TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Friday, April 13, 2012

Catatan Perjalanan: Salad farm

Australia juga terkenal dengan teknologi pertanian yang telah lama ke hadapan dalam semua segi. Mereka bukan sahaja mengadaptasi pelbagai teknologi terbaik di dunia tetapi juga mempunyai teknologi ciptaan sendiri yang cukup inovatif. 

Tahukah anda kos buruh di sana dibayar dengan kadar per jam iaitu yang ditetapkan pada kadar Australia Dollar 25 per jam ataupun anda RM 75 per jam dan darabkan kepada 8 jam sehari x 6 hari seminggu atau lebih senang RM75 X 48 jam seminggu dan darabkan dengan 4 minggu sebulan atau saya kirakan : 
Gaji sehari  : RM 600 
Gaji seminggu : RM 3,600
Gaji sebulan : RM 14,400 !!!


Lumayankan sebagai pekerja am atau buruh kasar !!! Tetapi kos sara hidup harian juga tingggi. Malah bukan setiap hari mereka dipanggil berkerja kerana mengikut keperluan majikan. 


Yang bagusnya pasaran harga sayur-sayuran di sana juga mengikut kos yang tinggu yakni pembeli bersedia membeli dengan harga yang mahal. Mungkin kerana pendapatan per kapita mereka juga tinggi.  


Gaji dibayar setiap dua minggu ataupun kadangkala seminggu sekali tidak seperti kita lebih kepada bulanan. Malah sewa rumah juga menggikut kadar minggu per bulan dan jika anda menetap di sini mungkin boleh berkongsi kira-kiranya. 


Bagi golongan pekerja bawahan atau pekerja am mereka tidak mengambil mereka sebagai pekerja tetap tetapi buruh sambilan dan kebanyakkan adalah dari Asia khasnya India dan Vietnam. Malah mereka ini sememangnya berada di sini untuk memohon taraf kerakyatan kelak. 

Saya sempat juga mengunjungi 2 buah kebun tomato yang diusahakan oleh rakyat Vietnam yang suatu ketika hanyalah pekerja am di ladang dan setelah 15 tahun mereka memiliki ladang tomato sendiri. 


Malah mereka menggunakan teknologi moden dalam penjagaan kebun serta ada yang mengupah orang tempatan sebagai pekerja!!! Hebatkan ?

Untuk ladang yang pertama ini saya kongsikan di sebuah ladang salad di kebun terbuka. Hanya 6 orang pekerja digunakan untuk menaman salad ini di kawasan seluar 30 hektar ini. Semuanya menggunakan jentera untuk meminimumkan tenaga buruh. 

Ploughing, harrowing and bed platform machine



Spraying Machine 

Harvester Machine

Sungguh menarik untuk melihat aktiviti pertanian moden. Saya mengidamkan untuk ke Holland dan Spain suatu hari nanti kerana mereka adalah pencetus teknologi moden untuk pertanian selain dari Israel. Insyaallah ... 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock