TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Sunday, August 25, 2019

Koleksi Burung di Cameron Highlands: But-But Kecil (Lesser Caucal ) Betina


Burung But-but Kecil ini saya rasa adalah dari Adult Breading atau mungkin difahami sebagai Betina.

Saya pernah kongsikan 'adult non breading' atau jantan 10 bulan yang lalu.

https://www.facebook.com/mrkumaiblogspot.mrkumai/media_set?set=a.1010128439195707&type=3)

Manakla bagi satu jenis lagi dikenali sebagai Burung But-But Besar pernaj saya kongsikan di sini : https://www.facebook.com/mrkumaiblogspot.mrkumai/media_set?set=a.1113910758817474&type=3

Ia dikenali dengan nama enggeris sebagai Lesser Coucal.

Nama saintifiknya adalah Centropus bengalensis dan bagi sub-spesis sekitar Semenanjung Malaysia, Borneo, Sumatera, Kepulauan Jawa, Palawan dan Filipina adalah Centropus bengalensis javanensis mengikut Clement List yang mula dikatalogkan seawal 1818.

Burung ini mempunyai gabungan warna perang dibahagian kepak manakala dadanya bercarikan dengan warna hitam putih.

Ketika bertemu burung ini, ia berada agak jauh sekitar 50-60 meter lebih dan tidak menghadap ke arah saya sebelum terbang kerana bertengek di daun yang kecil ketika angin kuat. Jadi gambar seadanya dan saya nak kongsikan sebagai arkib saya semata ya.

Saya masih mengharapkan dapat menemui burung but-but kecil juvenile pula nanti.





No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock