TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, October 29, 2012

Tips Melawat Cameron Highlands; Bunga Dahlia siri 2

Saya ingin menyambung sedikit Bunga Dahlia untuk siri kedua. 

Dalam catatan siri  pertama saya berkongsikan sedikit info latar mengenai asal-usul bunga ini yang dipetik dari laman web yang lain. 

Untuk siri kedua ini pula rasanya sekadar nak berkongsikan gambarnya sahaja. 

Saya merakamkan gambar-gambar bunga dahlia ini di Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Ahmad Shah yang terletak di Tanah Rata. 

Menarik juga koleksi bunga dahlia mereka ini yang di tanam sebaris panjang dengan beberapa jenis bunga dahlia. 

Kelihatan bunga ini saja dibiarkan meninggi dan merimbun berbanding di tempat lain yang dipangkas rendah. Mungkin kerana mereka ingin membentuk pagar semulajadi menggunakan bunga ini bagi memisahkan pandangan antara tempat meletak kereta dan kelas di tingkat bawah. 

Terdapat bunga dahlia berwarna oren, kuning, putih, unggu dan merah. Jadi saya biarkan gambar-gambar ini menceritakan koleksi bunga dahlia di sekolah ini. 






Sambil-sambil melihat bunga dahlia ini, saya ingin berkongsikan pendapat sesetengah pihak dari sudut peribadi penggemarnya yakni ada mengatakan bunga dahlia ini melambangkan pengemarnya akan seringkali berubah-ubah pendirian dan sering memberikan jawapan yang tidak tetap dalam sesuatau perhubungan.

Manakala ada pendapat lain mengatakan dahlia melambangkan keanggunan, harga diri, sesuatu yang tidak dapat diramalkan , penolakan dan tidak stabil. 

Apapun ini hanya pendapat sesetengah orang sahaja tanpa bukti saintifik yang konkrit. 







Harapan saya koleksi dahlia ini boleh membantu anda untuk mencari koleksi tanaman ini di sini. Namun jika anda ingin membeli bunga ini, terdapat banyak pilihan kerana anak pokok bunga ini banyak dijual di sekitar daerah ini. 

Anda hanya perlu mengunjungi mana-mana nurseri jualan semaian dan bertanyakan anak pokok bunga ini. Harganya sekitar RM 5 ke atas setiap pasu mengikut saiz dan jenis. 

Selamat berdahlia....    

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock