TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Friday, April 19, 2013

Kisah : Pengorbanan Guru di Kampung Orang Asli... Kisah Lemoians...

Selalu kita membaca coretan mengenai pengorbanan guru di kawasan pendalaman perkampungan Orang Asli.

Kadang-kalanya hanya berdendang di kala sambutan hari guru mendatang tiba di bulan May dan terlupa seketika sebelum berdendang semula setahun kemudiaanya.
 
Namun kisah mereka sebenarnya berdendang sepanjang masa. Mereka sebenarnya menghadapinya setiap minggu dikala kita hanya melihat dan menyanjungi mereka sekali setahun.
 
Untuk kisah pengorbanan guru di Kampung Orang Asli ini, saya kongsikan bahan gambarnya dari pengalaman dan koleksi guru-guru ini sendiri.
 
Ada dia ntara mereka yang saya kenali dan selebihnya tidak.
 
Apapun mereka berhak disanjung dan diberi salute....
 
Di kala anda yang bergred DG 41 atau 32 berkereta selesa membelah jalan raya dan bilamana menghadapi kesesakan jalan raya, lantas mengeluh dan mengomel, mereka tabah dan tidak merintih langsung tatkala menempuh belantara yang jalannya bukan seperti jalan yang seharian anda lalui.
 
Di kala anda mengatakan setiap bulan mereka menerima elaun kesukaran dan khas yang melebihi anda, tanpa sedar sebenarnya elaun itu mengalir untuk membeli motorsikal dan membaikinya saban hari.

Kisahnya saya sekadar memetik dan berkongsikan koleksi gambar mereka sendiri... 

namun beribu kisah yang tidak  dapat dikongsi akan ketabahan, kesabaran, kecekalan mereka ...  
 








Pengorbanan mereka ini hanya untuk menunaikan amanah dan rasa tanggungjawab untuk mendidik anak bangsa ini... Salute for the Lemoians...


 
lihat selebihnya di SINI.. dan SINI

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock