TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, October 17, 2012

Tips Melawat Cameron Highlands: Bunga Camellia...

Koleksi bunga nampaknya menguasai koleksi bulan Oktober 2012 ini. 

Saya telah membuat beberapa catatan mengenai bunga-bungaan sehingga catatan ke 8 kalau tak silap saya. 

Untuk catatan siri ke 9 ini saya rasa ingin berkongsikan dengan bunga yang lebih spesifik dalam kelasnya seperti bunga pilihan catatan saya ini Camellia 

Bunga Camellia ini juga diabadikan sebagai salah satu jalan di Tanah Rata iaitu sekitar Agro Bank dan Maybank iaitu Persiaran Camillia.

Camellia mengikut laman wikipedia mudah ditemui di timur dan selatan Asia, dari Timur Himalaya Jepun ke dan Indonesia. Dianggarkan sekitar 100-250 spesies telah ditemui namun sehingga kini terdapat lebih 20,000 hibrid bunga ini dihasilkan. 


Camellia mengikut botani pula adalah genus tumbuhan berbunga dalam keluarga Theaceae.Ini termasuklah Camellia Sinensis iaitu pokok teh yang menjadi minuman kegemaran di dunia. Namun bagi tumbuhan berbunga, Camellia japonica adalah spesis yang amat popular kerana mempunyai lapisan kelopak.

Kalau mengikut carian saya di Internet juga, bunga camellia ini mempunyai 7 jenis bentuk bunganya seperti Single dengan 5-6 kelopak bunga sebaris dengan petal dan stomen yang agak jarang dan selalunya dari jenis Camellia sasanqua. 


Saya rasa jenis ini selalu saya temui di Cameron Highlands dan saya mempunyai koleksinya yang pernah saya rakamkan. Itupun kalau betul bunga ini pada pandangan saya seperti gambar di atas. 

Kedua jenis Semi Double yang mempunyai dua lapisan bunga sekitar 9 kelopak di bahagian baris luar. 



Stamentnya agak rapat dan bertindih. Jenis ini kebanykan dikenali sebagai Camellia japonica San Dimas seperti gambar diatas ini. 

Ketiga jenis Camellia japanica Elegance Champagne yang mempunyai lebih dari dua barisan bunga yang padat dibahagian tengahnya dengan campuran kelopak dan stamen.

Agak susah juga saya nak menterjemahkan dari versi Enggeris akan istilah botani ini. Apakata anda sambung sahaja pembacaan dari laman web ini mengetahui jenis yang selebihnya dengan lebih tepat. Klik Sini .

bunga camellia ini kalau di China dikatakan melambangkan
wajah gadis yang ditoreh mukanya.. 
Camellia berdaun tebal seperti daun teh dan bewarna hijau tebal.Rumpun pokok berbatang dan cabang keras dan boleh dibentuk menjadi bonsai. Jika dibiarkan tinggi ianya boleh menegak seperti pokok biasa. 

Camellia terdapat dua jenis samada yang berbau wangi dan tidak berbau. Biasanya yang berbau wangi bunga tidaklah begitu cantik manakala sebaliknya bagi bunga yang tidak berbau wangi kelihatan agak cantik .



Di antara jenis-jenis bunga camellia ini, ada yang jenisnya berbunga sepanjang tahun dan selalunya menjadi pilihan pengemar bunga ini. Pokoknya perlu ditanam dengan sedikit lindungan pancaran cahaya matahari. 

Saya mohon kepada sesiapa yang merasakan gambar-gambar ini tidak tepat untuk menzahirkan jenis bunga ini dapat menegur saya di ruang ulasan kerana saya juga agak keliru adakah betul ini bunga Camellia ataupun tidak.

Gambar ini diambil sekitar Cameron Highlands dan ada yang bertanda dan ada yang tidak bertanda jenisnya. Saya pun baru nak belajar.... boleh ? 



Nanti akan saya kongsikan sebuah taman khas mengenai bunga camellia yang terdapat di Cameron Highlands malah ada yang mengatakan yang terbesar di Asia Tenggara oleh sesetangah pihak. 

Saya rasa jika anda ingin mengenali bunga camellia ini perlu ke taman ini jika ingin melihat puluhan jenis bunga camellia yang ditanam di sini serta untuk dibeli sebagai koleksi anda. 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock