TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Sunday, August 25, 2019

Koleksi Burung di Cameron Highlands: Chinese Pond Heron @ Pucung Cina Betina


Burung Chinese Pond Heron ini saya temui di Cameron Highlands dan sebenarnya saya perlu menanti agak lama untuk menemui yang berstatus 'Adult Breeding' ini.

Burung ini dikenali dengan nama nama tempatan sebagai Burung Pucung Cina atau Burung Pucung Danau Cina atau Burung Pucung Padi atau Baju Tampung atau Burung Bangau Cina.

Saya rasa burung ini dalam peralihan dari non breeding ke adult breeding kerana melibatkan perubahan warna bulunya.

Nak kena cari lagi maklumat mengenai burung ini khasnya kitar hidupnya.

Dan lebih menarik tadi, saya menemui Black Heron atau Litle Heron di lokasi yang sama namun agak jauh dan jika ianya benar, inilah kali pertama saya menemui mereka di tanah tinggi ini.

Jom mengendap......oppsss





No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock