TAIP KATA KUNCI CARIAN ANDA DI SINI:

Monday, September 20, 2021

Murai Ekor Gading (Asian Paradise Flycatcher)

Murai Ekor Gading ini saya temui 3 minggu lepas tetapi terlupa letak sd card kamera. Nasib jumpa balik SD Card sebab kali pertama saya jumpa dia adalah tahun lepas dan agak lama nak jumpa semula di kawasan kerja saya ini di Cameron Highlands. 

Jadi kena simpan cepat-cepat sebagai arkib burung yang pernah saya temui. Burung ini dikenali sebagai Asian Paradise Flycatcher. Nama saintifiknya adalah Terpsiphone paradisi . 

Burung ini sangat cantik jika dapat bertemu yang berekor panjang. Ada dua warna dengan yang perang ini rasanya betina manakala yang jantan adalah putih. Anda perlu google gambar burung ini untuk melihat sendiri keunikan burung ini. Harap-harap ada rezeki saya untuk bertemu yang berekor panjang warna perang dan putih.






No comments:

KOLEKSI CATATAN:

My Photo Collection @ Shutterstock