TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Sunday, February 19, 2017

Pendaki wanita sesat di Gunung Irau

Sedang berlaku sejak semalam adalah kes kehilangan atau pendaki sesat di trek pendakian Gunung Irau, Cameron Highlands sejak 5.30 petang Sabtu 17 Februari 2017.
Pendaki wanita bernama Norfatin Sulaiman berusia 29 tahun mengikuti kumpulan pendakinya seramai 47 pendaki yang dibahagikan kepada 5 kumpulan. 

Ketika mereka turun dari puncak Gunung Irau, kehilangan Fatin hanya disedari selepas kiraan di Check Point Pisang. 

Pihak Bomba dan Penyelamat mendapat laporan orang hilang pada 11.40 malam Sabtu dan gerakan mencari dan menyelamat digerakan. 

Sehingga hari ini, operasi menyelamat masih dijalankan dan difahamkan turut mendapat bantuan pendaki tempatan.  

Saya mendoakan semoga operasi mencari dan menyelamat ini berjalan lancar dan Alhmdulillah cuaca agak membantu ketika ini. 

Saya akan cuba berkongsikan maklumat yang saya perolehi dari rakan rakan yang menyertai operasi namun tidaklah terlalu terperinci kerana bimbang jika tersalah info. 

Setakat semalam ada dua pasukan mencari dan menyelamat yang dianggotai pasukan Bomba dan Penyelamat Polis, APM dan pendaki tempatan telah memasuki kawasan pencarian dan sumber mengatakan kesan jejak kasut ditemui di sekitar kawasan air terjun. 

Difahamkan operasi akan diteruskan sekitar kawasan ini dan besarlah harapan kita jika pendaki yang hilang ini dapat ditemui kerana sudah memasuki 30 jam kehilangannya.

Semoga dipermudahkan .. jom sama-sama berdoa..

Gunung Irau

Kisah pendaki sesat di Gunung Irau memang selalu terjadi kerana gunung ini menjadi pilihan utama untuk melakukan pendakian di sini. Malah kisah pendaki yang mengalami kecederaan ketika pendakian juga seringkali terjadi sehingga memerlukan operasi menyelamat dilakukan.

Sambutan dan tarikan utama pendaki untuk mendaki Gunung Irau ini disebabkan laluan yang berlumut dan mempunyai sudut pandang hutan lumut yang sangat cantik biarpun puncaknya tidak menjanjikan pemandangan yang menarik. 

Gunung Irau terletak di antara dua Negeri iaitu sempadan Perak dan Pahang malah sepanjang laluan pendakian adalah melalui kawasan batu sempadan negeri di mana ada ketikanya anda akan berada dalam Negeri Pahang dan ada ketikanya di dalam Negeri Perak.Terdapat kawasan transit perkhemahan sebelum sampai ke Puncak Gunung Irau yang dinamakan sebagai Mini Irau.

Tambahan lagi ketinggian Gunung Irau iaitu sekitar 2,110 meter dari aras laut namun pendakiannya bermula pada paras ketinggian 1,950 meter sahaja kerana terdapat laluan jalanraya ke pintu masuknya iaitu Mossy Forest di Cameron Highlands memudahkan pendakian berbanding gunung lain yang memerlukan pendakian dimulakan pada paras ketinggian yang lebih rendah. 

Jarak pendakian juga sekitar 2 kilometer menjadikan ianya popular dan bersesuaian untuk kumpulan pendaki yang masih baharu menyebabkan adalakalanya bagaikan pasar malam di puncaknya.

Pihak Jabatan Perhutanan Negeri Pahang melalui Pejabat Hutan Daerah Cameron Highlands telah menghadkan jumlah pendaki iaitu hanya 100 pendaki sahaja dibenarkan melakukan pendakian setiap hari dengan keperluan memiliki permit memasuki kawasan hutan simpan sebagai langkah pemuliharan keaslian hutan lumut sekitarnya dan juga soal berkaitan keselamatan.

Catatan Gunung Irau kembali disakiti
Catatan mengenai Operasi SAR ini telah saya kongsikan dalam beberapa catatan awal.



Sent from my S7edge smartphone

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock