasan yang sama yang menyebabkan enam pengganas komunis terbunuh.

Menurut Minggong, bertempur dengan komunis amat sukar kerana pengganas terlalu pantas dan cekap di dalam hutan. "Kami terpaksa menggunakan segala pengalaman yang ada bagi mengesan jejak musuh," katanya sambil menyifatkan tugas itu amat mencabar dan memerlukan banyak kesabaran.

Menurut Minggong, kejayaan paling besar bagi pasukan dan dirinya ialah pada 13 November 1952 apabila pasukannya membunuh 19 pengganas komunis dalam pertempuran yang paling hebat di Air Panas Estet, Labis, Johor. Dalam pertempuran di Labis itu, beliau sendiri membunuh enam pengganas komunis. Peristiwa itulah yang memberinya tuah apabila beliau dianugerahkan pingat George Medal oleh Kerajaan British. Minggong menerima anugerah itu bukan saja kerana dapat membunuh ramai pengganas komunis, malah kecekapannya mengawal anggota pasukannya setelah pegawai mereka, Leftenan Bald, terbunuh. "Tidak pernah saya mengalami pertempuran sebegitu hebat. Peluru musuh limpas di kiri dan kanan saya bertalu-talu. Mujur saya ada pelias," kata Minggong.

Menurut Minggong, pelias adalah azimat atau ilmu kebatinan orang Iban yang diturunkan sama ada secara terus atau melalui mimpi oleh nenek moyang mereka. Orang Iban percaya pelias dapat menjauhkan diri mereka daripada segala bahaya. "Ada juga pelias yang dipakai di badan dengan cara memberi tanda seperti yang saya pakai. Bangsa kami percaya ada pelias yang boleh membuatkan seseorang itu menjadi kebal," ujarnya. Minggong juga berkata, kebanyakan pahlawan Iban mempunyai pelias dan yakin terhadap ilmu kebatinan.

Minggong berhenti berkhidmat daripada pasukan Sarawak Renjers pada 1957 dan kemudian menyertai pasukan Polis Hutan di Sarawak sebagai Inspektor. Dalam pasukan Polis Hutan juga Minggong terpaksa berdepan dengan operasi yang sering dijalankan bagi memburu pengganas komunis.

Minggong bersara pada 12 April 1988, iaitu selepas 31 tahun berkhidmat dengan Polis Hutan. Pangkat terakhirnya ialah Penolong Penguasa. Minggong kini menetap di Kuching bersama isteri dan tujuh anaknya.

Kerana sikap kepahlawanannya itu juga Minggong dikurniakan beberapa pingat lain, termasuk Defence Medal, Pingat Medal, Borneo Medal dan Ahli Mangku Negara. Selain itu, beliau juga menerima beberapa surat penghargaan daripada pejabat Perdana Menteri British dan General Sir Charles Keightley (Commander in Chief Far East Land Forces).

Kisah dari Gubir.



Sepanjang perkhidmatan Abah saya dalam Tentera Darat Malaysia (dari tahun 1972 hingga 1993), beliau telah terlibat dalam beberapa siri operasi insurgensi Pengganas Komunis. Antaranya di Lundu, Sarawak dan Gubir, Kedah. Walaubagaimanapun, salah satu operasi di Gubir mendatangkan kesan mendalam kepada beliau, berkekalan sehingga ke saat ini, di mana beliau telahpun lama bersara dari perkhidmatan.

Ketika itu kawasan Gubir masilh lagi ditandakan di dalam peta Malaysia sebagai salah satu kawasan merah di mana aktiviti Komunis sentiasa berada pada tahap tertinggi.

Menjelang waktu senja, platun Abah saya seramai hanya 5 orang telah sampai ke "highest observational/recce coordinate". Aktiviti pada hari tersebut ditamatkan memandangkan hari sudah malam dan arahan dari markas mengarahkan supaya mereka supaya "hold pattern until further instructions and observe".


Di dalam kegelapan hutan, Abah dan rakan-rakan platun di satu puncak topografi terpandang sebutir cahaya dari jauh. Setelah disemak pada peta, sebutir cahaya itu rupanya adalah bandar Georgetown, Pulau Pinang. Rupanya dari hutan, bandar Georgetown hanya kelihatan begitu kecil sebesar butir cahaya.

Abah saya sambil selamba mengatakan bahawa kepada anggota yang lain, kita bertugas di hutan, meninggalkan anak bini di rumah untuk memastikan keselamatan sebutir cahaya tersebut dari pengganas Komunis, agar cahaya tersebut dan juga cahaya-cahaya yang bertaburan di seluruh Bumi Malaysia ini kekal bercahaya sebagai tempat yang selamat dari ancaman untuk terus diduduki rakyat Malaysia.

Tetapi, beliau menitiskan air mata sebaik sahaja beliau bersara dari Tentera dan menjadi orang awam. Saya tanya mengapa sampai begitu hiba...

Beliau mengatakan, "Abah rasa sungguh sedih, kerana dalam sebutir cahaya yang Abah dan kawan-kawan jaga selama ini, adalah jauh indah khabar dari rupa.."

"Rupa-rupanya, dalam sebutir cahaya itu, dan butir-butir cahaya yang lain terdapat terlalu ramai manusia yang tidak bersyukur, dan langsung tidak berterima kasih di atas pengorbanan kami sebagai Tentera dalam menjaga keamanaan negara....Abah hanya tahu selepas Abah menjadi orang awam dan melihat sendiri di depan mata..."

Dan saya rasa, pada pagi esok, 31 Julai 2018 yang merupakan Hari Pahlawan, Abah saya akan bertambah sedih dan hampa kerana kini, pengganas Komunis sudah dianggap sesetengah rakyat sebagai Pejuang Negara!!!

Apakah makna pengorbanan anggota Tentera dan keluarga mereka selama ini diperlekehkan dan dihina? Adakah keamaan yang anda kecapi selama ini hanya datang bergolek begitu sahaja?

Catatan pengalaman Abah saya ini ditujukan khas untuk semua anggota Tentera, khususnya kepada mantan-mantan Pahlawan Negara yang telah mendedikasikan masa muda belia mereka, ketika mereka berkeringat gagah perkasa menjaga keamaan anda dan keturunan anda sebelum dan selepasnya. 

Kini, kesemua pahlawan ini sudah senja usianya. Abah saya sudah menghampiri usia 70-an. Ada kawan-kawan lain yang sudah sakit, gering dan sudah meninggal dunia. 

Hargailah mereka. Hormati perjuangan mereka, Kerana tanpa mereka, anda dan keturunan anda tak tahulah entah ke mana dalam bumi Malaysia ini.

Selamat Menyambut Hari Pahlawan kepada semua Pahlawan Negara. Al Fatihah kepada pahlawan yang telah gugur mempertahankan negara, dan mengekalkan semangat perjuangan sehingga menutup mata...

Gempur Wira!

Kisah dari Ulu Lenggong Perak


Inilah kenderaan tentera yg d tembak oleh pengganas komunis d ulu Legong tahun 82.mengakibatkan 9 anggota terbunuh Perut ditoreh, isi perut sengaja diburaikan, kemaluan dipotong, mata dicungkil, kepala hancur dek peluru yang bersarang, jenazah dilentangkan di atas jalan, diikat pada wiper kereta dan lain-lain. 7 orang perajurit terkorban dan jenazah mereka dizalimi sezalim-zalimnya. Serang hendap ini menjawab persoalan siapakah sebenarnya pengganas komunis? Adakah mereka pejuang kemerdekaan atau manusia berhati iblis dan berperilaku binatang?

Seperti diceritakan dalam buku Serang Hendap Ulu Legong oleh Lt. Kol Mohd Radzi Abd Hamid;

Anggota pertama iaitu Prebet Md Merdeka [pemandu trak] Volvo Mortar 2 tan, mayatnya telah dibogelkan dan diikat pada pengelap cermin trak. Telinganya pula dipotong dan dijadikan kalung rantai dengan menggunakan tali akar pohon letup-letup. Manakala kemaluannya dipotong dan dimasukkan ke dalam mulut seperti orang sedang menghisap cerut. Kejam!

Mayat kedua, Lans Kopral Hashim [ketua kumpulan], badannya bersarang dengan hampir 25 butir peluru. Ketika diangkat, badannya boleh dilipat dua seakan-akan tidak ada pinggang. Kepalanya hancur di sebelah kiri akibat tembakan yang bertubi-tubi. Otaknya berterabur di atas jalan. Kedua-dua matanya dicungkil dan dibuang hilang entah ke mana. Mayatnya juga dibogelkan lalu diletakkan terlentang di atas jalan. Kemaluannya juga dikerat dan dua telur kemaluan diletakkan di atas mata kiri dan kanannya. Zalim!

Mayat ketiga iaitu Prebet Jamil TK terperosok di dalam parit yang penuh dengan semak pokok senduduk; terlungkup dan seluarnya dilondehkan. Mayatnya disula dengan ranting-ranting pohon senduduk. Kedua-dua belah daging punggungnya hancur dek tembakan bertubi-tubi. Darah masih menitis perlahan-lahan ke tanah ketika jenazahnya diturunkan. Binatang!

Saturday, November 9, 2019

Jalan Mendap dan penutupan satu lorong

STATUS TERKINI.

LAPORAN BENCANA JALAN PERSEKUTUAN



Jenis Kejadian : Tension Crack/Rekahan/Mendapan
Tarikh Kejadian: 07/11/2019
Masa: 10.30 a.m
Daerah: Cameron Highlands
No. Laluan: FT 059
Nama Jalan: Jalan sempadan Tapah - Cameron Highlands
Seksyen: 54.30 - 54.80
Lokasi/Landmark: Kuari
Panjang Kaw. Terlibat : 50.00m
Lebar : 3.00m.
Status Terkini: Jalan masih lagi ditutup satu Lorong.(08/11/2019)

Sila patuhi pengawal lalulintas dan papan tanda jalan

Segala Kesulitan amatlah dikesali

Kesulitan Hari ini adalah untuk keselesaan pada Masa hadapan.

Sekiranya ada perubahan akan dimaklumkan dari masa ke semasa. 

#jkrcameron

Thursday, November 7, 2019

ELAK KUNJUNG TEMPAT BERISIKO DI MUSIM HUJAN

Musim tengkujuh bermula dari November ke Januari setiap tahun. Bahaya menanti kerana ada taburan hujan yang lebih yang lebih tinggi dan kerap kerana dilanda angin monsoon timur laut setiap tahun dari Laut China Selatan.

Akan berlaku hujan lebat berpanjangan yang boleh mengakibatkan banjir dan bencana alam lain seperti tanah runtuh dan ribut. Ianya merbahaya untuk semua aktiviti luar seperti pendakian gunung dan juga berkelah di sungai. 

Di Cameron Highlands atau Pahang, Jabatan Perhutanan Negeri telah menutup semua Taman Eko Rimba dibawah jagaan mereka serta membekukan permit memasuki dan melakukan aktiviti pendakian.

Untuk keselamatan semua. Cegah sebelum parah. 

Namun masih ada yang akan degil dan engkar pada arahan ini. Mereka akan tetap melakukan aktiviti luar ini kerana musim cuti katanya. 

Semoga mereka mendapat hukuman yang ditetapkan jika  ditangkap oleh Renjer Hutan kerana jika dibiarkan, akan menyusahkan banyak pihak untuk menyelamatkan mereka kelak.    

#JomBeringat


Bermula akhir bulan Oktober 2019 hingga Mac 2020, Jabatan Meteorologi Malaysia meramalkan berlaku Monsun Timur Laut yang menyebabkan hujan lebat dan seterusnya kejadian banjir.

Sehubungan itu, orang ramai dinasihatkan agar tidak bercuti atau melakukan aktiviti riadah di tempat-tempat berisiko sepanjang musim hujan ini sebagai langkah keselamatan.

Antara tempat yang perlu dielakkan adalah seperti kawasan tanah tinggi, berbukit, sungai, air terjun dan pantai. 

Kawasan tanah tinggi dan berbukit mempunyai risiko hakisan terutamanya ketika hujan. Manakala kawasan sungai, air terjun dan pantai berpotensi berlakunya kejadian arus deras dan paras air meningkat secara tiba-tiba disebabkan oleh kepala air dan banjir.

Selain itu, pemantauan terhadap aktiviti yang dilakukan oleh anak-anak juga perlu diambil perhatian. Pastikan mereka tidak sesekali mendekati kawasan seperti yang dinyatakan bagi mengelak kejadian yang tidak diingini berlaku.

Kredit gambar: Berita Harian dan New Straits Times

Dari Facebook : Polis Di Raja Malaysia.

Tuesday, November 5, 2019

Senarai Homestay di Cameron Highlands.

Saya ulang siar atau copy paste senarai homestay di Cameron Highlands.

Senarai saya perolehi dari page Facebook Cameron Highlands Group.

Yang ini senarai pengusaha homestay yang berdaftar mereka. Sah dan sahih. 


Senarai apartment&homestay di dalam chg group.




HARGA TERBAEKKKK DARI LADANG TEH BOHHH,  HOMESTAY HOTEL APRTMENT YANG MENARIK. DAN DI PERCAYAIII... 
PASTIKAN BOKING PUNYA ID BOKING CHG GROUP . DI SENARAI YG TELAH ADMIN LIST KAN DI BAWAH 

CHG 001-Siima suit Tanah rata Siima Suit
+601139316321

CHG 002-Norihan kamarudin Golden hill Norihan Kamarudin
Kamarudin 
013-2108387 

CHG 003-Dilla sherla Tanah rata PRIMA Dilla Shrella
019-7503938 

CHG 004-Nur syamshaera Golden Hill Nur Syamshaera Mustapar
0199598939 

CHG 005- Mohd isham kea farm /brinchang/tanah rata Mohd Isham
013-2723591

CHG 006-Azimah Tanah rata Prima Azimah Fadzil
0199408573 jan

CHG 007-Dr syed satahkatulah Golden hill 
012-6080586  Syed Satahkatulah Mohamed Kalik

CHG 008-Jom jom Brinchang
017-5701740

CHG 010-Azizi Tanah rata suriana royal lily azizi
019-6212160 Azizi cameron

CHG O12-Ahmad Khairul Amin/Nurul Ibtihal Tanah rata prima Ahmad Khairul Amin
014-5346547 

CHG 013-Azhari Abdul Karim Tanah rata prima
0122032470  Azhari Abdul Karim

CHG 014-Rose apartment kea farm
Roslinda Yazid
0174645491

CHG 015-
Nurul Farhana Bt Aziz & Irwan Bin Ramli Golden Hill
013-4506931 NurulFarhana Aziz

CHG 016-Nana Lacy Nordiana bt Mohamad Nazeri  C4-2-6 Perumahan Makmur Cameron Jaya 39000 Tanah Rata-0198132237 Nana Nanalacy

CHG 018 - Nura Adila Rahimi Carnation park 
Tanah rata 
019-4473176 

CHG 020 - Faizal Latif 
Tanah rata prima
014-6649110 

CHG 021 - Nur elieza  
Tanah rata prima
012-3569287 Elieza Kamarudin

CHG 022 - Nanard Amir Tanah Rataprima
0175298014  

CHG024 - Farah Amirah bt Zulkifli
K&A Homestay Cameron Highlands, Prima Tanah Rata-0143680764 Farah Amirah

CHG025 - Zarina
Dedesaku Homestay Kg Taman Sedia-0134647989

CHG026 - IZZAT PRIMA 
01159563680  Mohammad Izzat

CHG027 ~AHMAD SHAHIRUL 
011-16605263  Mohd Jasni Abbas

CHG028  ~ Adam Fahmi
0193085858 Adam Fahmi Ghazali
*Hillside Cottage, Cameron Highlands*

CHG029 ~muhammad falahi bin hamdan Golden hill Nana RAzak
011-2610 1770

CHG030 - Ekin ramli tanah rata prima 
0139146730 Ekin Ramli

CHG031-Nonie prima
Tanah rata Nonie ZD
013-595 9753 

CHG032-Siti Fairuz/Salmiza Siti Fairuz Mohd Saufi
Rumah Prima Tanah Rata
014-5169918 Siti fairuz

CHG033 - YUSRA BUSRA
PRIMA TANAH RATA
013-3512875 Yusra Busyra


Monday, November 4, 2019

The Lemoians; The Botaks & The Kerintings, Dari Lemoi ke Bukit Jalil.

Saya kongsikan kisah membanggakan dan mengharukan dari catatan Cikgu Hanisah mengenai murid-muridnya "Dari Lemoi ke Bukit Jalil".... 

Sebagai warga Cameron, sayaa sentiasa bangga dengan mereka malah sangat berbangga dengan kegigihan guru-guru yang berbakti di sana. 

Tahniah cikgu... Tahniah Lemoinian.. 

The Lemoians; The Botaks & The Kerintings, Dari Lemoi ke  Bukit Jalil.





DARI LEMOI KE BUKIT JALIL.

Sebenarnya, program asal hanyalah untuk anak-anak SK Lemoi menyertai Hari Sukan Ohana di UM Arena pada siangnya. Bermain bola sepak, bola jaring dan sukaneka bersama anak-anak Tahfiz dan Anak Yatim Rumah Mak Ngah.

Tetapi, dalam proses itu saya diberitahu oleh Anip's dan team The Ohana FC bahawa anak-anak Lemoi akan mengiringi pemain bola sepak ketika saingan Piala Malaysia Peringkat Akhir di Bukit Jalil.

Terasa bagai bermimpi. Walaupun sebenarnya, untuk bermimpi mendapat peluang seperti itu pun kami tidak berani. Tidak mudah untuk membawa keluar 33 orang anak ini keluar. Banyak yang perlu difikirkan. Tapi berkat usaha The Ohana yang merancang semuanya, telah dipermudahkan jalan kami. Alhamdulillah.

Keluar pagi Jumaat selepas sekolah dengan dua buah pacuan empat roda dan membonceng motor guru-guru sehingga ke Ringlet. Dari situ kami menaiki bas pula untuk ke Kuala Lumpur.

Team The Ohana siap menunggu untuk menyambut ketibaan anak-anak di D'Kayangan Grill & Steamboat, Shah Alam untuk sama-sama makan malam. Terima kasih D'Kayangan kerana menaja makan malam kami pada malam itu. Pengalaman anak-anak makan grill & steamboat semestinya. Walaupun awalnya tidak tahu dan janggal, tetapi team The Ohana tekun dan sabar menunjuk ajar dan membantu anak-anak.

Kami menginap di Universiti Malaya kerana pagi Sabtu anak-anak akan bermain bola sepak, bola jaring dan sukaneka di UM Arena.

Jam 4 petang, kami bergerak ke Stadium Nasional Bukit Jalil. Ketika ini debaran (baca; cikgu. Murid rileks je) mula terasa. Boleh ke anak-anak menggalas tugas ini. Boleh ke mereka pimpin tangan pemain masuk padang? Boleh ke mereka bawa bola? Boleh ke mereka bawa syiling? Macamana ketika nyanyi lagu negeri dan Negaraku nanti? Ketika semua 80,000 lebih pasang mata menumpu perhatian ke atas padang? Macam-macam fikir, risau takut ada terbuat salah dimana-mana bahagian.

Sampai di SNBJ, penyokong JDT dan Kedah telah mula memenuhi perkarangan. Kami diberikan pas khas "escort kids" seterusnya dibawa masuk ke stadium oleh team MFL untuk stadium tour. Tipulah tidak teruja, bahkan cikgu yang lebih teruja. Alhamdulillah, terima kasih anak-anak. Cikgu hanya menumpang rezeki kalian.

Beberapa buah kamera mengekori kami; MFL, Majalah 3 dan MHI khususnya. Anak-anak masih steady. Muka masing-masing dah nampak teruja. Terutama The Botaks semestinya. Mereka ada favorite player. Bahkan ada yang berhajat untuk memegang tangan Sumareh. Apakan daya, Pahang gagal mara ke akhir. Begitupun, Pahang hantar The Botaks mewakili ke saingan akhir ini. Hahaha.

Dua kali raptai perbarisan masuk padang. Kami pilih Robin untuk membawa "toss coin". Robin akan membuat kemunculan paling istimewa kerana namanya akan disebut oleh pengacara. Wahhh... ini memang bukan biasa-biasa untuk Robin sendiri khususnya.

Sebenarnya, yang lebih gemuruh adalah kami. Bayangkanlah. Di sekolah pun untuk sesuatu persembahan mesti latihannya berhari-hari. Tapi ini acara besar tumpuan seluruh rakyat Malaysia tapi latihannya cuma dua kali. Dan hanya dua guru bersama Anip sahaja yang dibenarkan bersama di lorong, sementara kami hanya menunggu di bilik atas yang telah dikhaskan.

Sebelum acara bermula, anak-anak dibawa ke bilik persalinan pemain. Mereka berpeluang melihat persalinan pemain-pemain depan mata mereka. Apapun, baru saya tahu mereka sebenarnya peminat JDT. Nama Safawi dan Akhyar sering sahaja disebut. Dan tempat kami adalah di bahagian penyokong Kedah. Bayangkan mereka bersorak untuk JDT di atas tempat duduk penyokong-penyokong Kedah. Hahaha haru!

Anak-anak juga berpeluang menunggu ketibaan pasukan ke bilik persalinan. Mereka bertepuk tangan dan menepuk tangan pemain-pemain yang menyuakan tangan kepada mereka. Dan sudah tentulah tepukan paling gemuruh untuk Safawi dan Akhyar. Cikgu Syam Din seorang je tepuk dan sorak untuk Baddrol Bakhtiar.

Acara bermula. Kami menunggu dengan debar di atas, di ruang khas untuk kami di sebelah suite eksekutif yang berharga puluhan ribu. Ketika pengacara pengumumkan perarakan masuk, kami punya berdebar dan teruja. Sebaik melihat anak-anak memimpin tangan pemain masuk ke padang sambil melambai kepada penonton; saya sebak sungguh-sungguh melihat mereka.

Teratur mereka masuk ke padang. Tertib ketika menyanyikan lagu negeri dan Negaraku. Dan keluar semula sebaik lagu Negaraku habis dinyanyikan dalam satu barisan dengan berpimpin tangan. 

Seterusnya nama Robin disebut sebagai pembawa "toss coin" wajahnya muncul di layar gergasi. Serba sedikit cerita tentangnya dibaca dengan penuh semangat oleh pengacara. Meremang! Ya! Itulah anak kami. Si kecil yang saya tahu sedang kuat melawan perasan gemuruhnya. Riak wajahnya cukup menunjukkannya. Seluruh perhatian kepada dia. 

Dan air mata saya tidak dapat ditahan lagi. Berkongsi perasaan sebak dan terharu bersama team Ohana dari atas sini. Momen yang paling indah, paling mengharukan dan paling seperti mimpi yang menjadi realiti.

Terima kasih Anip! 
Terima kasih The Ohana FC!
Terima kasih Malaysian Football League.
Terima kasih semua warga Lemoi yang sentiasa menyokong dan mendoakan.
Terima kasih Tuan GB Shaharoni Salleh yang menyokong dan memberikan persetujuan serta seterusnya menguruskan pelepasan anak-anak dan kami.
Terima kasih Dato' Pengarah JPN dan Unit Sukan atas pelepasan dan kebenaran yang diberikan kepada kami.
Terima kasih Puan Farahanim Razak.
Terima kasih semua yang terlibat sama ada secara langsung mahupun tidak.

Semoga yang baik-baik untuk anda.

Alhamdulillah. Rezeki yang datang buat anak-anak Lemoi; anak-anak Orang Asli dari suku kaum Semai yang hidup mereka jauh di tengah hutan dan jauh dari kemudahan asas termasuk bekalan air bersih dan elektrik telah diberi peluang yang besar.

Sungguh. Untuk peluang seperti ini, bermimpi pun kami tidak berani.

Penghargaan sebesar-besar untuk The Ohana FC yang melorongkan peluang kepada anak-anak kami. Semoga balasan yang baik-baik untuk anda semua. Semoga segala kebajikan yang telah dan akan anda usahakan nanti akan dipermudahkan olehNya.

Dari kami, tiada yang lain dapat kami berikan hanya ucapan terima kasih untuk kasih sayang anda buat anak-anak kami. The Lemoians; The Botaks & The Kerintings.

This Is Lemoi!


Saturday, November 2, 2019

PENUTUPAN SEMENTARA TAMAN EKO RIMBA DAN HUTAN TAMAN NEGERI (1 NOVEMBER 2019-31 JANUARI 2020)

Sekadar berkongsikan info selepas beberapa bertanyaan diterima... ada dua ke 3 orang bertanya ...

1. Tapak perkhemahan Sungai Pauh- tutup....
2. Mossy Forest broadwalk-dibuka jika cuaca ok..
3. Parit fall... bukak kut... ada Hide Out Cafe kat situ... 
4. Robinson Fall - bukak kut .... bukan ada apa2 pun nak pergi tengok.. tapi mat saleh satu dunia akan melawat robinson falls kalau datang ke sini.. cuma.. agensi sini tak de apa2 nak buat untuk updgrade ke .. tambah pit stop ke .  pelantar tinjau ke .. tak de nilai di mata mereka... 
5. Gunung Jasar - rasanya boleh kut sebab tanah negeri bukan hutan simpan.... boleh huat tapak banglo nanti tu kalau pemaju hantar permohonan.. 
6. Gunung Perdah ... boleh kut boleh tengok tapak rumah dan tangki air .. naik dengan kereta aje.. dah gondol... lot banglo banyak kat situ.. betul2 puncak gunung... bukan kaki gunung... kelasssss...
7. Pendakian ke Gunung Irau, Berembun, Brinchang dan 13 gunung ganang lain yang melingkari dataran rata Cameron Highland juga ditutup. 

Jawapan ni main kut kut sebab bukan ada kena mengena pun dengan pejabat hutan... Nak tahu lebih lanjut hubungi Pejabat Hutan Cameron Highlands....

Nak tahu yang asas.. baca la notis kat bawah ni yg dicopy paste sepenuhnya dati laman forestry.pahang.gov.my .. nak gasak pun gasak kat sana why tutup why why why why... buat muka macam korang aje yg  bayar cukai pendapatn 24% setahun ... kerekkan sikit nada.. belajar dengan hudak2 wechatt... 

Harap ada sikit menjawab... walaupun jawapan syok sendiri... jangan marah ya... 

*********
PENUTUPAN SEMENTARA TAMAN EKO RIMBA DAN HUTAN TAMAN NEGERI
(1 NOVEMBER 2019-31 JANUARI 2020)

Dimaklumkan mulai 1 November 2019 hingga 31 Januari 2020, Taman Eko Rimba dan Hutan Taman Negeri di Negeri Pahang akan ditutup kepada pengunjung untuk menjalankan aktiviti termasuk pendakian gunung disebabkan musim tengkujuh. 

Walau bagaimanapun, pengecualian adalah diberikan kepada Taman Eko Rimba Mossy Forest, Cameron Highlands yang mana kawasan ini hanya ditutup ketika cuaca hujan sahaja.  

Pengunjung masih boleh melakukan aktiviti rekreasi di kawasan boardwalk Taman Eko Rimba Mossy Forest apabila keadaan cuaca mengizinkan atau berkeadaan baik. 

Bagi pengunjung yang tidak mematuhinya, tindakan undang-undang akan dikenakan dibawah Akta Perhutanan Negara 1984.  Sebarang pertanyaan boleh berhubung terus ke Jabatan Perhutanan Negeri Pahang : 09-5732911-2914

Thursday, October 31, 2019

Jajaran Jalan Pintas Cameron Highlands

Semalam NST Online menyiarkan Rancangan Jalan Pintasan Cameron Highlands yang dirancangkan untuk dibina sekitar tahun 2012-2025 di bawah Rancangan Malaysia Ke 12. 

Dibawah saya kongsikan pula paoster lakaran projek jalan pintasan ini. 

Jangan tanya saya perinciannya kerana saya sekadar berkongsikan poster ini dari sumber NST Online sahaja ya. 




Wednesday, October 30, 2019

Jalan Pintasan baru di Cameron Highlands


Hari ini NST membicarakan pelan rancangan jalan pintasan yang dirancang akan dibina untuk mengelakkan kesesakan jalan raya yang kritikal di Cameron Highlands di musim percutian. 

Rancangan ini melibatkan dua jajaran baru dan memerlukan kos sebanyak 840 juta ringgit.

Saya kongsikan sahaja kisahnya dari NST. Saya pun baru dapat maklumat ini. Jangan nak tanya saya ya. 

KUANTAN: The days of unbearable holiday gridlock along the meandering trunk roads of Cameron Highlands will be a thing of the past if the proposed RM800 million Cameron Highlands Bypass becomes a reality.

There are two distinct stretches in this project.

The first spans 23.5km between Ringlet and Tringkap, Pahang, which will facilitate better traffic flow to and from the south of Cameron Highlands.

This route will greatly help motorists from the Klang Valley, who use the Tapah interchange at the North-South Expressway (NSE). It will also facilitate travel for those who use the trunk road from Bentong, Pahang.

The project's second stretch will service a route that connects the north of Cameron Highlands.

This 7km stretch between Kuala Terla and Blue Valley will link up to Federal Road PT185, a route which leads to the Simpang Pulai NSE interchange in Perak towards the west, and Gua Musang, Kelantan, towards the east.

Pahang Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail told the New Straits Times that the federal government had agreed to conduct a feasibility study worth RM1.5 million on the Cameron Highlands Bypass project next year.

"There will be a joint feasibility study involving the ministry and state government that will be conducted next year.

"The project comes under Chapter 10: High Impact Projects for Pahang 2050, which is listed in the Pahang State Structure Plan 2050.

"If the project is found to be viable and doable, it will be included in the 12th Malaysia Plan," Wan Rosdy said during a courtesy call by the NST at his office here recently.

In explaining the routes, Wan Rosdy said the first phase of the bypass spanning 23.5km from Ringlet to Tringkap would cost RM613.32 million.

The second phase, spanning the 7 km stretch from Blue Valley to Kuala Terla, will cost RM240.93 million.

The existing road between Ringlet and Tringkap, part of Federal Route 59, is a 26km stretch that takes 15 to 20 minutes to traverse on a normal day.

However, on public holidays, such as the recent Deepavali weekend, travelling along the narrow and hilly stretch could take an hour and 15 minutes, or up to three hours if congestion is bad.

Wan Rosdy said motorists would experience heavy congestion at various towns and hamlets along the route through Pahang, Perak and Kelantan to get to Cameron Highlands.

The Cameron Highlands Bypass, he said, would make travelling a breeze.

There are four stretches on the trunk road to Cameron Highlands that are the worst in terms of traffic flow, and three of those are within Pahang.

"The new bypass will greatly reduce traffic congestion at three places: Tanah Rata, Brinchang and Kampung Raja. These are among the locations which experience heavy traffic during holidays and peak seasons," said Wan Rosdy.

Sumber : NST Online.


ERA BARU CAMERON HIGHLANDS


Sumber : Dari FB Menteri Besar Pahang. 

Penubuhan Sebuah Badan Khas 

Tanah Tinggi Cameron merupakan tempat istimewa di Pahang yang mempunyai tanah subur, cuaca nyaman, serta pemandangan yang mempersona. Gabungan unsur ini menjadikan Cameron Highlands tempat berpotensi tinggi dalam bidang pelancongan dan pertanian. 

Namun begitu, keistimewaan Cameron Highlands kini kian terhakis akibat sifat tamak segelintir manusia yang telah menjalankan aktiviti pertanian haram serta membina struktur tanpa kelulusan. Perkara ini telah menyebabkan pelbagai masalah seperti pencemaran sungai, hakisan dan gelongsoran tanah, seperti yang telah berlaku di Kampung Baru Ringlet dan Lembah Bertam pada tahun lepas. 

Maka dengan itu, Kerajaan Negeri Pahang telah bercadang untuk menubuhkan sebuah badan khas bagi menguruskan Cameron Highlands yang dipanggil Lembaga Pembangunan Cameron Highlands. 

Lembaga ini akan berfungsi sebagai perancang, penyelaras, dan pengawal selia aktitivi pembangunan mampan di tanah tinggi tersebut tanpa mengabaikan faktor alam sekitar. Selain itu, Lembaga Pembangunan Cameron Highlands akan turut memberikan tumpuan terhadap pembangunan ekonomi dalam bidang pelancongan, pertanian, dan pembangunan tanah dengan menggalakkan pelaburan daripada pihak swasta.

Di dalam Lembaga Pembangunan Cameron Highlands, akan ada tiga jenis ahli yakni wakil kerajaan negeri, wakil agensi persekutuan, dan pakar dalam bidang yang berkaitan. Saya, selaku Menteri Besar Pahang,  akan mengambil tempat sebagai Pengerusi. 

Jika cadangan ini diluluskan oleh oleh Ahli Dengan Undangan Negeri, Lembaga Pembangunan Cameron Highlands akan mula beroperasi seawal 1 Januari. Penubuhan Lembaga ini dilihat sebagai sebuah perkara yang wajar bagi membaik pulih serta meningkatkan potensi Cameron Highlands ke peringkat ke lebih tinggi. Cameron Highlands selaku permata negeri Pahang wajar dijaga sebaiknya agar keindahan dan kesuburannya dapat terus dinikmati bersama. 

Dirgahayu, Darul Makmur. 
Negeri Pahang terus masyhur.

#MajuTerusPahang
#Pahang1st
#PahangGo

Wednesday, October 23, 2019

Ustaz Azhar Idrus @ Masjid Abu Bakar Tanah Rata 2019

Sekitar Kuliah Dhuha Perdana Yang Berbahagia Ustaz Azhar Idrus di Masjid Abu Bakar Tanah Rata pada 19 Oktober 2019. 


Koleksi gambar semasa kuliah ini saya kongsikan di bawah dan koleksi penuh boleh dilihat di laman facebook mrkumai.blogspot iaitu Kumai II. 










Ustaz Azhar Idrus @ Masjid Kayangan Brinchang 2019

Sekitar Kuliah Maghrib Perdana Yang Berbahagia Ustaz Azhar Idrus pada 18 Oktober 2019 di Masjid Qariah Kayangan Brinchang, Cameron Highlands. 


Majlis kuliah dihadiri ramai anak kariah walaupun hujan lebat sejak petang sampai ke Isyak.

Koleksi Gambar seadanya dan untuk lebih paparan, kunjungi facebook mrkumai.blogspot : Kumai II










Amaran Ribut Petir di Malaysia

Kemaskini amaran ribut petir yang dikeluarkan oleh MET Malaysia , 6.55 petang 23 Oktober 2019 tadi. 


Tanah Tinggi Cameron tersenarai...  Sediakan payung sebelum hujan ya

Sumber: Laman Web MET ... 

Saturday, October 19, 2019

Status Jalan Runtuh di Simpang Pulai ke Cameron Highlands.

Lagi kemasikini berkaitan jalan runtuh di laluan Simpang Pulai ke  Cameron Highlands yang menjadi huru-hara lantaran laporan yang mengelirukan oleh seorang wartawan. 

Kenyataan Yang Sebenar HANYA SATU LORONG yang ditutup iaitu di bahagian laluan yang runtuh. Bukan Jalan Simpang Pulai ke Cameron Highlands terus ditutup kedua-dua lorong. 

Jadi ikut hati anda nak percaya laporan ini atau hebahan Mak Cik Gayah dari Venuzuela sana nun... 




IPOH, 19 Okt (Bernama) -- Satu lorong sepanjang 100 meter ke arah utara di Jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands, ditutup berikutan kejadian tanah runtuh yang berlaku di  jalan berkenaan, lewat tengah malam tadi.

Pengerusi Kemudahan Awam dan Infrastruktur, Pertanian dan Perladangan Perak Abdul Yunus Jamahri berkata kerja-kerja pembaikan cerun jalan di laluan FT185, Seksyen 31.62, di kawasan itu akan dimulakan pada Isnin ini.

"Arahan kerja telah dikeluarkan kepada Syarikat Pintas Utama Sdn Bhd (PUSB) untuk membuat kerja-kerja pembaikan cerun jalan, menggunakan kaedah 'Terramesh Wall dan Backfill'.

"Kontraktor akan mulakan kerja dengan segera selepas insuran kerja diperolehi," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Beliau menasihatkan agar pengguna yang melalui jalan itu untuk berwaspada berikutan jumlah kenderaan akan bertambah pada hujung minggu untuk ke naik ke Cameron Highlands.

"Kita akan memastikan pihak yang berkaitan mengambil tindakan segera bagi membendung kejadian buruk berlaku,"katanya.

Dalam kejadian pukul 12.30 tengah malam itu telah mengakibatkan tanah runtuh sedalam 20 meter di jalan berkenan.

-- BERNAMA

Laporan Mengelirukan Kejadian Tanah Runtuh Jalan Simpang Pulai ke Cameron Highlands.

Dari pagi tadi saya menerima pertanyaan mengenai status penutupan jalan ke Cameron Highlands dari Simpang Pulai. 


Yang bertanya setelah membaca satu laporan wartawan yang mengatakan Jalan ke Cameron Highlands ditutup. 

Bila saya baca laporan tersebut mendapati ianya terkeliru dengan tajuk dan isi laporannya.

Tajuk mengatakan : Tanah Runtuh, laluan ke Cameron Highlands tutup

Tapi isi laporannya pula mengatakan :

PENGGUNA Jalan Simpang Pulai - Cameron Highlands dinasihatkan agar lebih berhati-hati menggunakan laluan itu susulan berlakunya kejadian runtuh di kawasan terbabit tengah malam tadi.
Difahamkan kejadian tanah runtuh itu berlaku 12.30 tengah malam tadi membabitkan laluan di FT 185 membabitkan kawasan daerah Kinta.
Tanah runtuh membabitkan kawasan sepanjang 100 meter dengan kedalaman runtuhan dianggar 20 meter dan susulan itu satu laluan di kawasan yang terjejas ditutup.
Pengerusi Jawatankuasa Kemudahan Awam, Infrastruktur, Pertanian dan Perladangan Perak, Abdul Yunus Jamhari berkata, pihaknya sedang mendapatkan maklumat berhubung bencana tanah runtuh itu dan menasihatkan orang ramai berwaspada ketika melalui kawasan yang terjejas.
“Saya sedang dapatkan maklumat lanjut mengenai kejadian daripada pihak Jabatan Kerja Raya (JKR).
“Mohon pengguna waspada apabila melalui kawasan terbabit apatah lagi jumlah kenderaan bertambah pada hujung minggu di laluan berkenaan,” katanya ketika dihubungi hari ini.
Beliau turut menggesa pihak yang berkaitan mengambil tindakan segera bagi membendung sebarang kejadian buruk berlaku.


Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 19 Oktober 2019 @ 9

Situasi sebenar adalah : 
Hanya Lorong kiri dari arah Simpang Pulai yang ditutup akibat rekahan tanah mendap di sebahagian lorong tersebut.  JALAN MASIH DIBUKA untuk aliran trafik. 
Satu Email kepada wartawan tersebut dihantar untuk membetulkan tajuk laporannya. 
Laporan status jalan tersebut dikongsikan di Sini. KLIK


Jalan ke Cameron Highlands melalui Simpang Pulai ditutup???

Akibat laporan seorang wartawan yang mengelirukan, ramai yang bertanya mengenai status Jalan Simpang Pulai.

Laporan dibawah dikongsikan untuk lebih penjelasan. 

LAPORAN TERKINI BENCANA JALAN PERSEKUTUAN*

Jenis Kejadian : *Tanah Runtuh*
Tarikh Kejadian: *19/10/2019*
Masa: *12.30 am*
Daerah: *Kinta*
No. Laluan: *FT 185*
Nama Jalan: *Jalan Simpang Pulai - C/Highland*
Seksyen: *31.6 (LHS)*
Lokasi/Landmark: 
Panjang Kaw. Terlibat : * 100m*
Kedalaman : *20m*
Status Laluan: *Tutup satu lorong (North Bound)*
Catatan : *Pemasangan TMP dan Pemantauan oleh JKR Kinta & Konsesi Belati Wangsa

Disediakan oleh : 
*Belati Wangsa (M) Sdn. Bhd.*

Jangan tanya mak cik senah di Kepulauan Papua ya ...

Laporan mengelirukan dari Harian Metro

Ekoran laporan mengelirukan oleh salah seorang wartawan mengenai status penutupan jalan dari Simpang Pulai ke Cameron Highlands, ramai pelancong tertanya-tanya apakah sebenarnya status penutupan jalan tersebut. 

Malah ia mendapat reaksi ramai pihak di Cameron Highlands terutama yang terlibat dengan industri perlancongan di sini kerana khabar yang mengelirukan ini nyata akan memberi kesan kepada mereka. 

Mereka menerima banyak pertanyaan berkaitan status ini malah kalau dilihat di beberapa group facebook berkaitan Cameron Highlands, nyata mereka juga menerima banyak pertanyaan. 

Jadi adalah amat perlu setiap laporan yang dikeluarkan hendaklah tepat dan tidak mengelirukan. 

Saya kongsikan antara reakbalas daripada pengusaha industri perlancongan tempatan.  



Tuesday, October 15, 2019

Tips Bercuti ketika Penamat Tour Of Peninsular 2019 Peringkat Keempat Sungai Koyan ke Tanah Rata

Jika anda berada di Cameron Highlands pada pagi 18 Oktober 2019 ini yakni hari Jumaat, anda berpeluang menyaksikan aksi Garisan Penamat Tour Of Peninsular 2019 untuk kayuhan Peringkat keempat.


Peringkat Keempat Tour of Peninsular ini menyaksikan kayuhan sejauh 89.5 km bermula dari Felda Sungai Koyan ke Tanah Rata. 


Kayuhan akan mula dilepaskan pada tepat pukul 8.30 pagi di Sungai Koyan dan dijangka tiba di garisan penamat di Tanah Rata pada pukul 11 pagi. 

Terdapat 2 zon pecutan iaitu di km 40. 3 di Kampung Tiat dan di km 62 Kg Leryar. Manakala zon pendakian pula di km 78 Ringlet dan garisan penamat iaitu km 89.5 Tanah Rata


Kawasan penamat di Pekan Tanah Rata adalah di hadapan kawasan tempat letak bas persiaran berhadapan dengan dengan barisan kedai Klinik Ayob. 



Olahan dari sumber ; Tour of Peninsular 2019

TIPS PERJALANAN BAGI PELANCONG: 

Jadi rancanglah perjalanan anda jika anda berada di Pekan Tanah Rata pada pagi 18 Oktober 2019 atau sedang menuju ke Cameron Highlands pada hari tersebut dari arah Felda Sungai Koyan atau Jalan Tapah Ringlet. 

Bagi mereka yang datang ke Cameron Highlands dari arah Lojing, Kelantan atau Simpang Pulai Perak, anda disarankan menghabiskan masa lawatan anda ke kawasan sekitar Kampung Raja hingga ke Pekan Brinchang sahaja terlebih dahulu sehingga waktu petang. 

Kesesakan dijangka pada waktu pagi kerana laluan masuk ke Tanah Rata dari kedua arah baik dari Ringlet atau Brinchang akan ditutup. 

Kalau masa Le Tour De Langkawi kesesakan sehingga ke Pekan Brinchang bagi mereka yang nak masuk ke Tanah Rata sehingga pukul 4 petang masih tersangkut. Kali ini mungkin pendek sikit sebab waktu ketibaan peserta pada pukul 11 pagi. 

Tak perlu terkinja-kinja nak check in hotel atau homestay di Tanah Rata pagi itu atau nak ke Bharat Tea dari arah Brinchang. 

Pesanan ikhlas ni. Jangan nanti ada yang komen di facebook pasal terperangkap dalam kesesakan akibat penutupan jalan raya ini. 

Untuk perincian penutupan jalan raya, saya ulangsiar sekali lagi Notis Makluman Penutupan Jalan Raya di bawah ini... 



Selamat melancong dan kepada peserta dan penyokong Tour of Peninsular 2019, selamat berkayuh ke Cameron Highlands... 

PESANAN PENAJA:
Malam 18 Oktober 2019 ada Kuliah Ustaz Azhar Idrus di Masjid Brinchang dan esoknya 19 Oktober 2019 pula Kuliah Dhuha di Masjid Abu Bakar Tanah Rata. 

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock