TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Saturday, February 4, 2023

Taman Pertabalan 2023

Taman Pertabalan Tanah Rata adalah taman awam yang terbesar dan utama di Cameron Highlands. Istimewanya adalah terletak di dalam Pekan Tanah Rata di jalan utama. 

Taman Pertabalan ini telah dibina seawal pembukaan Cameron Highlands dan menjadi lokasi utama untuk semua acara yang dianjurkan dahulu. Kalau bersembang dengan orang-orang lama di sinilah setiap tahun akan di adakan pelbagai aktiviti seperti Sambutan Kemerdekaan, Sambutan Ulangtahun Keputeraan KYDMM Sultan Pahang ketika itu Sultan Abu Bakar ( menu istimewa kancil dan rusa panggang) serta Pesta Bunga Cameron Highlands ( Dah laaaama sangat tak dianjurkan). 

Nama taman ini dinamakan sebagai Taman Pertabalan bersempena dengan Pertabalan KDYMM SULTAN AHMAD SHAH selepas kemangkatan SULTAN ABU BAKAR. Gambar di bawah ini menceritakan lebih kisahnya sejarahnya. 


Taman Pertabalan ini agak ringkas sekarang namun sesuai untuk persinggahan petang untuk melepaskan lelah bercuti ke sana sini dan memberikan peluang kepada anak-anak bersantai di sini dalam dingin petang atau pagi






Saya telah berkongsikan beberapa kali catatan berkenaan dengan Taman Pertabalan ini dalam catatan awal saya. 

Selepas ini saya kongsikan suasana terbaru Taman Pertabalan di waktu malam pula ya... 




No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock