TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, October 31, 2012

Catatan Perjalanan: Pirate Park...

Satu lagi tarikan di pinggir Sungai Melaka adalah Taman Lanun ataupun Melaka River Pirate Park. Lokasinya terletak bersebelahan dengan tebing sungai ini dan kalau dahulunya merupakan tapak stesen bas lama. 


Taman permainan berbayar ini dibina sebagai salah satu lagi tarikan di Sungai Melaka seawal tahun 2007 lagi. 

Namun ketika kunjungan saya seawal bulan September 2008, Taman permainan ini agak sunyi dari kunjungan pelancong biarpun antara tarikan utamanya adalah Eye of Melaka. 



Mungkin kerana kewujudan Eye of Malaysia di Muara Sungai Melaka telah menenggelamkan tarikan ke taman tema ini ketika waktu tersebut. 

Apapun kunjungan saya pertengahan tahun ini mendapati ianya masih kekurangan daya tarikan untuk pelancong. 


Mungkin kerana anggapan Bandar mati iaitu kawasan ini dahulunya amat sibuk kerana menjadi stesen bas utama bagi bandaraya Melaka ini. 


Namun segalanya berubah arah bilamana stesen bas dipindahkan ke Melaka Sentral. Turut menjadi kelam adalah Plaza Hang Tuah yang suatu ketika dahulu amat popular namun kini sekdar menjadi tempat tumpuan bagi pekerja asing bersantai di hujung minggu sambil membeli telepon dan juga barangan elektrik. 


Terdapat gondola berputar- Ferris Wheel, Pirate Ship dan Tramboline Bungee dengan bayaran tertentu dikenakan untuk pelancong tempatan dan asing. Masuk adalah percuma. 


Menaiki Ferris Wheel di waktu malam boleh melihat bandar lama Melaka yang terletak di seberang sungai . Manakala hiasan lampung dan bangunan di sepanjang sungai ini menambah ceria.  

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock