TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, February 22, 2017

Notis Penutupan Jalan dan kawasan Letak Kereta sempena Le Tour De Langkawi 2017

Pihak Polis Cameron Highlands telah mengeluarkan Notis Penutupan Jalan dan Kawasan Letak Kereta bagi memberi laluan kepada Peringkat keempat Le tour De Langkawi 2017 yang akan berlangsung pada 25 Februari 2017, Sabtu melibatkan lokasi penamat di PekanTanah Rata.


Pastikan anda merancang perjalanan anda sepenuhnya.

Tips perjalanan anda:
1. Elakan laluan Tapah dan juga Pos Betau. Tapi jika perlu juga guna laluan tersebut tiba awal di laluan yang akan ditutup sebelum waktu penutupannya untuk mengelakan anda terperangkap di tepi jalan sahaja. 

Apabila laluan ditutup biasanya akan melibatkan tempoh sejam sebelum konvoi calvarade yang akan berada sejam di hadapan pelumba terlebih dahulu. Jalan biasanya akan terus ditutup sehinggalah semua pelumba telah melalui kawasan tersebut yang mana akan mengambil masa sejam atau dua.

Namun harus diingat, berdasarkan pengalaman tahun lepas memandangkan lokasi penamat di atas laluan utama 59 di Tanah Rata, jalan tersebut akan terus ditutup selepas semua pelumba sampai ke garisan penamat yang dijangkakan sekitar pukul 1.30 tengahari diikuti majlis penyampaian hadiah. 

Malah selepas itu krew akan membuka semula pentas dan segala peralatan yang telah dipasang dan ianya masih akan ditutup sehingga selesai

Tahun lepas rakan saya yang telah diarahkan berhenti sekitar Bharat Tea dan hanya dibenarkan melalui kawasan laluan sekitar pukul 2 petang tetapi kesesakan berlaku sehingga pukul 5.00 petang untuk sampai ke Tanah Rata. 

Jadi saya nasihatkan rancang perjalanan anda jika menggunakan laluan 59 Jalan Tapah-Cameron Highlands ini terutamnya melibatkan waktu perjalanan anda supaya tidak bertembung dengan acara LTDL ini. 

2. Jangan engkar arahan mengosongkan kawasan letak kereta mengikut notis ini. Kereta anda akan dialihkan menggunakan trak penunda. 

Nak ambil saya tak pasti samada di kawasan MDCH atau Polis. Tapi memang akan renyah untuk urusan penembusan.

Tahun lepas ada beberapa buah kereta dialihkan oleh trak penunda kerana puas dicari pemiliknya namun masih tidak muncul. Antaranya sebuah kancil yang diletakkan di sebelah kedai makan Orkid yang terpaksa ditunda walaupun  kancil itu milik orang Cameron. 

Mungkin pemiliknya seronok nak melihat pelumbaaan terletak di kawasan larangan sampai terlupa kawasan larangan meletak kereta ditempat tersebut.

Cadangan saya:
1. Gunakan laluan Simpang Pulai ke Cameron Highland kerana tiada gangguan dan penutupan jalan sepanjang Brinchang ke Kampung Raja.

2. Habiskan masa anda sepanjang hari Sabtu tersebut dengan melawat kawasan perlancongan di sekitar Brinchang dan elakKan ke Tanah Rata sebelum pukul 5 petang. Pergi sahaja ke Pasar Malam petang Sabtu tersebut dan malam boleh la ke Tanah Rata tanpa gangguan. 

3. Senang-senang anda jadi sahaja penonton di lokasi penamat di Pekan Tanah Rata. Amalkan perlancongan sukan. Anda boleh memeriahkan suasana di sana dan merasai kehangatan LTDL 2017.

4. Kalau boleh... elakkan memilih hotel di Pekan Tanah Rata sebab kawasan letak kereta akan dikosongkan. Ayat ini mesti ada pemilik hotel yang akan marah saya... saya cadangkan aje. Jangan kecam saya ya. Atau tanya pemilik hotel di mana kawasan meletak kereta yang sesuai semasa acara berlangsung. 

Harap membantu ya... saya ikut pengalaman tahun lepas sahaja...

Errr dengar dengar ada kayuhan ;Dah Letih Tua De Langkawi" dari rider tempatan awal pagi..saje bagi panas dan meriah sikit suasana di lokasi penamat macam acara tahun lepas yang kami namakan Kayuhan Perasan De Langkawi 2016.

Sent from my S7edge smartphone

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock