TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Friday, August 30, 2019

Koleksi Burung di Cameron Highlands: Perenjak Pisang (Common Tailorbird)

Burung Perenjak Pisang ini saya temui di kawasan kerja saya di Tanah Rata.


Nama enggerisnya adalah Common Tailorbird manakala nama saintifiknya adalah Orthotomus sutorius. Di Semenanjung Malaysia, Tenggara Mnyanmar dan sekitar Indochina subspesisnya adalah Orthotomus sutorius maculicollis.

Burung ini kecil sahaja sekitar kurang 12 cm dan sangat lincah terbang.

Namun suaranya amat besar sehignga saya tercari-cari dari mana datangnya. Kalau lihat saiznya, tidak padan langsung suaranya kerana sangat kuat.

Burung ini mudah ditemui di sekitar tepi belukar, tepi hutan atau sekitar kebun kecil yang bersebelahan dengan penempatan penduduk atau urban.

Namanya Tailorbird berdasarkan kemahirannya membuat sarang dengan unik. Namun saya masih belum pernah melihat sarangnya.

Melihat gambar orang lain, ternyata sangat menarik dengan latar belakang ang hijau dan bersih tetapi gambar saya ini ia berada di dalam ranting-ranting kayu yang banyak dan nampak terlalu padat pulak.

Saya berharap dapat menemuinya kembali dalam suasana yang lebih terbuka dan tenang.







No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock