TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Sunday, June 16, 2013

Tips Melawat Cameron Highlands : Down Memory Lane... oldies 2

Untuk catatan ini, saya masih berkongsikan catatan dari Album Oldies 2 Cameron Highlands yang saya muatnaikan di laman FB mrkumai..
 
 
Cuma catatan kedua mengenainya lebih kepada persekitaran bangunan lama yang ketika itu didirikan dan menjadi ikon dan berfungsi kepada perkembangan sosial dan juga budaya masyarakat setempat.
 
Lebih menarik adalah komen dan ulasan beberapa pembaca sahabat FB mrkumai yang pernah mempunyai kenangan dan pengalaman bersama lokasi-lokasi ini...
 
Jom kita lihat dan baca komen-komen mengimbau kenangan mereka... seronok...
 
Komen-komen yang dikongsikan ini adalah komen-komen kisah peribadi mereka yang dicungkil tanpa sedari bilaman menyaksikan setiap gambar lama ini.
 
Mengimbau kenangan pastinya tidak dapat lari bilamana dibawa semula kembali ke alam yang telah berlalu.
 
Kisah-kisah mereka ini tidak akan anda temui dari mana-mana sumber bertulis yang lain kecuali the 'walking museum' ini...
 
Bangunan Pejabat POS Tanah Rata yang dirasmikan oleh Tuanku Abdul Rahman
Masjid Sultan Abu Bakar, 1970, saya ada koleksi pecah
tanah, pembinaan  dan perasmiannya.
Insyallah saya kongsikan kemudian.
 
Masjid Daerah CH ini sebenarnya agak kecil berbanding daerah yang lain sehingga kini. Namun sudah mencukupi untuk menampung keperluan dan jumlah kariah di Tanah Rata.
 
Saya melihat tapak simpanan Masjid Daerah adalah dihadapan Hospital Sultanah Hajjah Kalsom seperti dalam pelan pembangunan Cameron Highlands.
 
Bila ? Saya tidak tahu...
 
 
Panggung Wayang Globe...
Saya menyangkakan ini adalah panggung wayang Cameron Highlands yang dinamakan Highlands Theater, namun rupanya adalah panggung wayang untuk askar-askar British seperti kata ;
 
Azmi AbdAziz Bukan. Nama tertera Globe. Sekarang ini ia sebahagian dari SRJK Convent, Tanah Rata. Dulu army orang putih ramai di Cameron. Panggung ini untuk mereka. Kini menjadi Dewan Sekolah Kebangsaan Convent...
 
 
Zainab Muhammad Itu saja tempat hiburan yg ader masa tu.....bila ader Malay movies berpusu pusu org dtg. selain tu ader satu lagi tempat ditepi Pdg: besar tanah rata... club house bukan night club... open club... bila ader events atau functions exp majlis tari menari... puiii memang penuh terutama mass sultan Abu bakar memerintah
Zainab Muhammad Sultan tu memang suka buat majlis tari menari utk rakyat nya....siap bawak putri joget lagi. kaau tak tak buat kat club tu buat kat PDF besar dng pentasbesar
Azmi AbdAziz Lagu favorite SAB ialah joget negeri Pahang lagu PRamlee. Bila Sultan berangkat, kami dapat makan sedap. Masa tu dapat rasa masakan yang pelik seperti telur penyu,satay etc.
 
Ini adalah pemandangan berlatarkan Pekan Tanah Rata. Tangga yang anda lihat adalah tangga untuk ke Panggung Wayang untuk orang awam.
 
Azmi AbdAziz Tak ingat nama panggung ni. Boleh tanya Pak Uda di Taman Sedia. Dia yang mainkan (operator) wayang disana.
 
(Pak Uda masih boleh anda temui jika makan tengahari di gerai dihadapan Maybank. Sudah amat berusia tetapi alhamdulillah masih sihat- Insyallah akan saya temui jika berkesempatan).
 
Zainab Muhammad Panggong Wah Lee.....amboiiiii......bukan main segak nya pakcik kau ni posing mie ha ha ha .... Tapi akak tak kenai la..... 
 
 
 
Azmi AbdAziz Menurut cerita bapak, dia sampai di Cameron pada tahun 1950. Naik ke Cameron dengan bag bakul rotan. Kawan nya aruah pakcik Osman pun ada satu bag yang serupa. (Pakcik Suman, ayah kepada Yam yang dulu berniaga sebagai cobbler di pekan Tanah Rata.)
 
Mereka ketika itu remaja belasan tahun. Asalnya bapak bekerja di sebuah ladang ayam di Ringlet bersama pakcik Ibrahim Pendek. Ibrahim kemudian berhenti, dia beritahu bapak dia nak main wayang.
 
Tak lama kemudian bapak berhijrah ke Brinchang. Kerja di Ramphil Nursery. Sekarang ini tapak balai Polis Brinchang. Nursery tu perkongsian pakcik Ramli (orang kaya melayu masa tu) & Philips, anak taukeh kedai burung di Ipoh.
 
Untuk koleksi gambar yang lain dalam album Oldies 2 ini anda boleh ke Laman FB mrkumai dengan klik di SINI.
 
Insyallah, koleksi Oldies 3 akan saya kongsikan kemudian. Kali bersumberkan beberapa lokasi dan koleksi peribadi.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock