TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, June 17, 2013

Felda Kumai: Tubuhnya ditumbuhi ketulan daging...

Kisah ini saya panjangkan dari laman feldakumai.com yang telah saya kongsikan lebih awal di sana. Jom bantu ..
 
Kelmarin, kisahnya keluar di TV9 ...
 
Saya memanjangkan kisah menyayat hati ini mengenai insan kecil yang menderita kerana tubuhnya ditumbuhi daging selepas luka kebakaran.
 
Saya tidak mengenali keluarga ini dan jika ada mana-mana pembaca dari Felda Kumai yang boleh berkongsi maklumat mengenai keluarga ini di ruangan ulasan.
 
Tubuh dipenuhi ketulan daging - Pahang - Sinar Harian - Windows Internet Explorer 060613 091731.bmp

FELDA KUMAI – Usianya baru mencecah tiga tahun, namun terpaksa menanggung penderitaan walaupun tidak memahami apa yang sedang ditanggung.
 
Hampir seluruh anggota badan adik Muhammad Iqram Hashim ditumbuhi daging baru selepas peristiwa badannya melecur akibat terkena percikan api, kira-kira dua tahun lalu.
 
Kejadian berlaku semasa ibunya, Suraya Hassan, 32, sedang membakar sampah dan secara tiba-tiba, ada sesuatu meletup dan terpelanting masuk menerusi tingkap bilik lalu terkena Muhammad Iqram yang sedang tidur.
 
Bapanya, Hashim Hassan, 34, berkata, daging baru yang tumbuh di bahagian melecur anaknya semakin membesar dari hari ke hari.
 
Menurutnya, pada awalnya, hanya ada ketulan daging kecil tumbuh di telinga kiri, tetapi lama kelamaan ia tumbuh di seluruh badan anaknya.
 
“Dia (Muhammad Iqram) tidak pernah mengadu sakit, tetapi selalu rasa gatal kerana daging yang tumbuh itu bertindih-tindih dan berkumpul.

Tubuh dipenuhi ketulan daging
 
“Sekarang, kalau rasa gatal, dia akan ambil putik kapas dan membersihkan sendiri di bahagian gatal,” katanya.
 
Difahamkan, adik Muhammad Iqram tidak boleh berada di kawasan panas kerana akan membuatkan dia cepat berasa gatal.
 
Hashim berkata, selepas anaknya dibenarkan keluar dari Hospital Kuala Lumpur (HKL), dia diminta untuk mendapatkan rawatan susulan setiap minggu.
 
Bagaimanapun dengan pendapatan harian, dia tidak mampu berbuat demikian dan kali terakhir membawa Muhammad Iqram pada Januari tahun lalu.
 
“Bukan tidak mahu bawa untuk rawatan, tetapi saya tidak mampu. Sekali pergi sahaja, saya terpaksa bayar upah pemandu kereta, petrol dan makan, sedangkan pihak hospital periksa sekejap sahaja.
 
“Dulu saya menoreh, sekarang saya ikut orang bertukang. Kalau tak kerja, tak dapatlah gaji. Jadi saya beritahu doktor, hanya kalau saya ada duit, saya akan ke HKL,” katanya.
 
Menurutnya, sebelum ini dia ada memohon kes anaknya dipindahkan ke Hospital Temerloh, tetapi permohonannya tidak diterima.
 
Katanya, sekiranya kes itu dipindahkan, dia masih mampu membawa anaknya untuk rawatan susulan seperti diarahkan.
 
Tubuh dipenuhi ketulan daging - Pahang - Sinar Harian - Windows Internet Explorer 060613 091839.bmp
 
Sementara itu, isterinya, Suraya berkata, mereka dimaklumkan oleh HKL, anaknya juga perlu menjalani pembedahan plastik untuk memulihkan fizikalnya.
 
Katanya, walaupun tidak diberitahu tarikh pembedahan, tetapi dia percaya ia akan menelan kos yang besar.
 
“Masa mula-mula dulu, doktor akan ambil bahagian kulit yang elok untuk ditampal di bahagian melecur.
 
“Tapi bila ada daging tumbuh di bahagian sudah ditampal, anak saya perlu jalani pembedahan,” katanya.
 
Suraya berkata, dia akan berusaha supaya anaknya boleh menjalani pembedahan plastik itu kerana bimbang, apabila memasuki alam persekolahan, dia akan berasa rendah diri.
 
“Memang anak saya tidak kisah dengan apa yang berlaku pada badannya. Tetapi sebagai ibu, ada juga rasa sedih. Saya harap, anak saya boleh kembali normal seperti kanak-kanak lain,” katanya.
 
Klik untuk ke SINAR HARIAN.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock