Apa kata anda klik info ini.. saya tak marah ...

Gambar terkini di Facebook mrkumai.blogspot.com

Buat Carian Pantas seperti tempat makan, tips bercuti, strawberry dan sebagainya di sini:

Friday, November 30, 2012

Peristiwa: Cameron Bike Week 2012

Catatan ini sekadar berkongsikan program 'Cameron Bike Week' yang dilangsungkan baru-baru ini di Tanah Rata. 


Sepanjang saya menetap di Cameron Highlands, konvoi bermotorsikal samada sekecil-kecil kapcai, skuter, antik sehinggalah ke motorbike yang besar seringkali kelihatan mengunjungi Cameron Highlands di hujung minggu. 

 

Malah mereka seringkali membuat perjalanan pergi dan balik pada hari yang sama kerana jarak pemanduan dari Kuala Lumpur ataupun kawasan sekitarnya yang ideal untuk berbuat demikian. 



Mengambil inisiatif dan senario aktiviti ini, beberapa orang penduduk Cameron Highlands telah mengambil  langkah ke depan dengan menganjurkan aktiviti mengumpulkan pemilik-pemilik ini dari seluruh negara. 

Mereka berusaha mendapatkan sokongan Kerajaan Negeri Pahang dan juga sokongan tempatan untuk menjayakan program ini. 

Bertemakan 'Ride to the Top" program tiga hari dua malam ini benar-benar menguji kecekalan mereka untuk mengumpulkan seramai mungkin pemilik hobi yang unik dan mahal ini.


Hasilnya, usaha tersebut mendapat sambutan di mana dianggarkan lebih 500 buah motorsikal berkuasa tinggi hadir di Cameron Highlands pada cara ini dari seluruh negara dengan bayaran RM 100 seorang untuk pelbagai aktiviti. 




Lebih manis lagi bilamana Menteri Besar Pahang sendiri merasmikan serta beramah mesra dengan peserta-peserta ini. Malah YB Menteri Besar sempat membeli sama barangan pemanduan motorsikal seperti kasut boot yang berharga RM 200 sepasang. 

Dalam ucapannya terlebih dahulu mengalu-alukan peminat motorsikal besar ini untuk menjadikan Negeri Pahang ini sebagai destinasi pemanduan yang menarik dan lebih diutamakan adalah keselamatan dan contoh kepada penunggang motorsikal yang lain.'


Yang berhormat Menteri Besar juga mengingatkan supaya dalam beriadah dan berseronok menunggang motorsikal besar ini, ibadat juga dilaksanakan kerana pengisian sebegini lebih membawa aktiviti yang bermakna kepada semua bukannya sekadar menunggang semata-mata.   

Pada pemerhatian saya, acara ini berlangsung dengan begitu ringkas tetapi berjaya mencapai matlamatnya. Malah dianggarkan lebih dari 500 buah pemlik motorsikal sebenarnya telah hadir dalam tempoh tiga hari ini. 



Mereka mendaftarkan diri dan dibawa ke beberapa lokasi yang menarik untuk bersantai dan ini menyebabkan ruang meletak motorsikal seperti tidak penuh sepanjang masa. 

Apapun tahniah kepada penganjur program ni... Saya bukannya peminat motor besar atau memiliki hobi ini tetapi sekadar membawa anak-anak berjalan di hujung minggu...  

1 comment:

AzrulHIsyam Abu Kassim said...

thanks to you sebab cover program ni..sbnrnya saya baru terbaca..nama saya Azrul..iaitu Pengerusi Program tersebut..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...