TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Tuesday, June 30, 2015

Penguatkuasa Membantu Pendatang asing meloloskan diri?!!!

Bukan pertanyaan saya. 

Tetapi ditanya oleh wartawan UTUSAN MALAYSIA hari ini.

Betul ke berlaku? Untuk rekod, sejak 6 bulan yang lalu sebaik sahaja Ops Gading dijalankan kesemua pintu masuk dan keluar dari Daerah Cameron Highlands telah dikawal dengan pos kawalan sementara di bawah Majlis Keselamatan Negara.


Malah Setiausahanya turut mengatakan tindakan ini akan diteruskan sehingga semua pendatang asing ditahan dan pengusaha kebun haram didakwa serta kebun-kebun haram dimusnahkan. 

Itu janji pada bulan November dan December tahun lepas dan kami merasai perubahan yang dimaksudkan dengan bilangan pendatang asing yang bebas bergerak dan menguasai kawasan tertentu mulai kendur dan saya sendiri pernah mengatakan dalam catatan terdahulu. 


Namun, mulai dua tiga minggu yang lepas selepas kes pencerobohan dan pemerdangan manusia di Wang Kelian yang menemui seratus lebih mayat mangsa pemerdagangan orang terutamanya Rohingya, suasana kawalan telah sedikit kendur bilamana PASUKAN GERAKAN AM mengundurkan diri dari operasi di sini bagi memberikan tumpuan di kawasan sempadan. 

Tetapi lama sebelum itu lagi kami merasakan tiada perubahan kerana kelibat warga asing bebas bergerak dan kembali menguasai kawasan di Cameron Highlands biarpun ketika itu MKN masih menjalankan operasi bersama agensi lain terutamanya pihak Imigresen.


Pendatang asing kelihatan tidak takut langsung sejak dua tiga bulan ini? Kenapa ya ?

Saya nak berkongsikan mengenai maksud kerakusan penguatkuasaan semasa operasi gading.

Semasa awal operasi, kisah yang mengatakan pihak yang terlibat telah mengambil kesempatan dengan membawa keluar barangan dan peralatan ladang di kawasan operasi seperti pam, enjin diesel malah barangan peribadi pekerja termasuklah wang tetapi tidak diumumkan sebagai barangan rampasan atau mencuri.

Bukan satu dua kisah yang berdendangan di sekitar Cameron Highlands kerana setiap kali operasi dikatakan akan berlaku sebegitu. 


Malangnya tiada yang membuat laporan polis kerana takut diambil tindakan tambahan lagi status kebun mereka yang tidak sah dan nanti seperti telah mengakui kawasan tersebut adalah milik mereka. 

Namun pada bulan yang lalu saya mengalaminya sendiri. 

Satu operasi pemeriksaan pekerja asing dilakukan di premis ladang jagaan saya ketika pukul 4.30 pagi. 

Saya sangat-sangat mengalu-alukan pemeriksaan tersebut kerana pihak berkuasa perlu diberikan peluang dan ruang melakukan tugasan mereka. 

Namun apa yang berlaku, ketika pemeriksan tersebut terdapat segelintir anggota operasi yang mengambil wang dan peralatan perbadi seperti telepon dan kamera yang menyebabkan kerugian sekitar MR 7600 dikalan 10 orang pekerja asing sah kami. 

Satu laporan Polis di buat di pagi hari Jumaat yang mulia. Sehingga kini, tiada tindakan penyelesaian diambil dan pekerja saya mengadukan kepada pihak Kedutaan Besar Republik Indonesia di atas tindakan tersebut.

Bagi saya amat memalukan dengan sikap dan perangai pihak penguatkuasa yang diberikan tanggungjawab untuk melakukan amanah mereka tetapi melakukanya dengan sangat keji dan hina. 

Pekerja-pekerja ini adalah pekerja yang sah yang datang bekerja sejak dua tahun yang lalu dan membayar Levi untuk bekerja dan ditanggung Insuran Kesihatan. 

Malangnya, mereka dilayan seperti pekerja asing tanpa izin dan sikap tidak amanah penguatkuasa Malaysia ini menganiaya mereka. 

Khabar buruk ini segera disebarkan kepada keluarga di Indonesia dan kini pihak Kedutaan mereka mengambil tindakan susulan. 


Ini kisah benar dan saya tidak ada masalah untuk pihak yang berkenaan untuk mengemukan bukti kerana laporan Polis telah dibuat. 

Cuma kisah-kisah yang disebarkan oleh pekebun yang terlibat mengenai tindakan penguasa ini saya tidak dapat sahkan kerana tiada bukti .  

Sent from my BlackBerry 10 smartphone.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock