TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Sunday, February 5, 2017

Kembara Bunga Rafflesia 2017 2

Saya pernah janjikan untuk berkongsikan catatan KEMBARA RAFFLESIA 2017 saya dalam beberapa catatan yang berasingan bagi lebih perincian.

Untuk anda yang belum membaca catatan awal Kembara Rafflesia yang telah saya kongsikan terlebih dahulu boleh membacanya di link yang disediakan ini. Bukan apa supaya anda dapat memahami lebih lanjut aturannya. 

Kembara Rafflesia 2017 1...  pengenalan kembara 
Kembara Raffelsia 2017 2...pengenalan bunga rafflesia
Kembara Raffelsia 2017 3... lokasi kembara 
Kembara Raffelsia 2017 4 ... tips untuk ke sana 
Kembara Raffelsia 2017 5  ... belum buat ... tapi rasanya pasal trek kembara plot kedua
Kembara Raffelsia 2007 6 ... belum buat.. Lojing di hujung tanduk kut 

Saya rasa saya nak mulakan dengan pengenalan bunga rafflesia itu sendiri untuk lebih memahami akan fisiologi tumbuhan unik ini.

Info atau maklumat ini saya dapatkan dari beberapa carian di mr Google dan bukan dari diri saya sendiri yang masih juga cuba mengenali keunikkan bunga ini.

Rafflesia kerrii

1. Rafflesia adalah sebahagian Genus Tumbuhan bunga parasit. Tidak berbtang, berdaun dan berakar. Perlu menumpang pada pokok atau sumber lain untuk hidup dan kebanyakan kepada akar pokok pemanjat dari kumpulan Tetrastigma sp


tumbuh di akar pokok

2. Ditemui pada tahun 1818 oleh salah seorang pekerja Indonesia yang bekerja untuk Dr Josep Arnold dalam ekpedisi khas di Hutan Bengkahulu, Sumatera Indonesia.

3. Dinamakan bersempena ketua ekpedisi tersebut iaitu Thomas Stamford Raffles.


4. Mempunyai 27 spesis termasuk 4 spesis yang masih belum diverifakasikan.

5. Diiktiraf sebagai Bunga terbesar di dunia.


6. Di Lojing, Kelantan spesis Bunga Rafflesia adalah Rafflesia kerrii yang mana hanya ditemui sekitar Selatan Thailand sehingga ke sempadan Kelantan, Kedah dan Pahang sahaja.


7. Daerah Lojing dikatakan lokasi populasi terbesar dan terbanyak Rafflesia kerri ditemui.


8. Populasi Rafflesia kerri di Daerah Lojing terdapat di tiga tempat utama iaitu di Kampung Cedau, Pos Hendrop, Kampung Kuala Rengi di Post Post Broke dan Kg Jedip juga di Post Brooke.


9. Kampung Jedip di Pos Broke merupakan populasi terbesar bunga Rafflesia kerri dengan 20 kawasan dikenaplasti mengandungi 10-15 kudup atau kuntum.


10. Jangka hayat bunga rafflesia yang berkembang adalah sekita 5-8 hari dan lebih singkat jika di musim hujan.

Harap-harap maklumat yang diringkaskan ini dapat membantu anda untuk mengenali secara ringkas mengenai bunga rafflesia ini.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock