TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Tuesday, November 20, 2018

Pahlawan Mat Kilau berkata:


Pahlawan Mat Kilau pernah berkata:

"...Kalau pecah seluruh kulitku, luruh seluruh dagingku, putus seluruh uratku, hancur seluruh tulangku, hilang seluruh nyawaku, tak akan dapat menahan semangatku untuk membebaskan tanah ini... Selagi agama, bangsa dan tanah ini diperas penjajah, selagi itulah aku tidak akan berdiam di rumah sehingga menang atau syahid di jalan ALLAH..."

Begitu para pahlawan dahulu dalam perjuangan dan keteguhan hati yang rela berkorban diri demi memerdekakan tanah dan bangsa ini... Namun berapa ramai lagi diantara kita hari ini yang mendakap erat semangat pahlawan terbilang ini? Beliau bukan saja pahlawan, akan tetapi adalah pengamal Tareqat Tasawwuf yang sangat digeruni musuh Islam... Justeru pahlawan ini juga pernah berpesan:

"...Kalau beragama, jangan sekadar pakaiannya (Syariat), biar tentu bersih juga tubuhnya (hakikat)... Kalau belajar, jangan sekadar ilmunya, biar tentu kukuh juga adabnya... Kalau beramal, jangan sekadar ayatnya, biar tentu juga berbulat dengan rahsia-NYA..."

Begitu pesan Pahlawan Mat Kilau... Diharap kite sebagai anak Melayu khususnya dapat mengambil iktibar melalui kata² Pahlawan Terbilang ini... InsyaAllah...

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock