TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Friday, February 12, 2016

Tips Bercuti @ Cameron Highlands 16


Tips seterusnya adalah apa yang boleh anda lakukan di waktu malam di Cameron Highlands...

TIPS 76: Tips di waktu malam di Cameron Highlands pertama adalah menikmati steamboat di mana-mana restoran dan Cafe. Tips ini telah saya kongsikan secara ringkas dalam catatan tips ke 7 kalau tak silap saya.

Namun untuk kali ini saya perincikan lokasi restoran yang biasa dikunjungi oleh pelancong dan orang tempatan.

Steamboat memang di gemari oleh pelancong tempatan yang ke sini kerana dengan kedinginan malam di sini, maka makanan yang panas seperti steamboat boleh memberikan sedikit kehangatan.

Tetapi sebenarnya saya melihat aktiviti menikmati steam boat boleh diibaratkan aktiviti keluarga kerana anak-anak kecil sememangnya akan seronok menikmatinya kerana kelainan penyediaannya.

Jika anda di Tanah Rata, anda  boleh ke Bambo Steamboat and Grill di Kampung Taman Sedia, Anjer Corner berhadapan dengan Hotel Casa de la Rossa, Emida di Bahagian Atas Arked Market Tanah Rata  atau ke Glory Steamboat Cafe bersebelahan dengan Hotel De La Fern.

Manakala di Brinchang pula kebiasannya Fauzi Tomyam menjadi pilihan selain Hotel Rossa Pasadenna (sekadar beberapa nama restoran sebagai contoh).

Walaupun ada beberapa lagi lokasi restoran dan hotel namun saya kurang untuk berkongsikannya kerana faktor was-was status penyediaanya kerana di miliki oleh non muslim.

Cuma yang menjadi masalah di sini harga setiap hidangan adalah berdasarkan harga per kepala iaitu sekitar RM 22 hingga RM 30 setiap seorang yang mana jika bekeluarga besar memang sedikit membebankan.

Tapi ini sekadar cadangan sahaja bukan kemestian.

TIPS 77: Buat Steamboat sendiri. 

Jika anda datang bekeluarga besar dan tidak dapat berbelanja dengan besar untuk bersteamboat, saya mencadangkan anda melakukannya sendiri jika menginap di Apartment Percutian.

Mudah dan sangat jimat sebenarnya. Dari pengalaman saya sendiri yang selalu melakukan steamboat di rumah sangat berbalaoi untuk anda cuba.

Dapur steamboat boleh menggunakan dapur rice cooker sendiri. Beli pes tomyam atau sup anda.

Bahan mentah sayur boleh anda pilih dan beli sepanjang hari anda berjalan dan singgah di mana-mana gerai sayur-sayuran di sini.

Bahan mentah fish ball, fish cake dan sebagainya boleh di beli di kedai atau mini market di sekitar di Cameron Highlands. Kalau anda di Brinchang, beli di Pasaraya Jimat dan jika di Tanah Rata boleh memilih Mini Market Cammilia , Priya tetapi saya sering ke Mini Market Mun Siang di Royal Lily kerana banyak pilihan.

Bahan mentah ikan dan daging .. anda boleh kecualikan kerana sediki sukar kecuali di Pasaraya Jimat di Brinchang.

Pinggan mangkuk, gunakan yang disediakan oleh pemilik apartment atau anda bawa sendiri atau beli yang pakai buang.

Cuba bandingkan kos yang anda keluarkan diantara buat sendiri dan pergi ke restoran. Saya selalu membelanjakan kurang RM 20 untuk hidangan 4 orang berbanding RM 100 untuk kos steamboat 4 orang di gerai. Belum masuk minuman. Ini untuk tips penjimatan sahaja.

Yang mungkin kurang suasana makan luar dan di rumah... anda tentukan...

Cukuplah 2 tips untuk Steamboat ya..

Tips selebihnya kena tunggu dahulu ya... saya sambung nanti ..

Yang ingin mencari penginapan anda kelak, kami ada menawarkan khidmat homestay & apartment percutian di ZAHRA HOMESTAY & APARTMENT ... klik di SINI


No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock