TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Sunday, October 8, 2017

Dalat International School di Cameron Highlands

Tahukah anda selain dari British dan Jepun yang pernah menduduki Cameron Highlands terdapat satu organisasi Amerika Syarikat juga pernah bertapak di sini?

Namun mereka berada di sini bukan untuk pendudukan untuk menjajah tetapi melibatkan pengurusan sekolah berasrama beraliran Kristian yang dikenali sebagai Dalat International School.


Saya sering terdengar kisah terdapat sebuah sekolah lama di Tanah Rata iaitu di Tapak Hotel Century Pine Resort dihadapan Taman Pertabalan Tanah Rata.

Cameron Highlands menjadi lokasi ketiga Sekolah Dalat yang telah ditubuhkan di Dalat Vietnam pada tahun 1926 sebelum berpindah ke Bangkok akibat perang dunia dan pada tahun 1965 hingga Jun 1971, Sekolah Dalat telah beroperasi di Tanah Rata sehinggakan mempunyai seramai 180 pelajar. 

Sekolah ini menggunakan Hotel Eastern di Tanah Rata iaitu Hotel sebelum Century Pines. Sekolah ini kemudian berpindah ke Penang selepas pengunduran pihak British yang turut menyaksikan kemudahan hospital tentera turut ditutup dan ini menyukarkan kemudahan kesihatan kepada pelajar dan juga faktor keselamatan.


Saya perolehi maklumat diatas ini di Laman Web Dalat School International mereka. KLIK

3 comments:

Normala Saad said...

Menarik...tak pernah tahu pun kann...mesti ada lebih banyak cerita dan peristiwa disitu.

Unknown said...

Hi mr kumai...tumpang tanya, adakah sekarang masa yg baik utk visit cameron highland..?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock