TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, November 4, 2013

Thompson Trail ..siapa gerangan Thompson

Saya tidak pasti samada anda yang mengikuti Acara TT yang baharu ini mengenali atau mengetahui nama Thompson yang digunakan.

Angkat tangan kalau tahu? Saya tak nampak yang angkat tangan, kiranya tidak tahulah siapa gerangan Thompson ini kan.

Jom, kita kenali sedikit siapa gerangan Thompson ini...

Kisahnya adalah misteri kehilangan seorang saudagar suterea yang jutawan dan terkenal di Asia iaitu Jim Thompson.
 
Sedikit berkenaan Jim Thompson, beliau adalah rakyat Amerika Syarikat yang dikatakan mempunyai pelbagai latar belakang yang tersirat.

Zahirnya beliau merupakan saudagar atau pedagang kain sutera yang terkenal di Thailand. Nama penuhnya James Harrison WilsomThompson yang dilahirkan di Greenville, Delaware, Amerika Syraikat pada 21 Mac 1906.
asalnya gambar Jim Thompson saya letakkan di sini namun mendapat email yang meminta saya membuang
gambar tersebut kerana status "copyright", maka saya akur.


Namun saya tidak dapat mengantikan dengan gambar yang lain.

Untuk mengelakkan ruangan ini kosong, saya kira gambar ini sekadar suka-suka diletakkan.
Jika anda ingin melihat gambar Jim Thompson sendiri klik link yang diberikan oleh pihak yang
tidak saya kenali di
SINI .
Ingat gambar di atas bukan Jim Thompson atau ada kaitan dengannya.

Beliau dikatakan seorang perisik kententeraan Amerika Syarikat ketika perang dunia di Perancis dan dikatakan kehilangan kali 'kedua' ini merupakan teori penyamaran beliau.

Pada tarikh 26 Mac 1967, Jim dikatakan hilang dan tidak pulang ke banglo rakannya yang merupakan seorang warga Singapura setelah berjalan-jalan di kawasan sekitar.
 
Tujuan mereka ke Cameron Highlands adalah untuk meraikan majlis perkahwinan anak rakan mereka di sini di samping berehat.

Ketika ini, Jim merupakan saudagar tekstil dan sutera yang berjaya membangunkan dan mempopularkan semula industri ini di Thailand dengan menubuhkan Thai Silk Company pada tahun 1947 dan masih sehingga kini mendapat sanjungan diatas usahanya itu.

Kehilangannya masih menjadi misteri, Kehilangannya mencipta sejarah di Malaysia dalam operasi pencarian yang terbesar dikerahkan oleh kerajaan ketika itu.

Namun sehingga kini masih tiada tanpa positif berbanding teori-teori kehilangan yang diutarakan tanpa alasan yang konkrit.

Banglo Moonlight
Banglo MoonLight menjadi sejarah kepada kehilangannya. Banglo ini masih wujud dan masih dimiliki oleh pemilik yang sama kalau tidak silap saya. Dari Jalan Sultan Abu Bakar, anda boleh menuju ke banglo Sunglight yang terletak bersebelahannya.

Banglo Sunglight
Untuk mengetahui kisahnya, terdapat satu sudut di Galeri Time Tunnel di Brinchang yang mengkhususkan kisahnya dan jika anda ingin membeli bukunya, boleh mengunjungi Strawberry Park Resort.

* Catatan saya terdahulu di SINI 

Laluan trek Thompson diberikan sempena namanya bagi mengenangkan kisah yang telah berlaku ini.

Namun laluan trek yang anda lalui adalah separuh dari laluan yang sebenar kalau mengikut kata penganjur. Mungkin di lain kali pihak penganjur akan melebarkan laluan Trek Thompson ini.

Banglo Moonlight dan Sunlight kini dibuka untuk sewaan harian samada sekadar bilik mahupun unit banglo tersebut. Klik Sini untuk catatan saya mengenainya.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock