TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, September 20, 2021

Punai Tanah (Emerald Dove)

Burung Punai Tanah atau Emerald Dove ini telah saya temui dua minggu lepas sebenarnya. Agak lama saya tak mengambil gambar burung sejak dua menjak ini sebab kesibukan dalam kerja harian.
Burung Punai Tanah ini dua kali saya temui tetapi tidak membawa kamera pada pertemuan pertama.
Saya sebenarnya agak keliru nama saintifiknya kerana ada beberapa subspesis namun jika dilihat taburan di India hingga ke Asia ia adalah indica, jadi saya konsikan sebagai Chalcophaps indica sahaja dahulu.
Saya rasa burung ini jantan kerana mempunyai strike putih dibahunya dan sedikit warna perang di atas kepalanya.
Harap-harap saya dapat temuinya semula nanti sebab masa saya temuinya hari itu agak singkat di pinggir jalan. Hajat di hati kalaulah dapat background semak-semak sikit ...








No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock