TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, March 21, 2018

Koleksi Burung di Melaka: Stripe- Breasted Woodpecker

Burung yang saya temui di belakang rumah mertua saya di Melaka minggu lepas adalah STRIPE-BREASTED WOODPECKER. 



Nama tempatan bagi burung ini adalah BURUNG BELATUK. Namun jenis belatuknya saya tak pasti sebab tak jumpa rujukan yang berkaitan. 




Saiznya kecil sahaja dengan belang putih hitam di bahagian belakang badannya serta kepalanya juga berjalur hitam di tengah. 




Manakala bahagian dadanya sedikit berjalur hitam dan berwarna keperangan sedikit. 
Saya temui burung ini sedang mematuk dahan pokok durian untuk mencari ulat di celahan kulit kayu yang dipatuknya. 



Saya merujuk laman web AVIBASE, KLIK  untuk perincian maklumatnya serta di laman web HBW, KLIK 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock