Apa kata anda klik info ini.. saya tak marah ...

Gambar terkini di Facebook mrkumai.blogspot.com

Buat Carian Pantas seperti tempat makan, tips bercuti, strawberry dan sebagainya di sini:

Tuesday, October 30, 2012

Catatan Perjalanan: Sungai Melaka di kala malam...

Catatan pertama mengenai Sungai Melaka jika anda membaca terlebih dahulu adalah berkaitan dengan sedikit latar dan sejarah ringkasnya sahaja besertakan gambar-gambar di beberapa lokasi yang sempat saya rakamkan dalam beberapa siri kunjungan di sana.  Klik SINI untuk catatan siri 1 mengenainya.

Untuk catatan kedua ini juga masih mengenai sungai ini tetapi saya memilih untuk berkongsikan gambar beberapa lokasi sewaktu malam melabuh tirainya. 

Seperti yang saya janjikan sepanjang 4.5 km sungai ini sememangnya amat menarik untuk diabadikan di dalam gambar kerana hiasan lampunya yang menaikkan seri malamnya. 

Jika anda bermula dari Jeti Taman Rempah, anda akan dapat melihat bagaimana bangunan lama diserikan cahaya lampu dan pertengahan jalan anda akan dapat melihat Taman Lanun yang menempatkan beberapa permainan seperti Eye Of Melaka.  

Cahaya yang dihasilkan amat memukau dan bagi pengemar fotografi pastinya akan terkinja-kinja untuk memasang tripod dan bermain low shutter bagi menangkap gambar yang menarik.

Tidak jauh daripada taman ini , diseberangnya adalah Kampung Morten yang sekali lagi akan menjadi persinggahan anda di sini. 

Menangkap gambar rumah-rumah tradisional yang dilimpahi cahaya dari setiap sudut samada depan, atas dan tepi pasti tidak akan dilepaskan. 

Menghilir lagi sungai ini anda akan saksikan permainan cahaya dan air terjun berhampiran Hotel Riverside (kalau tak salah saya) berirama lagu rancak. 

Meneruskan perjalanan anda akan berterusan disajikan lampu-lampu hiasan yang dipasang di bahagian belakang bangunan tanpa ada jarak yang terhenti. 

Pastinya bila tiba di Jeti River Cruise berhampiran dengan Muzium Kapal anda akan juga mendapati lampu-lampu hiasan dipasang berseberangan dengan sungai di hotel baru.

Apapun jika anda berhajat ke sana sebagai nasihat saya yang jurugambar hobi  amatur ini pastikan anda membawa tripod dan memakai kasut yang sesuai untuk menapak di sepanjang tebing sungai ini. 

Saya sekadar berkongsikan gambar-gambar ini dahulu sementara mencari koleksi gambar yang lain sekitar 2011.






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...