TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Tuesday, October 24, 2017

Limau Cameron Highlands, 2017

Limau memang dan masih ditanam di Cameron Highlands dan kerana itulah ianya dinamakan Limau Cameron Highlands


Sebelum tahun 2000 dikhabarkan banyak juga kebun limau di sini namun semakin mengecil kerana kebun limau tersebut bertukar menjadi kebun sayur yang lebih menguntungkan dan mendapat permintaan tinggi. Saya tak pasti mana data penamanam limau Cameron Highlands yang pernah saya lihat dan simpan dahulu. Kalau saya jumpa saya kongsikan nanti 

Faktor lainnya adalah tempoh tanaman jangka pendek untuk sayuran lebih memudahkan petani di sini mengubah jenis tanaman sayuran mengikut harga pasaran dan permintaan berbanding tanaman limau yang bersifat tanaman kekal.

Cuma yang mana satu limau cameron?

Lihat gambar diatas dan yang warna hijau itulah limau Cameron dan yang warna kuning atau oren adalah limau import.

Ulas limau cameron bewarna putih dan berbiji dengan rasa ada manis dan masam. 

Harga terakhir yang saya tahu ianya dijual sekitar RM 6 sekilogram di Pasar Pagi Ahad Tanah Rata manakala di Kea Farm dijual sekitar RM 8-10 sekilogram.

Jadi dah sampai ke Cameron Highlands, pilihlah dan rasailah limau tempatan sebiji dua ini. 

Catatan tahun 2015 saya pun ada rupanya. Klik. Oklah tu, dua tahun sekali update balik catatan. 

No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock