TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, February 22, 2023

O KM di Cameron Highlands

September 2022 yang lalu, JKR Cameron Highlands telah memasang  papan tanda 0 km bagi menandakan permulaan kiraan jarak kilometer untuk ke semua arah. 

Jika sebelum ini 0 KM di Kuala Lipis menjadi lokasi perlancongan yang menjadi tumpuan kepada pelancong untuk bergambar, nampaknya JKR Negeri Pahang telah memperluaskan 0 KM ini ke seluruh negeri.

Baru saya tahu bahawa lokasi 0 KM adalah bermula di hadapan PEJABAT POS PERTAMA di setiap daerah. Mengambil kira perkiraan tersebut,  Pejabat Pos Tanah Rata yang dirasmikan pada tahun 1957 oleh PERDANA MENTERI MALAYSIA PERTAMA , YAM Tuanku Abd Rahman adalah pejabat pos pertama di Cameron Highlands,

Lokasi Pejabat Pos Tanah Rata masih kekal sehingga hari ini iaitu di Jalan Besar Tanah Rata berhadapan dengan Medan Selera Tanah Rata maka di sinilah 0 KM bagi daerah Cameron Highlands.

Kalau di Kuantan, 0 KM adalah di hadapan Masjid Sultan Ahmad Shah di mana di situlah lokasi pejabat pos pertama di Kuantan dahulu dan kini telah berpindah ke lokasi lain.  Namun 0 KM tetap dibina di kawasan tersebut. 

Cuma lokasi 0 KM di Cameron Highlands  yang berada di laluan yang sibuk  iaitu Jalan Persekutuan 59 dan terdapat petak meletak kereta ini menyebabkan ianya terlindung  dari pandangan umum. 

Apapun ini satu penambahbaikan yang bernilai untuk Cameron Highlands walaupun belum menjadi lokasi bergambar yang digemari oleh pelancong setakat ini,

Abaikan juga jika ada ingin mengatakan papan tanda kilometer ini tidak menepati standard sepatutnya kerana Kuala Lipis yang digunakan itu tidak boleh dijadikan jarak di mana seharusnya menggunakan lokasi pekan terdekat untuk urusan kecemasan... Malah jarak ke Kuala Lipis tertera di kedua-dua bahagian di petanda kilometer ini. 

Saya tidak arif langsung bab tersebut ....  

Apapaun terima kasih JKR ...


No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock