TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Friday, July 1, 2011

Untuk wanita, negara yang merbahaya untuk anda ...

Memetik , meminjam, mencedok atau mengambil kisah yang dikongsi oleh orangmuo berkenaan nasib golongan wanita di negara-negara ini .

Tidak pasti samada ada kaum wanita yang akan tampil mengatakan mereka disana lebih beruntungberbanding mereka disini atau mungkin akan ada yang bersetuju ataupun berpendapat sekadar propaganda... 

Namun sebagai seorang Rakyat Malaysia, aku bangga dilahirkan dan dibesarkan dan menjadi warganya.. Malah aku bersyukur sangat-sangat..

5 Negara Paling Berbahaya di Dunia Untuk Kaum Wanita Didedahkan

Menurut satu kajian yang baru dijalankan oleh pasukan penyelidik antarabangsa mendedahkan, beberapa negara di dunia boleh dianggap benar-benar yang terburuk untuk kaum wanita.  Keputusan kajian ini menunjukkan bahawa lima negara teratas yang dimaksudkan ialahAfghanistan, Congo, Pakistan, India, dan Somalia
Sebagai contoh, di Afghanistan, 87% daripada penduduk wanita buta huruf, dan secara purata, setiap satu mewakili sebelas kaum wanitamati semasa melahirkan anak. Di samping itu, kira-kira 80% daripada gadis masih berkahwin secara paksa di negara ini.
Negeri Afrika Congo berada pada kedudukan kedua dalam senarai kerana tahap tertinggi keganasan seksual diumumkan di negara ini, yang bermaksud lebih daripada 400,000 wanita menjadi mangsa setiap tahun. 

Disebabkan oleh 'pembunuhan maruah' kononnya yang menjadi punca kematian lebih daripada 100,000 wanita setiap tahun, Pakistan menduduki tempat ketiga dalam senarai negara yang paling berbahaya bagi wanita untuk didiami.
India adalah sebuah negara yang agak pesat membangun, tetapi masih berada pada tahap tinggi kes penyeludupan manusia (terutamanya kaum wanita), dan bayi perempuan. Adalah dianggarkan bahawa kira-kira 50 juta gadis telah hilang di India sejak tahun lepas.  

Somalia kerap menunjukkan sebilangan besar kes rogol (dan bilangannya terus meningkat), tidak ada penjagaan dan rawatan kesihatan yang cukup baik untuk wanita hamil di institusi perubatan, dan terdapat lain-lain faktor negatif yang mengancam kesihatan wanita. 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock