TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Tuesday, July 26, 2011

Lorenzo's Oil

Filem yang ketiga ingin aku kongsi ini adalah sebuah Filem kekeluargaan sekitar 1992 yang berlatarkan kisah benar  yang menampilkan bagaimana ketabahan dan kekuatan azam sepasang ibu bapa dalam mencari penawar penyakit yang jarang di temui iaitu Lorenzo. 

Augusto dan Micaela Odone cuba merawati anak mereka sendiri. Cuma filem ini bergerak sangat pelahan dan tiada langsung aksi pantas ataupun menghairahkan. Ini pasti membosankan anda yang mengemari genre pantas dan aksi.  

Bukan sedikit bilangan doktor, saintis dan kumpulan sokongan yang ditemui oleh mereka namun kesemuanya mempunyai sikap pesimis dalam merawati penyakit ALD. 

Tiada istilah putus asa bagi kedua mereka. Mereka menubuhkan kem perubatan , perpustakaan dan mengkaji eksperimen terhadap haiwan. Tidak cukup dengan itu mereka menjejaki kalangan doktor diserata dunia dan menganjurkan simposium antarabangsa bagi penyakit ini.

Filem ini turut menyelitkan nilai persahabatan antara benua iaitu mereka menjemput rakan pena anak mereka dari Afrika untuk sama-sama memberikan sokongan kepadanya. Pada awalnya mereka bimbang penerimaan rakan pena anak mereka namun sebaliknya. Dalam kesakitan, rakan pena menjadi sahabat terbaik.

Akhirnya pada usia 14 tahun Lorenzo berjaya diubati berkat kegigihan ibu bapanya memncari penawar dan ubat dan walaupun hanya sedikit perubahan dialami ianya cukup membawa perubahan dalam perubatan moden. 

Perubatan moden mula meneroka rantaian minyak ini dan sebuah syarikat farmasi sanggup membiayai kajian ini. 

Akhirnya , penemuan ini berjaya memulihkan kesan penyakit ALP dan minyak penawarnya di namakan dengan nama Lorenzo sebagai tanda ketabahan. kegigihan dan  kasih sayang ibu bapa Lorenzo dalam memulihkan dan merawat anak kesayangan mereka. 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock