TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Friday, February 3, 2023

Taklimat dan Program Libat Urus Bagi Warta Kerajaan Persekutuan melibatkan notis Menguatkuasakan Larangan Masa ke atas Kenderaan Perdagangan di Cameron Highlands

Pagi 3 Februari 2023 telah diadakan satu sesi Libat Urus atau lebih kepada taklimat kepada pemegang taruh berkaitan Warta Larangan Kenderaan Perdagangan pada masa tertentu untuk laluan Persekutuan 59. 

Saya berkesempatan hadir bagi sesi ini. Antara maklumat penting adalah seperti berikut : 

1. Larangan Kenderaan Perdagangan untuk beroperasi atau berada di atas laluan Persekutuan 59 bermula dari Jambatan Sungai Khazanah yakni Habu sehinggalah ke Jambatan Tringkap. 

Ini bermakna kenderaan perdagangan tidak dibenarkan berada di atas laluan ini melibatkan Pekan-pekan kecil seperti Habu, Tanah Rata, Brinchang, Kea Farm dan Tringkap sekitar 26 kilometer.

2. Tempoh Larangan : Setiap hari Jumaat, Sabtu dan Ahad serta hari cuti umum.
3. Waktu Larangan : Bermula 10 Pagi sehingga 3 petang.
4. Tarikh berkuatkuasa: 7 Februari 2023 ( Namun tidak berkuatkuasa ekoran bantahan serta dalam kajian dan juga maklumbalas). 

Ramai pemegang taruh hadir pada hari ini. Siapa mereka?

Mereka adalah Pekebun Sayur, Pekebun Bunga, Pengusaha pengangkutan, Peraih sayur, pemborong sayur, pekerja pengangkutan dan kakitangan agensi kerajaan. 

Agak panas dan beremosi sessi ini kerana ini merupaka keputusan yang tidak digemari bagi pemain industri. 

Justifikasi oleh pihak agensi iaitu Jabatan Kerja Raya adalah pewartaan ini sebagai maklumbalas atau melaksanakan titah YDPA Tuanku untuk menyelesaikan masalah kesesakan jalan raya diwaktu punca yakni hujung minggu dan juga cuti umum yang terpaksa dihadapi oleh pelancong dan penduduk tempatan. 

Sehubungan itu antara langkah diambil adalah kajian aliran trafik yang telah dilaksanakan oleh pihak JKR Cameron Highlands pad Disember 2022. Hasil bancian ini mencadangkan jika perlaksanaan larangan kenderaan perdadangan dilaksanakan bagi tempoh puncak ini, ia mampu mengurangkan sejumlah 23 peratus jumlah kenderaan di atas jalan raya. 

Wakil-wakil dan juga orang perseorangan pemegang taruh yang terlibat telah menyuarakan pelbagai alasan dan juga bantahan dengan lebih dari 10 orang wakil tampil ke hadapan mengemukakan soalan dan juga bantahan ke atas cadangan ini. 

Saya akan cuba kongsikan point-point yang masih saya ingat untuk justifikasi banatahan tersebut. 

Buat permulaan saya kongsikan sahaja beberapa keping gambar semasa sesi ini berlangsung tadi. 






No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock