TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Tuesday, July 31, 2012

Tips Melawat Cameron Highlands: Cactus di Cameron Highlands

Antara tarikan pelancong untuk membeli-belah di Cameron Highlands adalah pelbagai jenis sayuran, strawberry, jagung dan tidak ketinggalan adalah Kaktus.

Kaktus yang sinonim hidup di kawasan kering atau pun bersuhu panas turut menjadi antara 'trademark' di kalangan pengusaha tapak semaian kerana permintaan tinggi dek 'mood melancong' pengunjung ketika di Cameron Highlands ini.

Sebenarnya kaktus boleh dibeli dan ditanam di kawasan bersuhu panas seperti di bawah tanpa perlu membeli di Cameron Highlands.

Namun terdapat banyak pusat jualan kaktus tumbuh di sini dek permintaan dari pelancong. Malah boleh dikatakan, dimana dijual bunga, akan dijual juga kaktus di situ.


Antaranya adalah Kaktus Valley di Brinchang yang pernah saya kongsikan catatannya di SINI dan juga Cactus Point berhampiran Kea Farm. Tidak ketinggalan jika anda ke Stesen Mardi di Tanah Rata atau anda singgah sahaja di Big Strawberry Farm (klik SINI) yang bersebelahan Cactus Valley di Brinchang.


Jika tidak anda boleh singgah di Arked Peladang dan Uncle Sam yang terletak di Sungai Burung, iaitu di antara Brinchang dan Kea Farm atau singgah ke Frangnce Nursery yang berhampirannya.


Banyak kan? Masih sukar mendapatkan Kactus? Susah-susah anda pergi sahaja ke Pasar Malam Brinchang. Pasti anda akan menemui gerai yang menjual kaktus atau ke Kea Farm.

Pendek kata, ianya ada di mana-mana... cuma jika ingin melihat lanskap kaktus yang cantik, saya mengesyorkan anda ke Cactus Valley atau Cactus Point.


Selebihnya, koleksi gambar kaktus di atas dan di bawah menjadi panduan anda untuk membelinya kelak... saya pun rakamkan di beberapa lokasi tempat jualan bunga sekitar Cameron Highlands ketika 'melancong' bersama keluarga hujung minggu.


Harganya? Biasanya yang bersaiz kecil sekitar RM 2 satu atau RM 5 untuk 3 jenis atau RM 10 untuk 6 jenis.

Untuk yang bersaiz sedang ada yang berharga RM 4 setiap satu atau RM10 untuk 3 jenis.

Yang sedikit besar RM 6 untuk satu atau RM 10 untuk 2 jenis. Malah yang bersaiz lebih besar sekitar RM 8 - RM 15 setiap satu.


Yang terlebih besar mengikut harga penjualnya... Selamat berkaktus..  yang atas ni bukan pekerja atau buruh kanak-kanak nurseri ini tetapi pekerja 'volunteer' sementara...

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock