TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, September 20, 2021

Takau Ekor Panjang ( Long Tailed Broadbill)

Lama tak memburung, kali ni saya bertemu semula burung ini selepas kali terakhir sekitar bulan Februari 2019. 

Kali ini pertemuan saya dengan dia tidak 'keseburungan' kerana bukan seekor tetapi 7 ekor yang melintas di kawasan ini. Namun dari 7 hanya 3 ekor ini yang mesra sedikit memberikan posing untuk diambil gambar biarpun hanya seketika. 

Burung ini dikenali dengan nama tempatan sebagai Burung Hujan-hujan . Ia juga dikenali sebagai burung Takau Ekor Panjang. Nama sainsnya ialah Psarisomus dalhousiae, Burung ini yang menarik pada saya ialah kekemasan warna bulunya baik di kepala dan badan bagaikan ada garisan yang memisahkan warna terutama warna hitam dan kuning di kepalanya. Saiz badannya sekitar sejengkal iaitu 20-30 cm. Tak pasti pula betina ke jantan burung-burung ini. 

Dan inilah pertemuan kedua kami setakat ini di lokasi yang sama. Sessi memburung waktu rehat kerja saya kali ini menemukan juga kali pertama Kelicap Gunung dan juga Burung Murai Hitam Merah yang akan saya kongsikan dalam album masing-masing sebagai arkib simpanan gambar saya.











No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock