TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Wednesday, March 21, 2018

Koleksi Burung di Melaka: Black-naped oriole

Saya melihat burung bewarna kuning sudah lama setiap kali balik ke kampung mertua di Melaka. Hasil carian saya menemui namanya sebagai BLACK-NAPED ORIOLE 


Nama tempatan pula dikenali sebagai BURUNG KUNYIT BESAR atau BURUNG DENDANGSELAYANG 

Kelibatnya di atas pokok durian yang sedang berbunga memang mudah dilihat tambahan lagi ia tidak beergerak bebas sebaliknya tetap di dahan sekitar seminit dua sebelum terbang kembali ke dahan yang lain. 



Dengan saizi yang agak besar burung ini bewarna kuning sepenuhnya dengan selar hitam di bahagian matanya dan sayap.  
 


Untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengani burung BLACK-NAPED ORIOLE ini anda boleh klik ke laman web yang juga menjadi rujukan utama saya, di SINI dan di SINI jugak.

Selebihnya saya kongsika baki gambar burung ini yang saya rakamkan minggu lepas.







No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock