Cameron Highlands dibuka seawal 1924, setelah ditemui seawal 1985 ileh William Cameron yang bertugas sebagai jurukur British.
Hanya pada tahun 1920, Sir Maxwell datang untuk meninjau sendiri keadaan dataran puncak tanah tinggi yang dilaporkan oleh William.
Dikatakan, Sir Maxwell mengambil arah Tapah untuk menghubungkan laluan ke sini berbanding William Cameron yang memudik hilir Sungai Kinta ketika kerja-kerja mengukurnya.
Untuk catatan kali ini kisah mengenai pembukaan dan pembinaan Jalan Pahang ini saya kongsikan bersama.
Pada awalnya, laluan ini dibina secara rentas hutan menggunakan kudrat manusia sepenuhnya.
Namun hasil tinjau ini, British bersetuju untuk membuka Cameron Highlands sebagai Stesen Tanah Tinggi mereka yang antara lainnya menjadikan kawasan sejuk ini sebagai kawasan rehat bagi golongan Ekspartriat Eropah.
Hasilnya juga mengikut perancangan mereka, sepanjang 64 km laluan baharu akan dibina melalui tebing bukit dan curam gaung menembusi kawasan hutan belantara iaitu Hutan Simpan yang saya lupa namanya.
Namun membina laluan ini ditahun 1920 an sememangnya diluar jangkauan pemikiran kita dan mungkin teknologi yang ada hanyalah untuk tulang empat kerat.
Tetapi bagi pihak British ianya bukan mustahil kerana mereka telah maju ke depan dalam bidang kejuruteraan dan berbekalkan pengetahuan dan kemahiran kejuruteraan, mereka mampu merialisasikan perancangan ini.
Apapun mungkin anda akan turut kagum dengan kegigihan dan kehebatan kejuruteraan yang dibawa dan digunakan oleh pihak British ketika itu pada tahun 1928.
Saya menemui beberapa keping gambar dari koleksi buku yang menarik.
Barulah saya dapat bayangkan dengan jelas bahawa pihak British bukan menggunakan sepenuhnya cangkul dan tenaga buruh yang ramai untuk membuka laluan dengan memotong bukit, memecahkan batu serta membina jambatan.
Mereka menggunakan 'Water Canon' yang menggunakan enjin keretapi untuk menembak bahagian berbatu dan cerun bukit dengan kuasa air.
Landasan keretapi yang sementara dibina untuk membolehkan lokomotif digerakkan ke hadapan dan kebelakang sepanjang kerja-kerja ini dilakukan.
Kuasa air yang ditembak dengan kelajuan tinggi berupaya memecahkan tanah dan batuan keras untuk membuka laluan.
Kaedah yang sama digunakan dalam sektor perlombongan moden untuk perlombongan terbuka bagi memecahkan batuan sebelum memisahkan logam atau bijih dengan menggunakan palung.
Mereka merentas laluan mengikut tepian bukit dan membina jambatan konkrit pada setiap parit dan sungai yang besar yang masih digunakan sehingga kini.
Apapun bagi mereka bukan ancaman binatang buas yang menghantui mereka selain berada di tengah belantara yang tidak terusik tetapi serangan penyakit malaria amat ditakuti.
Cuma sekitar tahun 1940 an, laluan ini agak berisiko dengan serangan hendap pengganas komunis dan ada catatan merekodkan 5 orang pengguna laluan ini telah diserang hendap dan terbunuh.
Dikatakan selepas serangan itu, setiap konvoi ke sini akan disertai dengan pasukan pengiring keselamatan.
Pembukaan jalan ini telah merancakkan perkembangan dan pembangunan di Tanah Tinggi dengan pembukaan pekan-pekan penempatan.
Manakala di sepanjang laluan ini, penempatan Orang Asli juga dikatakan mula berpindah dari kawasan pendalaman dan telah lebih dekat dengan laluan ini.
Jadi ingatlah, setiap kali anda melalui jalan Pahang ini, tersimpan keringat dan kisah kegigihan yang dicurahkan sebelum ini oleh mereka yang tidak terdendang namanya.
No comments:
Post a Comment