TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Thursday, June 13, 2013

Tips Melawat Cameron Highlands :Oldies....

Saya rasa, seronok untuk berkongsikan catatan kali ini kerana ianya agak unik khasnya bagi anda yang baharuy sahaja mengenali Cameron Highlands dan bagi yang sudah seperti saya lebih tertarik dengannya.

Manakala bagi mereka yang lebih mengenalinya,  perasan terimbau dengan kenangan suatu ketika dahulu akan mudah tergapai.

Saya terlebih dahulu berkongsikan koleksi gambar klasik Cameron Highlands ini di laman FB mrkumai dan reaksi dari beberapa rakan yang terkenangkan kisah silam mereka amat menyentuh rasa saya.

  
Azmi AbdAziz : Sayang. Bapak dah pergi. Tentu dia boleh cerita banyak perkara kalau ditunjukkan gambar ini.

Ini kerana selain menambah info yang tidak tercatat dari mana-mana tinta dan catatan yang ada oleh mereka, terusik juga bilamana sedikit kenangan yang diimbau mengusik jiwa.

Apapun koleksi gambar ini  bukan koleksi peribadi saya tetapi diperolehi ketika berkunjung ke Time Tunnel dan juga perpustakaan daerah yang juga anda semua boleh kunjungi.

Jom kita kongsikan bersama...

Pekan Tanah Rata 1950 an
Azmi AbdAziz Di belakang tu British Military Hospital, sekarang Sekolah Convent.

Pekan Tanah Rata sekitar 1950-60 an

Azmi AbdAziz Kedai dulu-dulu, muka pintu nya tertutup. Tempat sejuk, perlulah bertutup. Sekarang tak lagi. Pekan Tanah Rata singkat waktu berniaganya. Jam 6 dah lengang.
 
Waktu petang sebegitu apik-apik & aya-aya (Etikkan, Perumal, Kumaran & 1 lagi -- tak ingat, yang Chettiar tu) akan keluarkan kepingan papan buat melindungi muka pintu dan tingkap hadapan kedai mereka.
 
 
 
Azmi AbdAziz Caravan tu Hon Chong yang punya.Buat jual rokok Benson & Hedges
 
 
Azmi AbdAziz Sebelah kiri Stesyen Taxi (Banyak Mercedes Benz) dan Stesyen minyak Shell.
 

Azmi AbdAziz  Bas badan bulat. Bas 'Regal"? Ini awal 70'an, kalau tak lewat 60's. Dihujung pekan ada Tourist Information Center. Sah awal 70'an. Ada persidangan PATA 1972 di Cameron.
 
Tak jauh dibelakang stesyen ESSO ada sebuah pintu gerbang. Bermula dari situ kami anak-anak sekolah berbaris menyambut keberangkatan Tuanku Sultan Pahang dan tetamu baginda. Dengan memegang bendera di tangan melaungkan "Daulat Tuanku." Masa tu kesekolah berseluar pendek. Tak sejuk.
 

Azmi AbdAziz Pernah tinggal di quarters MARDI. Masih ingat ditinggalkan di nursery, anak-anak disitu (termasuk saya) minum susu dari botol 1/2 kati.
 
Aunty yang menjaga bancuh susu guna koleh diperbuat dari ayan. Susu tarik...sedap! Emak kerja dengan Suparshads, kutip daun teh.
 

Azmi AbdAziz Jalan Tengkolok, ini laluan kami (short cut) balik dari sekolah. Belok kekanan di simpang ke rumah DO, melalui denai hutan.
 
Keluar di Thai Rata dan sampai ke rumah. Bagi hari-hari yang lebih adventurous lagi, jalan terus lagi, lalu menongkah bukit yang tersangat curam, terus sampai ke rumah. Fatty (Ho Kam Wah) anak asoh Hailam di Lee Lian Lian Cottage jadi teman pulang ke sekolah.
 
 
Azmi AbdAziz Market Brinchang, tempat emak mula berniaga. Mengimbau kenangan. Early 70's.
 
Aznah Abdul Aziz emak yang gigih dan sabar dalam membesarkan kita. saaaaaayang emak....
 
Insyaallah , saya akan menambah lagi yang mana patut dan ada dalam koleksi saya.
 
Klik sini untuk album penuh di Laman FB. Klik.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock