TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Saturday, July 28, 2012

Tips Melawat Cameron Highlands: Taman Enggeris di Stesen Mardi

Cameron Highlands memang sinonim dengan senibina Enggeris seperti bangunan yang berekabentuk Tudor Moden dan pastinya juga koleksi tanaman yang disesuaikan dengan persekitaran Enggeris.

Antara sebab utama adalah kawasan tanah tinggi ini sememangnya diwujudkan oleh kerajaan British seawal 1900 an yang menjadikan kawasan percutian bagi peladang, askar dan juga perdagang eropah malah para mubaligh kristiannya.  

Maka tidak hairanlah jika koleksi bangunan lama seperti Smoke House (Klik sini ), Lake House (klik SINI ), Bala Chalet (klik SINI) dan banglo-banglo lama sekitar memiliki kesan senibina enggeris.

Bersesuaian dengan imej ini, Stesen Mardi yang dibangunkan sekitar tahun 1925 juga tidak terlepas dari pengaruh senibina ini. Maka jika anda ke sini terdapat sebuah taman ala enggeris diwujudkan oleh Stesen MARDI bagi memberi peluang kepada anda dan pengunjung yang lain untuk mengalami sendiri suasananya.

Taman Enggeris yang terletak bersebelahan pintu masuk utama stesen ini menawarkan senibina ringkas taman bunga enggeris dengan deretan bunga segar berwarna warni dan sedikit ros.

Begitu dengan susun atur pejalan kaki yang mana pokok melindungi struktur kayu (saya lupa istilahnya) berjuntaian di sepanjang laluan ini. Dilengkapi dengan kolam ikan dan pancuran air serta jambatan di tengahnya terasa lebih suasananya enggerisnya  dengan pemandangan sisi bangunan utama pejabat Stesen Mardi yang bercirikan senibina tudor moden.


Di penghujung taman ini dilengkapi dengan set air terjun yang boleh anda lalui di bawahnya. Seperti melengkapi taman ini terdapat 2 unit English Cottage yang ditawarkan kepada pengunjung sebagai tempat penginapan ala enggeris di Stesen Mardi ini...

Cuma ianya sekadar lanskap yang dibina seakan taman enggeris tanpa sebarang aktiviti seperti minuman teh ataupun berdiangdi waktu malam. Mesti menarik jika terdapat pakej sebegini di sini kelak..  

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock