TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, November 19, 2012

Tips Melawat Cameron Highlands: Peralatan Kamera yang sesuai

Ada seroang kawan yang sama 'kaki' dengan saya telepon semalam mengenai rancangan dia bercuti di sini hujung bulan ini. Di samping mintakan saya menempah apartment percutian, kami sembang-sembang mengenai Cameron Highlands ketika ini.

Antara komen ringkas saya .. 'sesak teruk di hujung minggu'.

Dia kata dia sanggup sebab di KL pun sesak setiap hari. Topik lain yang menjadi perbualan kami mengenai yang menyebabkan kami 'sekaki' .. iaitu hobi mengambil gambar.. maklumlah kawan saya itu baru sahaja membeli D600.. itu yang sebenarnya tujuan dia ke sini.. nak cuba kamera baru.

Pertanyaan mengenai cuaca menjadi topik seterusnya. Apakah hujan di sini dan bilamana saya nyatakan sudahpun musim hujan dia mengeluh. Maklumlah .."bini muda barunya" .. mana boleh kena hujan...

Dan seterusnya kami bersembang antara selitan lokasi yang boleh kami masukkan untuk melampiaskan "nafsu hobi" kami hujung bulan ini sekitar 15 minit.

Saya terfikir. Ada baiknya saya turut berkongsikan tips untuk mereka yang kaki fotografi.. cuma saya amatur dan jika pandangan saya ini boleh diikuti, baguslah..kalau salah tu..maafkanlah... kan senang aje syaratnya..

Pertama : Kamera dan peralatan yang sesuai ...

Semua kamera adalah amat sesuai di sini. Baik yang ringkas ataupun yang lebih hebat boleh dibawa. Bagi pengemar DSLR pastinya sudah tersiap senarai keperluan peralatan yang akan dibawa.

Juga jangan lupa membawa peralatan dan akeseori yang diperlukan seperti tripod, pengecas bateri dan sebagainya.

Untuk membeli pengecas bateri yang diperlukan oleh kamera anda agak terhad di sini dan sukar untuk menepati keperluan sebenar.

Dicadangkan membuat senarai semak peralatan anda. Soal keselamatan kamera anda pula saya tidak berani menjanjikan apa-apa.

Mungkin ada yang bertanya jika ditinggalkan di bilik hotel atau dalam kereta adakah ianya selamat. Namun pengalaman saya sendiri, suasana keselamatan di sini agak selesa berbanding di bawah sana namun bukannya satu yang dijamin sepenuhnya.

Sebaiknya, anda sentiasa memastikan peralatan kamera anda dalam keadaan yang selamat dan terjamin. Cuma diingatkan... "Malang tidak berbau"... sediakan payung sebelum hujan.

Kedua: Genre fotografi.
Sudah datang ke Cameron Highlands, pastinya genre fotografi lanskap menjadi keutamaan kerana pemandangan ladang teh, straweberry dan juga suasana berkabus mendekatkan anda kepada genre ini.

Namun masih ada peluang untuk mereka yang gemarkan macro dan fotografi jalanan malah mungkin juga boleh melihat burung-burung yang terdapat di pergunungan ini. Saya pernah melihat dan menyertai sekumpulan peminat burung yang merakamkan gambar burung-burung di jalan sekitar menuju Gunung Brinchang.

Yang susah nak cari adalah mereka yang gemarkan water scene kerana tiada lokasi yang menarik untuk dirakamkan sebagai ikon seperti tasik, air terjun ataupun sungai kecil yang cantik.

Ketiga: Lokasi menarik.
Pastinya ladang teh perlu dalam senarai lokasi anda. Pemandangan yang menhijau dan lanskap tea yang merenek rendah sukar dilepaskan.

Bangun di awal pagi untuk melihat dan merakamkan gambar pemandangan matahari terbit di Sungei Palas perlu dimasukkan walaupun bukan sesuatu yang pasti anda akan dapat melihat matahari terbit itu kelak.

Suasana kabus dan hujan di awal pagi boleh membantutkan niat anda tetapi masih berbaloi dengan mendekati pula kumpulan pemetik daun teh yang seawal pagi telah memulakan kerja memetik daun teh.

Kemudian anda boleh pula bergerak naik ke Mossey Forest untuk merakamkan keunikan hutan dan pokok berlumut di puncak gunung setinggi 2000 meter dari aras laut sebelum memanjat menara tinjau di puncak Gunung Brinchang untuk melihat lanskap besar Cameron Highlands. Catatan mengenai lokasi-lokasi ini telah saya muatnaikkan. taip kata kunci carian anda.

Ladang atau kebun strawberry dan bunga-bungaan harus juga dimasukkan dalam senarai lokasi anda. Juga jangan lupa untuk singgah di ladang sayur-sayuran yang boleh anda kunjungi.

Lengkapkan kunjungan anda dengan rakaman candid di pasar sayur-sayuran seperti di Kea Farm.

Sudah datang ke Cameron Highlands, pastikan anda merakamkan juga pemandangan yang berlatarkan bangunan-bangunan yang bercirikan tudor dan Enggeris. Jika suasana berkabus pasti merupakan bonus tambahan kelak.

Cuaca dan persediaannya:
Cuaca di Cameron Highlands tidak menentu. Ada masanya panas terik dan selalunya hujan baik pagi, petang ataupun malam. Kalau tak hujan sekalipun, suasana kabus dan gerimis boleh muncul secara tiba-tiba.

Sebaiknya untuk mereka yang sudah mempunyai hobi ini, pastinya keselamatan peralatan kamera diutamakan. Bak kata orang.. "bini kena hujan tak ape, tapi jangan kamera".

Persediaan seperti bag kamera kalis hujan, payung besar, poncho dan juga beberapa lagi kelengkapan utama yang lain untuk situasi ini perlu sentiasa ada. Jangan pula disangka ketika di hotel cuaca amat cerah maka, ditinggalkan payung dibilik hotel kerana kadang-kala mengikut pengalaman saya di sini , hujan boleh turun secara tiba-tiba.

Mencari dan menunggu matahari terbit selalunya tidak menjanjikan pasti akan dapat melihatnya. Kadang-kala kabus tebal atau hujan menyebabkan matahari kelihatan tiada di lokasi yang sering dilihat.

Sebaik-baiknya jika menghabiskan masa di sini untuk tiga hari, perlu memulakan dari hari pertama lagi. Kalau tiada peluang matahari terbit hari pertama, mungkin hari kedua atau ketiga akan muncul dengan sempurna. Kalau sekadar menterjah hari ketiga sahaja, dan malangnya cuaca tidak menentu, tentunya hampa berpanjangan pula nanti.

Apa-apapun, bergantung kepada nasib anda untuk mencari gambar yang menarik dan sebenarnya di mana-mana sahaja boleh menjadi subjek yang menarik dengan hasil 'setting' dan juga 'art of seeing' tersendiri yang lebih utama.