TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Tuesday, October 24, 2017

Keledek Madu Cameron Highlands, 2017


Saya nak kongsikan mengenai Keledek Madu yang menjadi kegemaran pelancong untuk membelinya.



Persoalan adakah ianya ASLI yakni ditanam di Cameron Highlands? 

Saya sukar nak katakan semuanya adalah asli kerana hanya pernah melihat beberapa sudut kebun sahaja yang menanamnya. Namun tak pula saya nak katakan bukan asli sebab bukan semua pelusuk Cameron Highlands ini saya jelajahi.

Yang nyatanya, saya sendiri mengemari keledek madu ini. terutamanya keledek madu bewarna kuning. Juga terdapat keledek berwarna unggu yang sedikit berlemak rasanya.

Dua pilihan cara untuk memasak keledek madu iaitu merebus dan mengukus. Saya pilih merebus kerana lebih lembut teksturnya sampai ke dalam terutamanya kalau berdiameter besar tetapi jangan terlalu lama sehingga terlalu lembik dan hilang manisnya.

Kalau anda datang ke Cameron Highlands, nak rasa segera keledek madu ini senang sahaja. Banyak gerai yang menjualnya. Cuma dulu seinggat sata hanya 2 ringgit sebungkus tapi sekarang dah 3 ringgit.



Untuk yang mentah dijual sekitar 6 ringgit hingga 8 ringgit sekilogram. Malah ada gerai yang menjual 10 ringgit sekilogram.

Boleh beli Keledek Madu ini di Kea Farm atau pasar malam dan di serata tempat kiosk atau gerai perlancongan sekitar Cameron Highlands.

Jadi bolehlah anda rasa keledek madu mana yang nak dipilih. Samada ianya asli di tanam di Cameron Highlands atau tidak, saya tak dapat menjawabnya.

ooooo rupanya ada saya kongsikan catatan ringkas mengenai keledek madu ini tahun 2015 dulu... Klik 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock