TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, February 22, 2023

Steamboat sendiri di Cameron Highlands

Antara aktiviti waktu malam yang popular di Cameron Highlands adalah menikmati Steamboat and Grill di restoran dan cafe. Ada restoran yang khusus menawarkan menu steamboat secara buffet dan ada juga restoren yang menyediakan secara pakej set. 


Harga yang dikenakan sekitar RM 28 hingga ada yang RM 35 seorang dewasa atau mungkin lebih. Maaf saya tak dapat kongsikan pakej yang terkini sebab dah lama sangat kami sekeluarga tak ke mana-mana restoran untuk steamboat dan grill ini sebab antaranya harga yang mahal kalau nak dikira 5 orang yang mencecah RM 150 sekali pergi. 

Jadi cara untuk kami menikmati steamboat adalah membuatnya sendiri dengan membeli bahan-bahan steamboat dan menyediakan sendiri di rumah. Juga rasanya ramai yang mempunyai set steamboat sendiri di rumah. 

Bagi pelancong pula, ada sesetangah homestay yang menyediakan peralatan steamboat secara percuma untuk kegunaan tetamu homestay mereka. Cuma anda kena tanya lebih awal jika mereka ada menyediakan peralatan tersebut untuk anda pula menyediakan bahan-bahan yang anda perlukan. 

Caranya mudah sahaja samada anda membawa dari rumah atau anda beli bahan-bahan tersebut di Cameron Highlands. Bab sayur memang tidak menjadi masalah kerana hampir semua gerai sayur ada menjual sayur-sayur yang sesuai untuk ber steamboat. Manakala barangan pejal pula boleh dibeli di mana-mana kedai runcit biasa seperti yang 6 in 1 atau sebagainya. Barang basah boleh dibeli dari kedai-kedai tersebut juga.

Bagi saya saya suka ke Hypermarket Billion di Centrum yang lebih mudah kerana semua ada di sana... 



Balik rumah sediakan bahan dan perap mudah dengan sos bbq yang sedia ada.... 

Nikmati di rumah dengan kos sekitar RM 30 sahaja..... jimat kan ...... 

Tapi tak salah kalau nak ke restoran .. nak kan suasana kan ... 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock