TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, November 13, 2013

Cameron Highlands : Jalan mana ke sini yang lebih sesuai

Menjelang cuti sekolah ini, saya diajukan soalan-soalan berkaitan bercuti di sini antaranya jalan manakah yang paling sesuai, selamat dan selesa...

Saya tiada jawapan kerana bergantung kepada anda. Jika saya laluan Tapah menjadi kegemaran kami tetapi pastinya tidak menepati anda pula nanti.. jadi saya kongsikan catatan saya mengenai laluan ke sini untuk anda baca dan buat perbandingan serta pilihan kelak...

Laluan Simpang Pulai - Kg Raja, Cameron Highlands:


Laluan ke Cameron Highlands selain laluan Jalan Pahang (Tapah) dan JalanPos Betau yang pernah saya kongsikan dahulu adalah laluan Simpang Pulai ke Tanah Rata. Laluan yang kedua dibina selepas Jalan Pahang pada tahun 2000 ini amat popular kepada pelancong yang mahu ke tanah tinggi ini.



Laluan ini bermula di Simpang Pulai, Perak ataupun Ipoh ini merupakan jajaran baru yang bukan sahaja menghubungkan daerah ini tetapi kemudian dilengkapkan dengan laluan merentasi Daerah Kecil Lojing sehingga ke Daerah Gua Musang, Kelantan.
Baca seterusnya di SINI

Jalan Pahang (Tapah ke Ringlet):


Kisah mengenai Jalan Pahang ataupun dikenali juga dengan Jalan Tapah -Ringlet pastinya tidak akan lengkap tanpa mengaitkannya dengan kisah masyarakat Orang Asli yang sememangnya telah lama berada dan bertapak di jajaran jalan ini.


Malah agak unik kerana rata-rata kehidupan mereka masih berindentitikan kebudayaan asal mereka seperti kegiatan harian memburu, menuai hasil hutan dan sebagainya.

Manakala kehidupan harian juga berlatarkan perkampungan orang asli yang masih berumahkan buluh dan beratap rumbia. Bekalan air masih menggunakan air sungai hutan semulajadi.

Lokasinya masih sekitar hutan belantara samada di atas bukit, pinggir bukit ataupun tebing sungai malah menghampiri kepada empangan janakuasa elektrik milik TNB.

Klik ini untuk catatan sepenuhnya. Klik

Jalan Pos Betau (Sungai Koyan) ke Ringlet:


Dalam beberapa catatan saya terdahulu samada ditulis sendiri atau memanjangkan catatan pihak ketiga ada saya terangkan bahawa untuk sampai ke Cameron Highlands boleh melalui 4 laluan tidak termasuk laluan udara.


Pertamanya laluan lama yang menjadi nadi kepada daerah perlancongan ini iaitu Jalan Pahang ataupun lebih dikenali dengan jolokan nama Jalan Tapah- Ringlet. 


Klik sini untuk catatan sepenuhnya. Klik .

Jalan Gua Musang- Lojing - Cameron Highlands :


Catatan keempat mengenai laluan ke Tanah Tinggi Cameron ini dilengkapi dengan laluan Gua Musang - Lojing - Cameron Highlands. Laluan baru ini dibina sekitar tahun 2000 menghubungkan Negeri Kelantan dan Pahang melalui Daerah Gua Musang.

Kedudukan laluan Gua Musang- Cameron Highlands ke Simpang Pulai atau ke Tapah atau ke Raub atau ke Kuala Lipis dapat anda lihat dari cetakan Google Map ini. Semuanya menghubungi Cameron Highlands.

Pada tahun 2009, Jajahan Kecil Lojing diwujudkan bagi memisahkan pentadbirannya dengan Jajahan Gua Musang.

Laluan sejauh 121 km ini menghubungkan Gua Musang melalui laluan utaranya sebelum kembali ke arah barat ke Lojing. Laluan ini sama seperti di laluan Simpang Pulai dimana jajaran baru ini melengkapkan perhubungan di antara Negeri Kelantan dan Negeri Pahang dan Negeri Perak.

Klik untuk catatan penuh. Klik 

Jadi keempat-empat laluan ke Cameron Highlands telah anda baca dan tentunya mempunyai pilihan yang mana satu akan digunakan nanti mengikut lokasi dan arah perjalanan anda.
Berhati-hati memandu... datang dengan niat melancong bersukaria bukannya berdukacita..

Jika Anda ingin mencari penginapan percutian anda di sini, apa kata anda memilih Zahra Homestay sebagai pilihan penginapan anda 

Hubungi : 0133089717 ATAU 0136384251 untuk pertanyaan dan urusan selanjutnya. 







No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock