TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Friday, February 17, 2023

Menginap di Ringlet ?...

 Ada yang bertanya saya adakah sesuai untuk memilih homestay di sekitar Ringlet? 

ini bukan Pekan Ringlet tetapi pemandangan dari Sekata Apartment di Orchid Deluxe Park

Saya kata terpulang....  kenapa pula begitu ?

Saya syorkan anda membuat sedikit carian lokasi berkenaan Ringlet dahulu..

Ringlet adalah pekan pertama anda sampai jika melalui Jalan Tapah dan Jalan Sungai Koyan. 

Ringlet terletak di 13 km dari Tanah Rata dan memerlukan sekitar 18 minit jika tiada kesesakan untuk sampai di Tanah Rata.

Ringlet adalah pekan kecil yang sekitarnya adalah melibatkan aktivti pertanian sepenuhnya.

Ringlet mempunyai seramai 2, 323 orang penduduk manakala pekan sebelahnya iaitu Lembah Bertam mempunyai seramai 2,037 orang penduduk dan Pekan Habu pula seramai 856 orang penduduk. 

Ringlet tidak mempunyai banyak tarikan kecuali ada beberapa lokasi bersifat hentian seperti jalan masuk ke Ladang Teh BOH Division di Habu, Ladang Teh Bharat Tea atau Cameron Valley di tepi jalan utama ke Tanah Rata, Agro Highlands Strawberry Farm juga di sebelah Ladang Teha Cameron Valley dan beberapa nursery bunga.

Ringlet tidak mempunyai suasana malam untuk santai dan berjalan.

Pilihan Penginapan di Ringlet

Selain dua atu tiga hotel kecil terdapat juga tawaran homestay dan Air BNB di sini iaitu di Sekata Apartement. Biasanya kemudahan hotel dan apartment ini digunakan oleh kontraktor yang melakukan kerja-kerja mereka sekitar Ringlet. 

Namun masih ada juga pelancong yang memilih Ringlet sebagai penginapan mereka. Mungkin tawaran harga yang lebih murah atau kadangkala sudah tidak mendapat homestay di kawasan Tanah Rata dan Brinchang. 

Tips jika menginap di Ringlet

Jika anda memilih menginap di Ringlet, antara tipsnya keluar awal untuk ke Tanah Rata dan hanya pulang selepas semuanya sudah selesai untuk berehat dan tidur sahaja. Untuk and ulang-alik keluar ke Tanah Rata adalah sedikit renyah sebab nak memandu naik. 

Jika anda menginap di Ringlet, anda boleh lebihkan santai di Ladang Teh BOH Habu division dan juga Bharat Tea. 

Jika anda menginap di Ringlet, kedai makan yang terhad memerlukan anda lebih awal membeli dan menikmati makanan di pekan Tanah Rata atau terdekat adalah di Kedai Tomyam Amir di Habu. 

Kemudahan kedai runcit masih ada sekitar di Pekan kecil ini, namun tutup awal. 7 elevan dan Speed Mart juga ada di sini dan jangan terperanjat, Kenny Rogers juga ada dibuka di sini iaitu di Sekata Apartment di bahagian dalam Orchid Deluxe Park. 

Apapun pilihan di tangan anda ya...  

Oh ya.. inilah gambar Pekan Ringlet terkini yang saya ambil dua hari lepas. Makin meriah dengan adanya DIY dan juga 7 Elevan dan di sini ada CIMB Bank dan anda boleh berhenti mengisi minyak samada di Shell atau Petronas.... Stesen Minyak selepas ini hanyalah di Brinchang sahaja iaitu 18 km lagi jarak perjalananan anda ke atas... 

Juga yang sampai tengahari boleh makan di Gerai Pak Sahak..cuma tanya dulu harganya .. takut terperanjat besar nanti ... dari segi makanan memang ada rasa .. kari kepala ikan popular.... bagi yang berkemampuan.... 


No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock