TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Friday, November 9, 2012

Tips Melawat Cameron Highlands: Pemprosesan teh...

Dah datang ke Cameron Highlands, harus untuk anda singgah di ladang teh. Sebabnya memang dah menjadi trademark untuk percutian ke sini.. Ladang Teh... Strawberry... Sayur-sayuran ....yang lain-lain sekadar menambah aje koleksi 'bukti' ke sini... 

Saya telah berkongsi lebih dari 5 catatan mengenai teh samada ladang tehnya, pemandangannya... pusat jualannya ... dan botani tanaman ini... anda boleh membuat carian catatan-catatan ini.


Untuk catatan yang ini, saya nak berkongsikan dengan anda maklumat mengenai pemprosesan daun teh sehingga menjadi teh yang anda minum sekarang ini. 

Saya tak tahu secara terperinci, jadi saya ambil jalan selamat untuk anda mendapatkan maklumat yang ringkas mengenai cara pemprosesan daun teh ini dengan mengambil maklumat dari website Bharattea dan saya berkongsikan pula gambar-gambar memetik daun teh dan juga pemprosesan dari ladang teh milik BOH. 


Dari dua pengusaha ladang teh yang berbeza saya satukan dalam catatan pemprosesan teh... Lain padang ..lain belalang ... tapi teh tetap teh ... bahan copy dan paste ni versi bahasa Engeriss... kalau tak faham..faham-fahamkan aje la... 

Mengenai Pokok Teh : 



Jenis teh dan penuaian: 




Pemprosesan daun teh:




Jenis gred teh:







Anda faham mengenai proses pembuatan teh ini? Tak? tak apa la..

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock