TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Sunday, February 19, 2023

Coral Hill @ Brinchang ... bahagian 2...

Kalau anda terlepas membaca catatan pertama saya mengenai pendakian kami ke Coral Hill, anda boleh membacanya dengan KLIK sahaja Catatan Coral Hill bahagian 1 ini.

Untuk catatan kedua ini saya dah janjikan untuk berkongsikan kisah Denai pendakian kedua untuk ke Coral Hill. Namun kisah yang saya kongsikan ini adalah menuruni bukan mendaki kerana kami naik mengikut denai pertama iaitu di Kuarter JKR Sungai Burung. 

Denai kedua..

Setelah 30 minit berehat dan menikmati puncak Coral Hill, kami mula menuruni bukit ini untuk pulang. Pilihan kami adalah menggunakan laluan denai kedua menuju ke Sungai Burung. 

Kenapa? Kerana denai ini lebih jauh dan jika mendaki anda akan memerlukan lebih tenaga dan masa berbanding menuruni bukit ini. Jika melalaui denai ini untuk mendaki, ia memerlukan lebih 45 minit kerana selain penat anda akan berhenti untuk mengambil gambar dengan lebih kerap. 

Denai ini amat cantik dengan lumut yang tebal tumbuh di batang dan ranting pokok-pokok yang terdapat sepanjang laluan. Malah suasana lantai denai ini adalah sangat lembut bagaikan anda berjalan di atas span basah. Ia kerana lumut dan juga daun yang sentiasa basah menyebabkan ianya begitu lembut namun jika terlalu ramai yang mendaki permukaanya agak berlumpur dan becak. 

Sesetengah kawasan yang dilalui telah menyebabkan kerosakkan pada bahagian batang dan ranting yang berlumut. Namun perhatikan tiada sampah di laluan denai ini. 

Pokok-pokoknya agak renek dan apabila semakin tinggi aras kawasan tersebut kelihatan semakin berbentuk bonsai dengan lapisan lumut yang semakin tebal. 

Kawasan denai ini pada perkiraan saya berada di kawasan timur di mana ini adalah permulaan matahari naik awal pagi menyebabkan kawasan ini masih akan lembab dan apabila sampai ke puncaknya matahari sudah tegak dan menyebabkan kawasan tersebut sentiasa kering dan kurang berlumut. 

Kami mengambil masa sekitar kurang 20 minit untuk turun dan sampai ke pintu masuk denai ini yang terletak di Jalan Kebun Sungai Burung. Kereta pula terletak jauh di Kuarter Sungai Burung iaitu 1.3 km jauhnya. Walaupun ada laluan denai melalui tepi sungai untuk kembali ke kereta, kami memilih untuk melalui jalan utama Brinchang ke Kea Farm kerana anak-anak nak membeli minuman dan juga makanan ringan di Time Tunnel Museum. Tak apalah ..layankan aje untuk menghilangkan penat mereka tu ....

Kesimpulannya , pendakian ke Coral Hill ini amat berbaloi untuk aktiviti santai dan sesuai dengan lapisan umur keluarga kecil kami. Dengan jumlah masa sekitar 2 jam setengah, saya rasa sesuai dan tidaklah terlalu memenatkan malah semuanya bagaikan hilang bilamana melihat keindahan kawasan puncak dan juga sepanjang laluan balik yang berlumut itu... Memang akan ulang semula untuk kembali mendaki ke sini kelak. 

Saya kongsikan sahaja gambar-gambar kami di Denai kedua Coral Hill ini dibawah:

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock