TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Sunday, August 25, 2019

Koleksi Burung: Pucung Bakau ( Little Heron)


Burung Pucung Bakau ini saya temui di Melaka masa balik raya baru-baru ni. 

Kalau di Cameron Highlands hanya kelibat Chinese Pond Heron dan Purple Heron yang saya temui.

Burung ini mempunyai panggilan tempatan lain seperti Burung Pucung Keladi, Burung Upih-upihan, Pucong Keladi, Pucong Keladi Bakau.

Nama enggerisnya pula Striated Heron dan juga dirujuk sebagai Mangrove Heron, Little Heron atau Green-backed Heron.

Tapi saya selalu membaca sebagai Little Heron.

Nama santifiknya dirujuk sebagai Butorides striata dengan subspesis di Semenanjung Malaysia adalah Butorides striata javanica (javanica).

Burung ini bersaiz sekitar 30 cm -45 cm lebih dengan warna hitam dan mempunyai corak bulu yang belakang yang bercorak cantik dan elegant pada pandangan saya.

Manakala kepalanya bewarna kelabu dari paras leher dan mempunyai juraian rambut dibahagian belakang.

Rasanya saya pernah nampak Little Heron ini sekali dari jauh di Cameron Highlands.

Jadi kalau musim migrate akan datang semoga ia singgah di sini .. asyik layan Chinese Pond Heron aje ni..















No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock