TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Thursday, March 29, 2018

Koleksi Burung di Cameron Highlands: White-headed munia

Ini adalah catatan kedua mengenai burung ini iaitu catatan pertama saya, saya kongsikan nama saintifiknya iaitu Lonchura maja. 


Kali ini saya kongsikan kembali dengan menggunakan nama tempatan iaitu BURUNG PIPIT UBAN kerana bentuk kepalanya yang berwarna putih.


Dalam bahasa enggerisnya pula ianya dikenali WHITE-HEADED MUNIA.


Saya merujuk laman web AVIBASE ini untuk mengetahui perincian burung ini secara global dan laman web HBW pula untuk perincian taksonaminya. 

Klik di SINI dan SINI untuk ke laman rujukan ini. 


Berbalik kepada burung ini, saya temuinya dalam berpasangan di mana mereka terbang mencari makanan dari bunga di hujung rumput yang kasar. Kalau di masa makan mereka, ianya mudah untuk didekati sekitar 10 meter sahaja jaraknya sebelum akan terbang jika kita lebih dekat kepadanya.  


Selebihnya saya kongsukan sahaja gambar BURUNG PIPIT UBAN ini .






No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock