TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Saturday, February 4, 2023

Membeli Bunga menjelang Tahun Baru Cina 2023

Tahun ini agak istimewa sedikit sambutan Tahun Baru Cina saya sebab tak pernah dalam sejarah saya membeli bunga untuk sambutan ini. 

Namun saya nak jelaskan lebih awal bunga-bunga tersebut bukan untuk saya tetapi diminta oleh rakan saya dari Kuala Lumpur. 

Cuma saya bantu beliau mencari nurseri bunga yang menjual bunga-bunga yang diinginkan. Memandangkan kawasan harian saya adalah sekitar Ringlet dan Lembah Bertam yakni pekan pertama dari arah Tapah dan juga Sungai Koyan maka nurseri pilihan saya juga sekitar kawasan ini. Tak kuasa saya nak ke Brinchang ke atas semata-mata nak cari bunga. 

Apapun pengalaman saya adalah seperti berikut:

1. Bunga chrysanthemum atau kekwa adalah pilihan ramai. Laku keras.

2. Nurseri semaian di sini amat sibuk untuk tempoh 3-4 minggu menjelang TBC kerana telah mendapat tempahan awal. Maka mereka sibuk menyiapkan tempahan dan penghantaran kepada pelanggan mereka. Setiap hari terdapat trip lori yang besar akan mengambil dan menghantar bunga-bunga ini ke bandar-bandar besar. 

3. Mereka tak akan melayan sangat anda jika sekadar nak recce dahulu. Mereka akan menyuruh anda memilih sahaja bunga atau melihat sendiri bunga di nurseri mereka kerana sibuk mengisi lori mengikut tempahan pelanggan. Saya pergi recce seminggu awal dan menghantar gambar kepada rakan saya, namun setelah pergi dua hari kemudian hampir semua bunga tersebut telah ditempah. Terpaksa cari lagi. 

4. Harga bunga tidak terlalu mahal sebab mereka mempunyai stok yang banyak cuma perlukan keputusan pantas untuk membeli. Cuma kalau nak membeli bunga semua nak yang masih berputik kecil kerana tidak mahu bunga cepat berkembang sebelum TBC tiba. Malah peniaga nurseri bunga sendiri tak nak jual bunga yang dah kembang sangat ... dia orang agak jujur dalam hal ini. 

5. Beberapa jenis bunga seperti Hydrangea dan Ros tiada atau susah sangat nak dapat. Kekwa pula lebih kepada jenis berbunga kecil sahaja yang banyak. Ini disebabkan mereka tidak mahu bunga kekwa besar yang lebih cepat terbuka dan kembang. 

6. Bunga-bunga selain kekwa dan dahlia agak kurang laku. Kekwa yang paling laris. 

7. Hampir tiada pokok limau dijual atau dipamerkan untuk dijual pada tahun ini. 

Akhirnya saya berjaya mendapatkan stok hydrangea dengan harga RM 25 sepokok. Bunganya bewarna purple dan kuning manakala bunga pink tiada stok. Hanya di Kea farm sahaja yang ada 3 pasu tetapi harganya RM 75 sepasu dan terlalu mahal bagi saya. 

Kawan saya datang 3 hari sebelum Tahun Baru Cina dan bunga kekwanya agak terhad pilihan warna walaupun saya telah menempah dengan deposit yang dihantar oleh kawan saya. Hanya kuning dan merah sahaja yang ada manakala warna purple hampir tiada bagi bunga bersaiz kecil kecuali yang sederhana besar. 

Saiz pasunya pula adalah sederhana kecil dan pasu besar terhad. Bunga yang ditempah sudah berkembang bunganya dan tidak sesuai dan akan gugur selepas beberapa hari maka digantikan dengan stok lain oleh nurseri semaian. 


Dia membelanjakan sekitar RM 1,100 untuk 25 pasu hydrangea, lebih 20 pasu kekwa pasu besar sekitar RM 35 sepasu dan sekitar 30 pasu kecil pelbagai warna sekitar RM 10-15 sepasu, Penuh hilux dia untuk perjalanan ke Rawang hanya untuk hiasan dan hadiah kepada rakan-rakannya... Katanya di Kuala Lumpur lebih mahal dan lebih cepat habis stok....


Itu sahaja pengalaman saya . Saya ulangi saya tidak menjual bunga-bungaan ya. Saya bantu kawan pun atas dasar dia boss lama saya ... malas wooo kalau nak layan semua yang tanya.. tambah-tambah lagi semua main order air liur sahaja... dia orang bukan tak tahu kalau nak tempah tu kena letak deposit dan kerana tak kenal atau rapat mana senang pula nak batalkan tempahan dan duit yang burn adalah saya bukan mereka.... 

Terkenang pengalaman awal dulu ... ''woi aku tak boleh naik Cameron minggu ni.. anak aku ada jemputan birtdhay party kawan dia' lain kali la ya... apartment tu aku kansel .... tq"... guna sms aje.. tak ada telepon ke apa.. yang deposit apartment lebur dari poket saya ... padan muka.... NO MORE nak tolong2 selepas itu.. no money no talk.. atau cakap sendiri dengan mana-mana pemilik terus.... tiada orang tengah ya...  

Jom tengok koleksi bunga di 3 buah nurseri bunga di Lembah Bertam. Maaf saya tiada nombor telepon mereka... Soon Huat di Lembah Bertam, Joon Huat (sebelah kebun anggur Bertam) dan satu lagu Huat juga di Habu. Sedara mara rupanya ketiga-tiga nursery ini.  






Sekadar berkongsi sahaja. Saya bukan penjual bunga. Kita tengok nanti mana mesti ada yang akan  hantar message dekat saya nak tempah bunga-bunga ini. Malas membaca budayanya... 

1 comment:

Warisan Petani said...

Cantik2 bunga tanah tinggi ni erk

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock