TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Tuesday, July 31, 2012

Tips Melawat Cameron Highlands: Koleksi Orkid siri 1...

Jika dalam catatan terdahulu saya berkongsikan mengenai bunga ros dan crishanthemun serta periuk kera yang mudah anda akan temui di mana-mana pusat jualan, kali ini saya ingin berkongsikan mengenai bunga ORKID pula.

Klik sini untuk catatan koleksi bunga ros atau klik SINI untuk catatan koleksi bunga daisy atau klik SINI untuk catatan bunga Raya atau klik SINI untuk catatan periuk kera.

Bunga orkid sememangnya menjadi pilihan pengemarnya tersendiri dimana kecantikannya amat mudah memukau mata memandang.

Malah ketahanan bunga dan pokok orkid yang amat kuat terhadap perubahan cuaca serta senang di jaga amat menyokong bagi mereka yang malas untuk menjaga sepenuhnya.

Ini kerana keperluan menjaganya agak mudah, hanya perlu menyiram sekitar dua atau tiga hari sekali serta boleh diletakan di ruang yang kurang cahaya seperti balkoni dan garaj kereta.

Mengenai pokok atau tanaman orkid di sini, anda boleh mendapatinya dengan mudah. Terdapat dua jenis tanaman orkid iaitu orkid hibrid dan juga orkid liar yakni hutan.

Sedikit maklumat yang mungkin boleh saya kongsikan dengan anda, kebanyakan bunga orkid yang anda akan temui di sini adalah dari genus Dendrobium.  


Orkid tergolong dalam keluarga Orchidaceae yang mempunyai lebih 700 genera.  Genus Dendrobium yang saya katakan tadi termasuk dalam kumpulan orkid simpodial.

Orkid simpodial mengeluarkan jambak bunga pada hujung setiap pokok. Pengeluaran  jambak bunga seterusnya adalah dari pucuk baru yang keluar dari rizom dan pengeluaran batang baru ini menjadikan seolah-olah ianya serumpun. 


Orkid hibrid adalah dari jenis spesis yang dikembang biak menggunakan sistem pembiakan sendiri malah ada yang melakukan secara tisu culture.

Manakala orkid hutan atau liar adalah dari spesis yang dikutip dari hutan yang tumbuh diatas dahan-dahan pokok.

 
Namun saya tidak pasti mengenai peruntukan undang-undang yang mana kalau tidak salah saya adalah haram atau salah untuk memetik dan membawa keluar tanaman ini dari hutan.

Permit khas diperlukan untuk pengeluaran orkid dan biasanya hanya diberikan untuk tujuan penyelidikan sahaja.

 
Kalau anda berada di sini, belilah dari jenis hibrid yang lebih besar bunganya berbanding orkid hutan.

Jika mencari keunikan, ambilah risiko untuk membeli orkid hutan sebagai koleksi tanaman orkid anda. Cuma harganya agak mahal sekitar RM 20 sepasu malah ada sekitar RM 50 sepasu. 


Selebihnya gambar-gambar dibawah ini dikongsikan bersama anda. Koleksi yang kedua juga akan saya muatnaikan gambar selebihnya. Gambar-gambar ini dipetik dari lensa kamera saya di beberapa lokasi gerai jualan.
  





 Ikuti Orkid siri dua dengan lebih banyak gambar.

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock